Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenproblem ecoheat 8,5  (läst 7105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blabers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« skrivet: 27 oktober 2009, 23:11:21 »
Hej!
Har en ctc ecoheat 8,5 med jordvärme installerad sedan 2004. Köpte huset för 2 år sedan och allt har fungerat klockrent tills nu. Det är inga problem med värmen på element men varmvattnet tar slut efter ca 5 minuters duschning. Tidigare kunde man duscha i 20 minuter om man ville det sen var det bara att dra ned på sprutten i någon minut och duscha i en kvart till med riktigt varmt vatten om så önskades. Kontakade installatören av pannan och bytte som nr 1 en droppande säkerhetsventil som han trodde kunde vara felet. Ingen skillnad på värmen men det slutade droppa. Nr 2 testade en annan duschblandare för att kolla termostaten , ingen skillnad. Varmvattnet försvinner i alla kranar så det är uteslutet. Installatören kom och kikade på pannan och konstaterade att internpumpen som han kallade det "värmebärarpumpen" stod still men den startade han via "datorn" och sen har den gått. Har även kontrollerat att den snurrat under flera dagar nu. Han trodde att det var något elfel, att den inte startade när den skulle och tyckte jag skulle kontakta elektriker. Känns som ett långskott. Testade även att ändra inställning på blandningsventilen för att kolla att den inte är trasig för den har jag snurrat på tidigare för att testa. Den var inställd max mot det varma. Prövade att skruva den max åt andra hållet för att se om den reagerade och det blev ljummet ur varmvattenkranen. Inga larm finns på värmepumpen. Pumpen står på 53 grader i displayen. Tacksam om någon har något tips hur jag ska gå vidare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2009, 07:56:57 »
CTC har en elpatron som toppvärmer tappvarmvattnet i översta delen av acktanken, kan den ha löst ut?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad blabers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2009, 10:02:47 »
Menar du säkringen för elpatronen? Om inte hur kontrollerar jag detta?
Alla säkringar ska vara hela i pumpen enligt installatören i alla fall.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2009, 10:03:41 »
Det brukar finnas ett överhettningsskydd på elpatronerna, en knapp som man kan återställa på, vet inte om det sitter nåt sånt på CTC:n.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad blabers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2009, 10:09:19 »
Okej, ska se om jag hittar åt något.
Detta är manualen för pannan om någon vänlig själ har fler tips :)
http://www.ctcvarme.se/enertech/p203/files/16150160_Inst_CTC_EcoHeat.pdf

Utloggad blabers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2009, 10:21:00 »
Kikade på diagnostiken i pannan och där stod det
Elpanna 50 grader börvärde 51
Värmepump 38 grader börvärde 55
Kan man utläsa någonting av detta?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2009, 12:08:09 »
Nej...

inte annat än att VP borde gå.

Läs ut alla värden, publicera här, och något proffs på CTC hjälper dig sannolikt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad blabers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« Svar #7 skrivet: 08 november 2009, 21:49:35 »
Har nu haft en kille frÃ¥n en firma och kollat pÃ¥ pannan.  Han hittar inget som är fel men hade funderingar pÃ¥ om det kunde ha nÃ¥got med elen att göra. Att elpatronen inte kunde gÃ¥ för fullt om nÃ¥got annat drog för mycket ström och inställningen i pannan var för lÃ¥g. Han höjde antalet kw och huvudsäkringen i pannans "dator" men ingen skillnad.

Det enda jag kan komma på som är förändrat sedan förra vintern är att jag kör full fräs på två stycken stora element ute i ett förråd där elementen varit avstängda tidigare. Dessa element är kopplade på samma system och är vattenburna. Är detta något som kan påverka varmvattnet?

Tack för ert engagemang.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« Svar #8 skrivet: 09 november 2009, 15:31:36 »
Det enda jag kan komma på som är förändrat sedan förra vintern är att jag kör full fräs på två stycken stora element ute i ett förråd där elementen varit avstängda tidigare. Dessa element är kopplade på samma system och är vattenburna. Är detta något som kan påverka varmvattnet?
Hej blabers,
vid inkopplingen av de här elementen kan du ha fÃ¥tt in en massa luft i systemet som Ã¥kt med och lagt sig i övre delen av tanken, dÃ¥ fÃ¥r du de symptom du beskrivit med liten mängd varmvatten. -Jag vet  huvuddunk
Förhoppningsvis har du en säkerhetsventil i toppen av tanken på värmepumpen eller i anslutning till expansionskärl, - prova öppna och se om det kommer luft eller bara vatten (kom ihåg att det är varmt) & glöm inte att fylla på vatten i systemet till rätt tryck när du ventilerar.
Hoppas det löser sig så enkelt Thumbsup
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad blabers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« Svar #9 skrivet: 10 november 2009, 13:15:59 »
Jag fick det tipset av en rörmokare också och prövade det igår faktiskt. Poppade till lite grann så det kan möjligtvis ha varit lite luft. Tyvärr så förändrades ingenting med varmvattnet. Testade vattnet med termometer. Precis när jag vrider på det hetaste så var det 40,4 grader i duschen. Efter fem minuter med full sprutt på vattnet var det 35,4. Känns som att det borde kunna hålla betydligt bättre. Börjar mer och mer fundera på om någonting är galet med blandningsventilen. Pratade med han som satte in systemet och han sa att jag kunde köra utan blandningsventil då pannan aldrig går över 61 grader. Tror jag ska testa att koppla bort den och sätta skarvar och köra på.

Tack för all hjälp / Roberth

Utloggad blabers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« Svar #10 skrivet: 11 november 2009, 22:22:05 »
Har nu kopplat bort blandningsventilen men ingen skillnad. Trist.... Tycker att det är så skumt, när jag sätter på duschen på maxvärme så ligger den på runt 43 grader men efter 4 minuter är den nere på 34. Kikar då i displayen på pumpen och den står på 49 grader. Har elpannan inställd på 55 grader. Bör inte vattnet kunna hålla samma temperatur som pannan indikerar? Tycker att detta indikerar på en trasig blandare, men jag har prövat med två stycken andra blandare och samma skit där... Testade att dra upp elpannan till 80 grader bara för att se att den verkligen fungerar och då rök det ur kranarna så den fungerar ju bevisligen. Känns dock fel väg att gå då allt fungerat klockrent med tidigare inställningar. Det enda som jag vet är förändrat är att det inkommande vattentrycket är högre än tidigare. Fick lov att byta säkerhetsventilen på kallvattensidan då den droppade.

Någon som har något tips som inte är testat?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« Svar #11 skrivet: 11 november 2009, 23:31:37 »
Tjatigt kanske...

men som Nollkoll säger så motsvarar felbilden precis det man får med luft i övre delen av pannan. Övre delen av kamröret för eftervärmning av varmvattnet har kontakt med luft istället för radiatorvattnet, displayen visar fel temp osv.

Tror du måste försöka lufta igen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad blabers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« Svar #12 skrivet: 13 november 2009, 13:18:45 »
Luftade på den röda ventilhatten i går igen. Hur länge ska det kunna komma vatten när jag luftar där? Jag lyckades spola ut ca 7 liter vatten ur den ventilen sedan var det slut. Trycket på mätaren till elementen sjönk när jag luftade där. Antar att det är sammankopplat på nogt sätt. När jag öppnat på kranen och fyllt på vatten till 1 bar för elementen så gick det att spola ut mer ur luftningen. Är det något som inte stämmer här? Har också upptäckt att pannan egenteligen heter eco el men programvaran som körs heter ecoheat.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« Svar #13 skrivet: 13 november 2009, 13:22:52 »
Så länge du får ut luft...

måste du fortsätta. Och tyvärr ett tag efter. Vattnet du fyller på innehåller oxå luft, som så småningom samlas i luftfickor.

Törs man föreslå en avluftare?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad blabers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
« Svar #14 skrivet: 13 november 2009, 13:53:19 »
Men jag har inte märkt av någon luft. Att det pyser eller så...kommer bara vatten. Men kanske värt att stå och vrida en halvtimme ändå? Fylla på, lufta osv ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!