Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!  (läst 8880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Vi funderar på ifall det är dags att byta ut vårt uppvärmningssystem som vi har idag ifrån 2003.

Väljer att fråga här då det annars känns som att varje säljare rekommenderar sitt eget system
Bergvärme, FTX, luft-vattenpump eller nyare frånluftspump?

Tack sÃ¥ mycket pÃ¥ förhand!  ;)


Vad skulle ni rekommendera till detta:

Tvåplans hus på 200 kvm (byggt 2003)
förbrukar i snitt ca 29.000 kWh/år
med dagens elpriser 47,500kr/Ã¥r.

Uppvärmning idag =
Vattenburen uppvärmning, element och golv.
Frånluftsvärmepump IVT 490 rego 411 (år 2003)
samt extra varmvattenberedare 1kW 100L NIBE (Ã¥r 2003)

Medeltemperatur på vår ort:
Sedan Ã¥r 2015 =  +7,75 grader
Historiskt =  +6,9 grader

Tack igen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2019, 17:46:23 »
Väldigt hög el-förbrukning. Fungerar verkligen kompressorn i den IVT 490 ni har eller kan det vara fel inställningar? Huset är ändå 2003 och bör ha en bra isolering. Har ni pool eller spa eller liknande? I vilken del av landet ligger huset? (så man kan hitta DVUT i tabellerna med orter).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2019, 18:02:30 »
Postnummer 14170.

Ingen pool eller spa, inget extra. 5 personer på samma adress.
Ingen aning, kan mycket väl vara så att det är något fel. Känns som det bara varit inkompetenta gubbar här.

 :( :(

Jag bifogar med statistik ifrån vattenkraft och göteborg energi.
2018 har vi byggt ett litet extra hus som går ifrån samma mätare, därför den är lite högre.


Tack så mycket!





Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2019, 18:15:04 »
Ok, hittade postnumret för jag kan inte de utantill. För Stockholmsområdet är DVUT runt -16 grader. Bra med ordentlig statistik över förbrukningen tummenupp Hur många kvadratmeter är det nu ni värmer efter det nya huset tillkom? Har ni byggt kulvert med värme? Förbrukningen ökar. Om kompressorn i IVT 490 fungerar ska den spara ca 8000 kWh/år på elräkningen. Bra att veta om den fungerar när man ska dimensionera en ny värmepump. Själv skulle jag satsat på bergvärme och kanske med frikyla för sommaren.

Edit: Man kan kontrollera IVT 490 genom att läsa av hetgastemperaturen GT6 efter att kompressorn gått åtminstone några minuter. På vinterhalvåret ska kompressorn gå i princip non-stop. Hetgastemperaturen ska vara 80-100 grader.
« Senast ändrad: 24 januari 2019, 18:22:44 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2019, 18:45:17 »
Hej!
Det är egentligen 2 st stugor byggda 2018 på 25 och 30 kvm. En till mormor och morfar och en för uthyrning.

Totalt blir det alltså 200 + 25 + 30 kvm = 255 kvm.
Dock är inget riktigt driftsatt för vi behöver höja amperen på säkringen som det ser ut nu.

Ingen kulvert med värme, alla vi pratade med då avrådde det. Bara kallvatten med värmeslinga ut till stugorna.
Men nu i efterhand kanske man borde dragit det om vi ska skaffa bergvärme?  :(

Du rekommenderar alltså bergvärme? Luft-vattenvärme sägs vara lika bra men inte lika populärt, tror du på det?
Eller FTX?

Tack!!

EDIT: Manualer till IVT 490
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;ts=1417554497;topic=17915.0;attach=38464
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;ts=1417554495;topic=17915.0;attach=38463

EDIT2: Läste av lite temperaturer:

Framledning värme GT1
49,7c ( 52,2c )

UTE GT2
-9,2c

Tappvarmv. GT3:1
61,7c

Varmvatten GT3:2
64,3c

Värmevatten GT3:3
43,5c

Kompressor GT6
80,1c
« Senast ändrad: 24 januari 2019, 18:58:16 av swealp »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2019, 18:59:55 »
Det var bra gjort att lyckas bygga till två små hus. Tomterna i Stockholmstrakten brukar ju inte vara så stora att det går att bygga som man önskar. Kulvert även för värmen hade passat bra om det inte handlar om så många meter till stugorna. Förstår att huvudsäkringarna blir ordentligt belastade på vintern. Kan kräva kraftigare serviskabel i marken till huset.

Bergvärme, som också kan ge frikyla, ger lite högre energibesparing än luftvattenvärme men de sistnämnda har blivit betydligt bättre de senaste åren. Beror också på om man vill ha en utedel vid huset. Sedan kan man inte vara säker på att få borrtillstånd överallt. Många faktorer spelar in. Frågan är då om dimensioneringen av en ny värmepump ska göras utifrån totalt 29 MWh/år eller 29+8=37 MWh/år beroende på om er IVT 490 har fungerat eller ej?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Jag hade kört LLVP i stugorna eftersom dom är så små, dessutom får dom kyla på sommaren.

Stora huset hade jag fortsatt med frÃ¥nluftsvärmepump men kikat igenom varför ni har sÃ¥ hög elförbrukning, ni förbrukar 1000Kwh mitt i sommaren.  :'(  Vad har ni dÃ¥ i hushÃ¥llsel pÃ¥ vintern?
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2019, 19:27:11 »
Lite under 1000kWh mitt i sommaren är det mycket?  dontknow

Hmm, funderar på vad som drar sommartid.
Varmvattenberedare, har el-golvvärme i badrummet på övervåningen.


Kan det vara en bra idé att sätta en el-mätare på pannan och varmvattenberedaren kanske?
Då ser vi väl hur mycket själva "uppvärmningen" kostar.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2019, 19:27:43 »
Kompressor GT6
80,1c

Ja det var ju bra att er IVT 490 ser ut att fungera som den ska tummenupp  Det betyder att ert bruttobehov av energi till huset exkl. stugorna ligger pÃ¥ ca 37 MWh/Ã¥r. FrÃ¥n det kan vi dra av 6 MWh hushÃ¥lls-el och värmepannan behöver dÃ¥ tillföra huset ca 31 MWh/Ã¥r. Räknar man pÃ¥ ett exempel bergvärme med en NIBE F1245-10 sÃ¥ skulle den spara ca 23 MWh/Ã¥r. Energibehov uppvärmning blir dÃ¥ ca 8,6 MWh/Ã¥r exkl. hushÃ¥lls-el. Borrdjup ca 150 m men det kan variera en  del hur djupt berget ligger.
« Senast ändrad: 24 januari 2019, 20:24:00 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2019, 20:23:39 »
Lite under 1000kWh mitt i sommaren är det mycket?  dontknow
Hmm, funderar på vad som drar sommartid.
Varmvattenberedare, har el-golvvärme i badrummet på övervåningen.

Kan det vara en bra idé att sätta en el-mätare på pannan och varmvattenberedaren kanske?
Då ser vi väl hur mycket själva "uppvärmningen" kostar.

Ni är fem personer och jag misstänker att ni använder extra mycket varmvatten. Inget fel i det bara man vet vad som drar el. Nya hus har krav på el-mätare till värmeanläggningen så det är en god tanke att sätta dit det vid lämpligt tillfälle då man har en elektriker på besök. En lämpligt dimensionerad värmepump gör också att man oftast kan klara sig med mindre huvudsäkringar. Vissa elnätsbolag är snabba med att öka årsavgiften om man behöver stora huvudsäkringar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2019, 22:37:09 »
Ett stort hus med fem personer i hushållet, där diskmaskin, tvättmaskin, elgolvvärme, datorer, tv apparater, mm......går hela tiden..

...jag tycker att 29000 kWh verkar rimligt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2019, 08:43:23 »
Ja det var ju bra att er IVT 490 ser ut att fungera som den ska tummenupp  Det betyder att ert bruttobehov av energi till huset exkl. stugorna ligger pÃ¥ ca 37 MWh/Ã¥r. FrÃ¥n det kan vi dra av 6 MWh hushÃ¥lls-el och värmepannan behöver dÃ¥ tillföra huset ca 31 MWh/Ã¥r. Räknar man pÃ¥ ett exempel bergvärme med en NIBE F1245-10 sÃ¥ skulle den spara ca 23 MWh/Ã¥r. Energibehov uppvärmning blir dÃ¥ ca 8,6 MWh/Ã¥r exkl. hushÃ¥lls-el. Borrdjup ca 150 m men det kan variera en  del hur djupt berget ligger.

Hej Josth!
Jag försöker lära mig lite hur jag själv ska räkna för att jämföra.

31MWh/år är alltså vårt bruttobehov?

Hur kom du fram till att NIBE F1245-10 skulle spara ca 23 MWh/år på borrdjup 150 m?

Tack så mycket!
(Jag håller på för övrigt att göra lite tester just nu, vi har en termostat som är satt på 2/9 på golvvärmefördelaren. Medans pumpen är satt på att gå i kurva 7/10. Har testat höja termostaten och sänka kurvan på pumpen. Sc:,h)
« Senast ändrad: 25 januari 2019, 08:46:58 av swealp »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2019, 09:25:47 »
Hej! Eftersom er totala elförbrukning innan stugorna ligger på ca 29 MWh/år utgår jag från det till själva huset. Hade ni inte haft en frånluftsvärmepump såsom IVT 490 hade ni haft en el-förbrukning på 29+8=37 MWh/år. Hushålls-el till matlagning, belysning, TV, dator, spelboxar etc brukar man förenklat säga 5 MWh/år men ni är fem personer och har stort hus så det bör vara minst 6 MWh/år eller kanske ännu mer. Då behöver pannan tillföra 37-6=31 MWh/år energi till uppvärmning och varmvatten (högt för ett hus från 2003).

Förenklat behöver då en värmepump en knapp tredjedel av detta som drivenergi, ca 10 MWh/år, och resten av energin hämtas gratis ur borrhålet eller utomhusluften. Nu har jag den gamla versionen av NIBE's dimensioneringsprogram och kan med dess hjälp räkna betydligt mer noggrant och få fram rekommenderat borrdjup i olika delar av landet. Resultatet blev att drivenergin blir 8,6 MWh/år och energibesparingen 23 MWh/år med bergvärme. Med luftvattenvärme blev drivenergin 11 MWh/år och energibesparingen 20,5 MWh/år. Nya frånluftsvärmepumpar är ingen idé att ens försöka räkna på när ni har så hög el-förbrukning. FTX är en annan typ av ventilation men kräver mer rördragning och passar bäst längre upp landet där det är riktigt kallt om vintern. Ni kan fortsätta med F-ventilation och det räcker med en standard kanalfläkt när man tar bort frånluftsvärmepumpen. Finns även luftåtervinningsaggregat till såväl bergvärme som luftvattenvärme om man vill.

För värmepumpar är det är bra om man klarar sig på en låg värmekurva som ger max 55 grader framledningstemperatur vid DVUT, i detta fall -16 grader.
« Senast ändrad: 25 januari 2019, 09:28:20 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2019, 09:50:23 »
Tack sÃ¥ mycket!  tummenupp

Vad har du för tankar kring jordvärme?
Jag funderar på ifall vi ska försöka få tag i den senaste versionen av dimensioneringsprogrammet?
För det har säkert kommit massa nya modeller och nyare siffror antar jag.

Detta med F-fläkt är himla besvärligt för familjen dÃ¥ flera lider av neurologiska besvär. BlÃ¥ser iskall luft utifrÃ¥n rakt i nacken ifall man sitter nÃ¥gorlunda nära fönstret. Därför tänker jag mig att FTX är ett mÃ¥ste för.  :-\

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2019, 10:14:06 »
Jo jordvärme är också väldigt bra. Blir lite billigare än att borra för bergvärme och slangen kan plöjas ner om man inte gräver. Dock kräver det en stor tomt med lämplig mark utan en massa stenar. En perfekt lösning för de som bor på landet och har en rejäl potatisåker. Lera fungerar bättre än om man t.ex. har sand under tomten.

NIBE's dimensioneringsprogram tillhandahålls bara till återförsäljarna, inte privatpersoner. Är säkert för andra märken också. Jag råkade hitta gamla versionen på nätet men glömt var. Nu finns det som sagt fler nya modeller att räkna på och luftvattenvärmepumparna har blivit ytterligare något bättre. Du kan be att få offerter med energikalkyl från olika firmor. Har på forumet finns tjänsten www.energioffert.se där man kan anmäla sig och sedan får svar/offerter från olika firmor.

Ja har man särskilda behov kan FTX vara fint att ha även i södra halvan av landet. Men det blir en hel del ny dragning av ventilationsrör i huset. Vill ni kombinera det med kyla/svalka för sommaren ska rören vara kondensisolerade.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!