Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: erikje
« skrivet: 01 april 2015, 10:24:11 »

Går den typen av termostater som sitter på värmekabeln att köpa löst om det nu skulle visa sig att det är just termostaten som gett upp?
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 31 mars 2015, 19:36:52 »

Så vitt jag vet är den inkopplad på inkommande spänning direkt och den enda regleringen sker via termostaten på sladden.
dvs ja den är alltid på.

Men behöver du den?
rinner allt tö-vattnet ut under avfrostning så kanske du klarar dig utan
Skrivet av: erikje
« skrivet: 31 mars 2015, 10:04:09 »

Det första du bör kolla är termostaten, det är mycket mer troligt att den är trasig än att värmekabeln är trasig. Skruva loss termostaten och kyl den och mät sedan om den sluter.
Tack för tipset! Vet du om tanken är att kabeln alltid ska värma under en viss temperatur eller om den bara ska värma när pumpen är i avfrostningsläge i kombination med att temperaturen är under en viss nivå?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 31 mars 2015, 09:31:28 »

Det första du bör kolla är termostaten, det är mycket mer troligt att den är trasig än att värmekabeln är trasig. Skruva loss termostaten och kyl den och mät sedan om den sluter.
Skrivet av: erikje
« skrivet: 31 mars 2015, 09:22:36 »

För att göra en lång historia kort: Jag fick en ny värmekabel monterad i tråget för två år sedan. Däremot så misstänker jag att den slutat fungera nu. Tidigare kunde jag känna att den var varm när pumpen avfrostade, nu känns den aldrig varm. Hur funktionskontrollerar man en värmekabel på enklaste sätt? Det sitter en liten metalltermostat på min värmekabel så jag misstänker att den bara är aktiv under en viss temperatur. Är det så att den bara är aktiv under pumpens avfrostning eller ska den gå hela tiden under en viss temperatur?

Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 16 november 2013, 10:12:31 »

Då känns det som att det skall vara som det är.
Skrivet av: erikje
« skrivet: 16 november 2013, 09:56:34 »

Jag konstaterade precis att muttrarna inte går att dra fast mer än vad de är dragna på bilden på grund av att bulten övergår från en M8 till M10 precis under muttern. Ska jag byta till M10 mutter? Känns ju som att det bör vara en tanke bakom nuvarande lösning då den är gjord så på fabrik?!
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 16 november 2013, 09:43:14 »

Dom bör vara åtdragna annars studsar kompressorn runt fritt i stället för att röra sig i gummibussningarna.

Så här se det ut i en Toshiba.

Skrivet av: erikje
« skrivet: 16 november 2013, 09:11:22 »

Jag öppnade och tittade in där kompressorn sitter. På den bifogade bilden ser ni en av bultarna som kompressorn är fäst i. Ska muttern verkligen sitta så där, ska den inte dras fast mot gummibussningen? Jag ser en av de andra bultarna och där är muttern inte heller åtdragen.

Skrivet av: erikje
« skrivet: 15 november 2013, 22:12:19 »

Lägg mellan några brickor mellan vibrationsdämpare och konsoll, det är nog enklast.
Om det inte räcker att lossa skruvarna i väggen och justera konsollerna på det sättet.
Du borde inte behöva lägga om kabeln.

Utrymmet där kompressorn är kanske inte drabbas av lika mycket vatten som övriga tråget... men med tanke på hur mitt tråg isfylldes när trågvärmaren var ur funktion så misstänker jag att risken finns att det även bildas is under kompressorn när evetuellt vatten möter en iskall plåt utan någon värmekabel. Men jag kanske börjar med att se över lutningen så att den lutar in mot väggen och från kompressorsidan.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 november 2013, 08:56:52 »

Lägg mellan några brickor mellan vibrationsdämpare och konsoll, det är nog enklast.
Om det inte räcker att lossa skruvarna i väggen och justera konsollerna på det sättet.
Du borde inte behöva lägga om kabeln.
Skrivet av: erikje
« skrivet: 15 november 2013, 08:46:01 »

Utedelen skall luta så att vatten rinner bort från kompressorn, kompressorsidan skall alltså vara lite högre.

Men de där kompressorerna låter faktiskt rätt högt när de går på full effekt. (Som de gör när du plötsligt ökar temperaturen)

Jag ska se över lutningen på värmepumpen, misstänker att den i nuläget står neutralt och att kompressorsidan inte är högre upp. Är det enklast att sätta det högra väggfästet lite högre upp för att få till lutningen eller går det att justera på annat sätt?

Vad tror du om att försöka dra in en bit av trågvärmarkabeln under kompressorn för att undvika isbildningen där?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 november 2013, 07:17:24 »

Utedelen skall luta så att vatten rinner bort från kompressorn, kompressorsidan skall alltså vara lite högre.

Men de där kompressorerna låter faktiskt rätt högt när de går på full effekt. (Som de gör när du plötsligt ökar temperaturen)
Skrivet av: erikje
« skrivet: 15 november 2013, 06:56:53 »

Talar du om "en motor" som ett lågfrekvent buller, ungefär som om en lastbil stod på tomgång utanför huset så beror det nog på:
Isbildning på fläktvingarna som ger en obalans som orsakar ett lågfrekvent buller.
Det kan även ha bildats is mellan värmepumpens chassie och konsollerna, så att utedelens vibrationser fortplantar sig till huset.

Är det ett högfrekvent ljud som är högre än normalt kan det bero på att det bildats is inuti värmepumpen, mellan själva kompressorn och chassiet, som gör att hela utedelen blir till en "högtalare" för kompressorns höga varvtal.

Det är alternativ två, ett högfrekvent ljud som definitivt är högre än normalt. Kan man på något sätt minska risken för isbildning under kompressorn? Trågvörmaren går som sagt var inte under kompressorn. Jag funderar också på hur jag ska bli kvitt isen nu, det är väldigt trångt i kompressorutrymmet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 november 2013, 05:40:21 »

Talar du om "en motor" som ett lågfrekvent buller, ungefär som om en lastbil stod på tomgång utanför huset så beror det nog på:
Isbildning på fläktvingarna som ger en obalans som orsakar ett lågfrekvent buller.
Det kan även ha bildats is mellan värmepumpens chassie och konsollerna, så att utedelens vibrationser fortplantar sig till huset.

Är det ett högfrekvent ljud som är högre än normalt kan det bero på att det bildats is inuti värmepumpen, mellan själva kompressorn och chassiet, som gör att hela utedelen blir till en "högtalare" för kompressorns höga varvtal.
Skrivet av: erikje
« skrivet: 14 november 2013, 22:10:22 »

Problemet med trågvärmaren löste sig förra vintern genom att den befintliga (trasiga) trågvärmaren böts ut mot en ny. Nu har jag inga problem med is i själva tråget.

Däremot har ett nytt problem uppstått. Nu är det cirka 10 minusgrader ute och värmepumpen lever inte om speciellt mycket när den går, jag kör den normalt i underhållsvärmeläget (10 grader, den sitter på ett fristående garage). Idag ställde jag upp temperaturen till 16 grader och då började kompressorn låta väldigt högt. Det lät nästan som en motor som gick och ljudet är väldigt störande, har inte hört någon värmepump låta så.

Vad kan detta tyda på? Håller kompressorn på att ge upp? Kan det vara is under den? Något annat?

Skrivet av: erikje
« skrivet: 28 december 2012, 20:06:44 »

Ta kort/foto av hva du finner der "inne" og legg ut på forumet.
Ska göra det vid tillfälle. Chansade på att någon här visste hur man gör utan att se någon bild. Jag antar att det är lättast att få bort isen vid kompressorn om fronten är bortplockad.
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 27 december 2012, 22:35:05 »

Någon som vet hur man enklast tar av fronten på utedelen? Locket har jag tagit bort tidigare men då såg jag inga skruvar eller dylikt som håller fast fronten. Jag misstänker att jag har fått is vid kompressorn och tänkte försöka komma åt att frosta av allt ordentligt en gång för alla.
Ta kort/foto av hva du finner der "inne" og legg ut på forumet.
Skrivet av: erikje
« skrivet: 27 december 2012, 21:52:08 »

Någon som vet hur man enklast tar av fronten på utedelen? Locket har jag tagit bort tidigare men då såg jag inga skruvar eller dylikt som håller fast fronten. Jag misstänker att jag har fått is vid kompressorn och tänkte försöka komma åt att frosta av allt ordentligt en gång för alla.
Skrivet av: ockelboy
« skrivet: 12 december 2012, 17:14:18 »

Vet ej exakt datum, men slutet av augusti början av september var det nog. Slog på den då det började närma sig 10 grader i garaget.
Skrivet av: erikje
« skrivet: 11 december 2012, 22:45:11 »

Kollade nu och den har tagit 429kWh.
Bor i Piteå

Sedan när har den tagit 429kWh?
Skrivet av: ockelboy
« skrivet: 09 december 2012, 21:13:31 »

Kollade nu och den har tagit 429kWh.
Bor i Piteå
Skrivet av: erikje
« skrivet: 06 december 2012, 21:08:37 »

Jag kommer inte riktigt ihåg, tror att det var 1200kWh, men då körde jag elpannan(slang i platta) ca 1 vecka då det var som kallast.
Hur mycket hade du förbrukat?

380kWh sedan 2012-09-01. Bor i Luleå.
Skrivet av: ockelboy
« skrivet: 06 december 2012, 20:37:50 »

Jag kommer inte riktigt ihåg, tror att det var 1200kWh, men då körde jag elpannan(slang i platta) ca 1 vecka då det var som kallast.
Hur mycket hade du förbrukat?
Skrivet av: erikje
« skrivet: 06 december 2012, 14:03:21 »

Har min pump på 10 graders funktionen och det har då funkat bra i två vintrar som jag haft den. Har den i garaget som är på 70m2.

Vet du vad du har haft för förbrukning på din pump? Jag har också min i garaget (40m2).
Skrivet av: ockelboy
« skrivet: 06 december 2012, 09:39:48 »

Har min pump på 10 graders funktionen och det har då funkat bra i två vintrar som jag haft den. Har den i garaget som är på 70m2.
Skrivet av: Abuquir
« skrivet: 06 december 2012, 03:51:46 »

Åh nej, ett till inlägg på norska... här är länken så ni slipper skriva in den http://translate.google.com :P  a:gl

Vad är det för fel men Norska?
Jag förstår vart ända ord som blir skrivet här, fast då har jag ju Norsk arbetsgivare och jobbat med Norrmän de senaste 17 åren....  ::)
Skrivet av: erikje
« skrivet: 05 december 2012, 22:03:54 »

Är värmekabeln för tråget/kompressorn aktiverad ?
Man måste bygla mellan L och L1 på den modellen om jag minns rätt på plinten !

Plåten sitter även för nära lamellerna så isen fastnar på plåten och den når då inte att avfrosta bort detta så det bara bygger på mer och mer.
Bäst vore om du antingen kan böja ut plåten på vänster sida eller om du helt enkelt kapar bort plåten.
Se till att du är riktigt försiktig om du ger dig på plåten på vänster sida så inget annat skadas, blir förmodligen inte speciellt snyggt men det är själva haken  ;)

Jag har fått pumpen påfylld med mer gas så nu frostar den av riktigt bra, däremot kvarstår problemet med att det blir mycket is i tråget. Värmekabeln är mest troligt defekt på något sätt. Den är byglad mellan L och L1 men trots detta isar tråget igen totalt... speciellt nu när själva avfrostningen funkar bra och det bildas mycket vatten.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 04 december 2012, 17:28:16 »

Är värmekabeln för tråget/kompressorn aktiverad ?
Man måste bygla mellan L och L1 på den modellen om jag minns rätt på plinten !

Plåten sitter även för nära lamellerna så isen fastnar på plåten och den når då inte att avfrosta bort detta så det bara bygger på mer och mer.
Bäst vore om du antingen kan böja ut plåten på vänster sida eller om du helt enkelt kapar bort plåten.
Se till att du är riktigt försiktig om du ger dig på plåten på vänster sida så inget annat skadas, blir förmodligen inte speciellt snyggt men det är själva haken  ;)
Skrivet av: Jästen
« skrivet: 04 december 2012, 17:15:41 »

Det där med att avisning inte ska fungera vid lägre innetemp. är en myt. Energin som går åt kommer i stort sett bara från kompressorn. Den lilla mängd värme som rummet kan bidra med är i princip försumbar.
Skrivet av: Matz-12
« skrivet: 04 december 2012, 14:22:05 »

Ingen pump med 8-10 graders funktion, funkar på vintern, för att kunna avisa själv, pga att det inte blir tillräckligt med värme inomhus för att kunna avfrosta.
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 10 november 2012, 14:16:07 »

Side 29 (i pdf), 02-19 i dokumentet.
Det er en tabell (Ikke graf) som viser ohm på ulik temperatur på den siden.
Skrivet av: erikje
« skrivet: 10 november 2012, 13:56:39 »

Her er oversikt på Panasonic givere, og kan være retningsgivende for hva som også er på din Fujitsu



EDIT: http://www.goductless.com/v/vspfiles/assets/images/pdf/fujitsu/dual%20zone/asu9rmlq_service.pdf viser en annen karakteristikk enn for Panasonic!

Vilken sida i Fujitsu manualen?
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 08 november 2012, 22:51:07 »

Her er oversikt på Panasonic givere, og kan være retningsgivende for hva som også er på din Fujitsu



EDIT: http://www.goductless.com/v/vspfiles/assets/images/pdf/fujitsu/dual%20zone/asu9rmlq_service.pdf viser en annen karakteristikk enn for Panasonic!

Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 08 november 2012, 20:15:52 »

Vet du hur man kollar om utetemperaturgivaren fungerar?

Hei. Du må måle Ohm-resistans/motstand på temperaturføler. Manual her http://www.fgeurofred.co.uk/content/Product_Data/Technical/Technical/ASYA12LGC%20-%20AOYR12LGC%20-%20Technical.pdf
Motstanden endrer seg med temperatur, men eksakt hvilken Ohm du skal måle på hvilken temperatur kjenner jeg ikke på din pumpe.


Skrivet av: erikje
« skrivet: 08 november 2012, 11:22:58 »

Kanskje utetemperaturføler er defetkt og forteller at det er "sommer". Da blir det ikke defrost, og trågvärmen går ikke på (Den kommer på mellom 0 og +5 et sted)

Vet du hur man kollar om utetemperaturgivaren fungerar?
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 07 november 2012, 21:09:29 »

Jag börjar fundera på om min pump kör någon avfrostning överhuvudtaget i och med att hela vänstrasidan och baksidan blir täckt av is kontinuerligt, det kanske är avfrostningsgivaren som är trasig snarare än trågvärmaren... är det någon som vet om trågvärmaren ska gå hela tiden eller om den bara går i samband med avfrostning? Jag menar... det är konstaterat att trågvärmaren inte fungerar då det alltid är is där... men den kanske inte fungerar för att avfrostningsgivaren inte "signalerar" till den att den ska köra.
Kanskje utetemperaturføler er defetkt og forteller at det er "sommer". Da blir det ikke defrost, og trågvärmen går ikke på (Den kommer på mellom 0 og +5 et sted)
Skrivet av: erikje
« skrivet: 07 november 2012, 13:52:08 »

Jag börjar fundera på om min pump kör någon avfrostning överhuvudtaget i och med att hela vänstrasidan och baksidan blir täckt av is kontinuerligt, det kanske är avfrostningsgivaren som är trasig snarare än trågvärmaren... är det någon som vet om trågvärmaren ska gå hela tiden eller om den bara går i samband med avfrostning? Jag menar... det är konstaterat att trågvärmaren inte fungerar då det alltid är is där... men den kanske inte fungerar för att avfrostningsgivaren inte "signalerar" till den att den ska köra.
Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 01 november 2012, 20:31:13 »

Jag tror på att köra 16gr istället. Hade problem med min 09lgc som jag fick utbytt mot en plasma.Denna har inte någon 10gr funktion men har 16 gr som minsta läge. Har gått klockrent i 2år nu. Tror inte man sparar så väldig mycket på 10gr.
Skrivet av: erikje
« skrivet: 22 oktober 2012, 13:36:23 »

Hålet som du ser ska vara isfritt så vattnet kan rinna ut.
Det kan vara så att montören missat/glömt  bygla mellan L och L1 på utedelens plint och då är inte värmekabeln i bottentråget inkopplad.
Värmekabeln/termostaten kan även vara defekt och måste då bytas ut.

Ok, då är det ju med all säkerhet något som är galet där för det hålet är verkligen fyllt med is. Jag ska kontakta montören och be honom komma och kolla på det.

Förhoppningsvis får jag mindre problem med isbildning om värmekabeln i tråget fungerar. Jag ska testa fortsätta och köra på 10-grader underhållsvärme när värmaren i tråget fungerar, får jag fortfarande problem med mycket isbildning då så ska jag testa köra den i "vanligt" värmeläge på 16 grader.

Tack för all hjälp!
Skrivet av: E.T.
« skrivet: 22 oktober 2012, 08:22:29 »

Det kan vara en bra ide`att hälla varmt vatten över förångaren för att få bort allt is från plåtdelarna så att den kan börja om från rent "hus", kanske med lite högre temp. Du får pröva dig fram.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 22 oktober 2012, 07:12:59 »


Det finns ett litet hål under pumpen som jag föreställer mig ska dränera pumpen på vatten men det är fyllt med is. Är det ett hål som ska vara is-fritt?

Hålet som du ser ska vara isfritt så vattnet kan rinna ut.
Det kan vara så att montören missat/glömt  bygla mellan L och L1 på utedelens plint och då är inte värmekabeln i bottentråget inkopplad.
Värmekabeln/termostaten kan även vara defekt och måste då bytas ut.
Skrivet av: raptus
« skrivet: 21 oktober 2012, 21:22:13 »

   tummenupp Bra Shelter , blir nok ikke slutt på norsk/svensk moro   ;) . Var det svenskhuset du sikter til betalt med svenske "pesetas" kanskje   :-))

Raptus
Skrivet av: shelter
« skrivet: 21 oktober 2012, 21:04:08 »

Det är lungt, var med glimten i ögat jag skojade om att skriva på norska.
Gav igen lite för en annan kommentar raptus skrev om svenska hus. ;)
Skrivet av: TUCSONOR
« skrivet: 21 oktober 2012, 20:06:36 »

Hej.
Til at börja med.  Är själv norsk och arbetar för et ut av Sveriges största industrikoncern. Dom har hittills under de senaste sju åren varit mycket nöjd even om jag har skrivit og talat på norska. Tror det samma om dom som får nyttig informasjon på det her forum, even om det er en svensk som tipsas ut av en "norrbagge" så att ett problem kan lösas
Det rekker, vänder mig till att skriva Norska.

Årsakene er allerede nevnt, og da blir oppgaven å finne metode for å komme rundt de. En er som nevnt å heve til 16 °C,
 da blir det snart som et normalt hus. En annen er som jeg her lest som tips på forumet er å felde vingene så de peker ned på innedelen, da går det naturlig mer luft gjennom innedelen under defrost. Kanskje ta de bort også?
Mer arbeidkrevende er å åpne utedelen og isolere temperaturføler som står på røret ut av fordamper. Da leser den mer riktig temperaturen på røret, som godt kan være -3 °C uten at føler registrer det når den blir "varmet" av kanskje +2 °C som er uteluftens temperatur.

En siste sak som definitivt vil hjelpe. Kommer du lett til returrøret fra innedel til utedel? Hvis så, ta av isolasjonen på 1 meter. Splitt et metallrør med samme indre diameter som ytre diameter på returrør. Lim med silikon på de to halvdelene. De blir et varmemagasin det tappes energi fra under defrost, og varmes med underkjølingseffekt mellom defrost. Jo mer energimagasin du kan henge på returrøret jo bedre blir defrost.

Skrivet av: erikje
« skrivet: 21 oktober 2012, 17:18:56 »

Har idag prövat att köra pumpen i läget "Cool" och 18 grader (lägsta som går att köra) som "raptus" föreslog. Jag tycker inte jag märkte någon större skillnad vad gäller av-isningen. Däremot hade jag tur med vädret och solen sken på pumpen vilket gjorde att jag kunde pillra bort det mesta av isen.

Tror ni av av-isningen fungerar bättre om jag inte kör den i 10-gradersläget och istället väljer att köra den på värme och lägsta temperatur (16 grader)? Jag ska kolla upp Rickards förslag om att köra den på timer och gasa upp värmen kortare perioder, dock tveksam att den kan växla från 10-gradersläget till att köra värme på timer

Det finns ett litet hål under pumpen som jag föreställer mig ska dränera pumpen på vatten men det är fyllt med is. Är det ett hål som ska vara is-fritt?
Skrivet av: raptus
« skrivet: 21 oktober 2012, 13:13:55 »

Tusen takk Shelter for at du er så "gjestfri" å viser at vi Norske er uønsket på forumet   salut Takk å adjø.  Men kommer tilbake   hahaha! 
Raptus
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 oktober 2012, 12:31:53 »

Orsaken till detta problem är att energibehovet är väldigt lågt i ditt garage.
Värmepumpen går troligen på låg eller lägsta effekt, eller on/off.
Då avfrostningen styrs av temperaturen på gasledningen så kan det vid denna typ av väder gå lääänge mellan avfrostningarna utan att temperaturen når sin triggerpunkt.
När frost väl börjat sätta sig på plåtdelarna så släpper det inte, och det blir lätt som du visar på bilden.

Om du kan programmera in temperaturhöjning via timer skulle du kunna prova öka tempen till 20°C i 5 minut/dygn, då gasar värmepumpen på, och en avfrostning kommer att triggas omedelbart.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 21 oktober 2012, 10:23:52 »

Åh nej, ett till inlägg på norska... här är länken så ni slipper skriva in den http://translate.google.com :P  a:gl
Skrivet av: raptus
« skrivet: 21 oktober 2012, 09:28:15 »

Kan ha kommet inn i en "ond sirkel" å ikke klarer å avrime helt hver gang . Det kan da bygge seg gradvis på . Foreslår at du kjører pumpa i kjølemodus slik at utedelen blir fullstendig isfri . Trolig nok et kvarters tid for å få vekk det der   ;) . Sett pumpa på cool å lavest mulig temp , da isen borte setter du den bare i varmemodus igjen . Kan hende det vil være lurt å kjøre på en høyere innetemp særlig i veldig fuktig vær for at pumpa skal klare avrimingen . Men du får prøve deg fram . Den 8 og 10 graders temperaturmuligheten som er på noen pumper kan gjøre avrimingen litt "trasig"   :)

Raptus

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!