Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Missnöjd med frikyla, fel pump?  (läst 5950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rabarberpappa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #30 skrivet: 28 juni 2022, 14:43:10 »
Tänk på TS observation om KB in på 9 grader när KB-cirkpumpen gick på 95%. Borde det inte vara något ytterligare fel än cirkpumpen iom att temp till konvektor då inte låg på lägre än ca 15 grader?

Det är inte så att det är någon styrlösning med schunt installerad av firman liknande Nibes frikylastyrning som kan hålla temp över daggpunkt med kraftigt reducerad kyltemperatur som följd (ser dock inte ut som det på bilderna)?

Eller så är det något helt annat. Jag tycker iaf det är konstigt att KB in ligger på 9 grader men temp i kylkretsen ligger på 15 grader när VP'ns köldbärarpump kör på 95%.
 
« Senast ändrad: 28 juni 2022, 14:48:34 av rabarberpappa »

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #31 skrivet: 28 juni 2022, 19:20:40 »
Tror det dömdes av att det flödet är orimligt och att det står fel i specifikationen.

Hittade servicemanualen för TS konvektor (eller nästan samma beteckning). Flödet där är angivet som 2.82 GPM (Gallon Per Minute) alteranativt 0.64 l/s varav ett av dem måste vara fel. Det är så att 2.82 GPM = 0.17 l/s vilket är precis vad det teoretiskt ska vara givet vattnets värmekapacitivitet 4.18 kJ/kg,C, 5 graders deltaT och 3.5kW totalt upptagen effekt. Så 0.64 l/s är fel.

http://www.gree.at/uploads/servisni/servisni%20manual%20gree%20en%20fan%20coil%202017%20nastenne.pdf
« Senast ändrad: 28 juni 2022, 19:28:15 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #32 skrivet: 29 juni 2022, 06:52:16 »
OK, tack för det!  tummenupp
Om tryckfallet fortfarande är 45 kPa så krävs ändå en mycket kraftfullare pump.
Totalt flöde 1224 liter/h, och då hänger det ju också på om båda matas från samma stam, eller t.o.m sitter i serie med varandra.
Sitter de i serie så borde det väl krävas en pump som ger 1224 l/h vid ca 100 kPa tryckfall, även om det säkert behövs lite mer än så med tanke på de klena rören och tryckfallet som det genererar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #33 skrivet: 29 juni 2022, 07:48:38 »
Om de sitter i serie så blir det fortfarande 612 liter/h i stammen men som du säger 90 kPa tryckfall vilket ger en onödigt dyr pump. Dessutom skulle den sista konvektorn få dålig verkningsgrad.

Så jag hoppas de sitter parallellt och då blir det ju mycket riktigt 1224 liter/h i stammen men fortfarande "bara" 45 kPa tryckfall. Då tycker jag att det borde fungera hyfsat med en måttligt stor standardpump på 6 meter (60 kPa) förutsatt rimligt grova stamrör.
« Senast ändrad: 29 juni 2022, 07:50:58 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #34 skrivet: 29 juni 2022, 08:51:59 »

Eller så är det något helt annat. Jag tycker iaf det är konstigt att KB in ligger på 9 grader men temp i kylkretsen ligger på 15 grader när VP'ns köldbärarpump kör på 95%.

Håller med om det. Det ska inte vara möjligt att ingående temperatur till konvektorn är 15 grader när köldbärartemperaturen är 9 grader. Det kan till en del handla om mätfel men 6 grader fel det verkar osannolikt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #35 skrivet: 29 juni 2022, 14:10:23 »
Så vitt jag kan påminna mig fick vi inget svar rörande vilken väg cirkpumpen var monterad.
Går den fel väg så lär det inte bli nåt flöde.
Att mäta med nåt instucket i isoleringen kan ha många betydelser...
Att mäta temperatur är svårt, men att kolla så att cirkpumpen sitter ät rätt håll är enkelt.
Med en så liten cirkpump som sitter där nu så räcker det ju att det är dåligt avluftat för att det inte skall bli nåt flöde alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #36 skrivet: 30 juni 2022, 10:52:44 »
Fick nu pump installerad igår. Blev en Wilo varios pico-stg 15/1-7.

3,8m3/h, så lite drygt 13 gånger större specifierat flöde än den förra.

Mätte framledningstempen till 11,5 grader från tidigare dryga 16, och nu kyler systemet rätt hyggligt. Mätte lufttempen lite halvslarvigt igår och det verkar blåsa ut ungefär 18,5 grader med en rumstemperartur på 23-24 grader.

Ska provköra allt några dagar för att se hur det funkar när det blir lite varmare och sedan utvärdera om det behövs större diameter på ledningarna.




Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #37 skrivet: 30 juni 2022, 22:13:16 »

Då har du 1,15 kW i sensibel kyleffekt från den fläktkonvektorn, om/när den körs på max fläkthastighet.


Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #38 skrivet: 01 juli 2022, 07:08:57 »
Det där är en bra pump som bör duga till frikyla. Den ger omkring 1300 liter/h vid 50 kPa tryck. Sedan beror det ju på dina rör vilket totalt tryckfall du får och därmed vilket flöde pumpen ger.

Tryck/flöde kurvan finns här (klicka på "kurvor"):
https://wilo.com/se/sv/Pumpar-och-pumpsystem/sv/produkter-och-expertis/wilo-varios-pico-stg/varios-pico-stg-15-1-7
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #39 skrivet: 01 juli 2022, 09:00:48 »
Det där är en bra pump som bör duga till frikyla. Den ger omkring 1300 liter/h vid 50 kPa tryck. Sedan beror det ju på dina rör vilket totalt tryckfall du får och därmed vilket flöde pumpen ger.

Tryck/flöde kurvan finns här (klicka på "kurvor"):
https://wilo.com/se/sv/Pumpar-och-pumpsystem/sv/produkter-och-expertis/wilo-varios-pico-stg/varios-pico-stg-15-1-7

Det är helt klart vassare än den jag hade innan!  :)

Då har du 1,15 kW i sensibel kyleffekt från den fläktkonvektorn, om/när den körs på max fläkthastighet.


Alltså per konvektor? Flödet går ju genom båda även när den ena är avstängd.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #40 skrivet: 08 juli 2022, 12:33:14 »

Alltså per konvektor?

Svar ja!

Har du samma temperatur som även kommer från den andra fläktkonvektorn samt att du kör även den på högsta fläkthastighet, så har du naturligtvis 1,15 kW även från den.

Utloggad UCemil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #41 skrivet: 09 juli 2022, 07:39:47 »
Löste vi varför framledningstemperaturen var så hög? Borran visade sig ge många grader lägre temp när UC-pumpen var igång?

Orsaken kan inte bara varit svag pump/flöde(vad värmde Brinen lixom)? Kanske felvända delar, back/klaffventil felmonterad (vertikalt, alla klarar inte detta) eller annan orsak?

Utloggad dafr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • f
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #42 skrivet: 19 juli 2022, 10:13:31 »
Var länge sen jag var inne här och nu kopplat bort min frikyla pga läckage någonstans som jag inte hitta och att jag inte tyckte att de gav kyla nog fast jag försökte överdimensioner så mycket det gick. Till saken pumpen jag körde med och numer ligger och skräpar är en Stratos PARA 30/1-12 så pumpen kunde jag inte klaga på.
Thermia Optimum G2 8 duo 2010, 180 meter aktivt hål, 247 kvm och 4400 kwh per år för värme och vatten. Frikyla FSR12 uppe och FST44 nere, 3 CRC44 på g till övervåningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!