läste snabbt igenom dina inlägg där du hänvisa till 0,57° vid någon körning .
Att du försöker höja KB tempen genom lagring av "högoktanig" energi är inte svårt att förstå ,
att koppla bort återvinningen och kyla inkommande luft ..
har svårt att se att en batterilösning blir effektivare en återvinningen med FTX ,
du får gärna presentera lite siffror när du är klar med dina ideer ,
Den tanklösning som krävs och hur man tar ut energin samt laddar den är avgörande för hur effektiv man kan få det
Det är något jag hållt på med mycket Putte 82 ,
Men det som fortfarande är avgörande är hur din värmepump reagerar i skarp drift .
att mäta där är att veta ,
cc
0.57 var nog en mätning hur mycket högre kb-in var till vp med min 160 liters tank, utan laddning. Bara genom att blanda kb i tanken får den ökningen.
Kyla inkommande luft kommer den enbart göra när det finns kylbehov inne. När det är värmebehov inne och temperaturen ute är lägre än i borrhålet, kommer den värma inkommande luft. När det är värmebehov och utetemperaturen är högre än i borrhålet kommer cirkulationen till inluftsbatteriet vara avstängd.
Att förvärma inkommande luft och sedan kyla utgående luft tycker jag att jag redan presenterat siffror på, att det i de flesta fall bör vara effektivare än FTX. Men kan ta den en gång till(bra meditation för att se om jag tänker rätt)..
Jag har räknat på 0.35l/s per m2. Det blir visserligen inte riktigt en halv luftomsättning i timmen då vi har ganska högt i tak. Men det blir 252m3 i timmen. Enligt den formel jag har motsvarar det 89 Watt per grad. Minns inte vart jag fått den ifrån så ska kolla om den är relevant med fuktigheten.
Vid 0 grader utetemperatur och 22 inne blir tilluften nästan 20 grader vid FTX drift. 2 grader kallare än innetemperaturen. Detta motsvarar en kylning på 89*2=178 Watt. 178/5(cop)= ca 35 Watt.
Vid 0 grader utetemperatur går min vp ca 1/3. Temperaturen i borrhålet är ca 4-5 grader. Vid en drift på 30 minuter sjunker kb-in från 3.9 till 2.3 grader. Medeltemperaturen är 3.3. Detta är med tanken men utan någon annan laddning än från borrhålet. Nu slår vi på återvinning från avluften. Vi antar en momentan höjning av kb med 0.6 grader. Det skulle ge 3.75 medeltemperatur på körningen. Då har jag inte tagit hänsyn till att kb-ut kommer vara högre, vilket i sin tur betyder att även kb-in kommer vara högre men vi räknar in med det.
Efter 30 min stannar vp. Tanken är nu 2.9 grader istället för 2.3 utan avluftåtervinning. Nu fortsätter avluften ladda tanken. Vp står still 60 minuter. Temperaturen i tanken hinner bli ca 9 grader.
Vp startar igen. Nu kommer kb-ut vara 5.7. Dvs högre än den rådande temperaturen i borrhålet. Nu borde man egentligen återcirkulera direkt till tanken som jag från början tänkt bara kommer ske när jag har frikyla inne som är större än värmebehovet av poolen. Men vi räknar med att skicka ner det i borrhålet som vanligt. Det är som sagt den svåra biten att uppskatta hur mycket borrhålet kyler. Men höjningen verkar vara ca 0.5 grad per gradskillnad mot borrhålets starttemperatur(vilotemperatur). Om vi antar att sänkningen har detta förhållande.
Vi skickar ner 5.7 grader och borrhålets vilotemperatur är 3.9. Då får vi 5.7-3.9=1.8. 1.8/2(sänkningen per gradskillnad)=0.9. 5.7-0.9=4.8. De första 8 minuterna påverkar inte detta kb-in då det tar 8 minuter innan det gått en varv i slangen. Så de första 8 minuterna har vi samma kb-in som utan återladdning. Vi skickade ut 5.7 grader när vp startade och får nu, minut 8 tillbaka det minus kylningen som vi räknade blev 4.8. Det kommer nu öka i ca 4 minuter för att sedan börja sjunka igen. Nu sjunker det till vp stannar.
Resultatet blir att det är 3.6 grader i tanken istället för 2.3 utan återvinning. Det låter inte som så stor skillnad men vi började med 9 istället för 3.9. Resultatet blir en medeltemperatur på 5.4 istället för 3.3 med bara tanken eller 2.8 utan tank eller återvinning. Dvs 2.6 graders skillnad.
Med FTX hade vi en driveffekt på 35 Watt för att värma inluften. Vad får vi då utan FTX men det förvärmd inluft. Ute 0 grader, borrhålets vilotemperatur 4, medel när vp går 3.5 så vi antar 4, sedan en effektförlust på 1 grad. Dvs 3 grader efter förvärmningen. Det behövs då höjas 19 grader *89 Watt = 1691 Watt. 1681/5(cop)=338 Watt. Så skillnaden på FTX och förvärmning är 338-35=303 Watt.
Vi har ökat kb-in med 2.6 grader, 3% ökning av cop per grad ger då 7.8% ökning av cop. 7.8% av 6kW är ca 468 Watt. Alltså har minskat förbrukningen med 165 Watt vid 0 grader ute. Vid +5. Minskar effektåtgången att värma inluften med 89 watt(5*89/5(cop)). Jämfört med FTX som minskar med enbart 9 Watt(0.5*89/5(cop)). Så blir startemperaturen i tanken betydligt högre då vp står still längre.
Jag har dessutom inte tagit hänsyn till att kb-ut har en medel på +2.1 istället för -0.6 utan tank och återvinning. Vilket i sin tur borde betyda högre vilotemperatur i berget jämfört med FTX vilket givetvis påverkar resultatet positivt.
Skall göra en beräkning vid -15 även om det är få timmar här med den temperaturen. Men det får bli en annan dag..