Jag plockade av plåtar och stoppning på min splitter nya Atlas för att se var den är gjord av. Och för att förse den med en massa egna givare till min datalogger.
Så varför inte sprida lite info och bilder på vad jag hittade där inne...
Modell: Atlas 4250-0014 3,6 kW, köpt på Rusta
Ute-delen:- - Ingen varvtalsreglering på fläkten. Bara full fart. Motor: 24 W, 230V AC, 1-fas asynkronmotor.
- - Ingen elektronisk expansionsventil (om det nu var någon som hoppades på det). Jag kunde inte heller se någon annan form av reglerbar ventil (typ passiv temperaturstyrd), bara kapillärrör. Jag är lite osäker på detta eftersom en del grejor är inbakade i "gummi/asfalt", och jag vet inte hur det brukar vara i såna här pumpar.
- + Värmekabel i bottentråget. Snyggt monterad och elektroniskt styrd via relä.
- + Kompressorvärmare, även den elektroniskt styrd. Men den har gemensam styrning med bottentrågets värmekabel. Vilket kan innebära att den är inkopplad större delen av vintern, beroende på hur man styr värmen till bottentråget (ännu okänt för mej).
- + Värmeväxlaren är skyddslackad.
- ? Kompressor: DA89X1C-23FZ från Toshiba-Aislu. Bra eller dålig???
www.tekkna.it/open2b/var/catalog/product/files/478.pdf
- 3 temperaturgivare: Ute-luft och inloppsröret till förångaren. Hetgas-tempgivaren verkar vara inbyggd i kompressorn - snyggt...
Inne-delen:- - Fläktmotorn: 20 W, 230 V AC. Är inte frekvensstyrd (inverter) utan är en vanlig 1-fas asynkronmotor (som ute-fläkten), men den har en tacho och är varvtalsstyrd ála dimmer.
- + Värmeväxlaren är skyddslackad. Kanske lite onödigt inne?
- + Möjlighet att trimma termostaten i 2 steg: -2°C och -4°C via byglingar. Detta är ett rent antagande från min sida. Det skulle kunna vara en annan funktion på byglarna, men jag tycker termostat-justering känns mest sannolik. - Döm själva:
- 2 temperaturgivare: Rum/insugs-luft och mitten på kondensorn.
Allmänt omdömme:Efter en rent okulär besiktning vill jag nog ändå påstå att elektroniken ser klart väldesignad ut. Jag får intrycket att konstruktörerna vet vad om gör, och gör det snyggt. T.ex. har utedelen dubbla nätfilter på matningen. Ett plåt-kapslat filter skruvat i chassit, och ett på kretskortet med drosslar o kondingar.
Däremot är monteringen inte lika snygg. Det är lite av ett råttbo av sladdar till höger o vänster, med för långa sladdar, hoplindade med buntband osv. Tyvärr är det dåligt med skyddslack på utedelens kretskort. Designen verkar bra, men monteringen ska gå undan...
Rör-puleriet ser väl ut som det brukar...
Komponeterna i övrigt, som kompressor, 4-vägsventil, fläktmotorer mm, har jag inte erfarenhet att bedömma.
Till sist... Jag har inte startat den ännu, så jag har ingen aning om hur den jobbar i praktiken. Det får jag återkomma till senare i vinter.
Nu - mera bilder... Alla bilder här är nerskalade till ½.
Högerklicka och välj "Visa bild" för att se dom i full storlek.
Ute-delen:Topplocket och frontplåten avtagna. - Inget extra lock som skydd för elektroniken..!
1½ Förångare..!
Snyggt monterad värmekabel:
Temperatursensorn för ute-luften:
Elektroniken - Bor det råttor här..? Dåligt väderskyddad då även skyddslack saknas.
Kompressor-isolering och rör-krökeriet...:
Etiketter: Typskylt, 4-vägsventil, Kompressor och fläkt.
Inne-delen:Avskalad, uppifrån och underifrån:
Lite mosade flänsar... Inget allvarligt dock.
Tempsensorn för rum/insugs-luft:
Höger och vänster sida:
Elektronik-boxen öppnad. Sladden som hänger ut är till displayen i fronten som man måste koppla ur för att ta av kåpan. (fick även ta bort den undre vingen för att få bort kåpan)
Kretskortet:
Mera rör-krökar + tempgivaren som sitter halvvägs på kondensorn:
Typskylt + en glimt av fläkt-motorns etikett: