Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man räkna sÃ¥här. Beräkning av uvärde/effektbehov/radiatordimention  (läst 3482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snooker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.
Som rubriken antyder håller räknat att räkna på radiatorer för ett bytte till värmepump. Jag har så klart inte hållit koll på några temperaturer i vinter utan bara eldat på tills det känns varmt. Så jag har nu suttit ett tag och försökt räkna ut effektbehovet istället. Eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av sånt skulle det vara skönt med åsikter/rimlighetskoll från kunnigt folk :)

Förutsättningarna är då
Hus med timmerstomme 140mm tretex invändigt och panel med luftspalt utvändigt, 11x8m 2 våningar med takhöjd 2,7m total väggyta 180m2.
Kopplade tvåglasfönster ca25m2.
Tak 88m2 med 150mm spån.
Golv 88m2 med 200mm spån.
Jag har matat in detta i rockwools program som spottade ur sig siffrorna
Vägg 0,747 w/m2K
Tak 0,824
Golv 0,378
Fönster använder jag 3 som värde.

Sen har jag matat in detta i energiberäkning.se och får ut medelvärdet 0,83 w/m2K. Jag har sen lagt på 50% för räknemissar och annat som kan påverka negativt. Det ger då 1.245 w/m2K. Eller 75wm2 vid minus 40.
Är detta rimligt? eller ens rätt räknat?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Du har nog gjort ett decimalfel nånstans.Nej, sorry jag har tolkat din effektsiffra fel, det är nog ganska rätt räknat av dig. Men inte behöver du ta i med -40 °C ute var bor du? Och ditt påslag med 50% verkar mycket.

Annars stämmer ditt hus rätt bra med mitt jag har ett 2-våningshus med yttermått 8x10m,
inte timmer men plank 3"+treetex och panel som du utvändigt. DUT -18 °C
Totala elbehovet var före VP och extraisolering år 2008 39000kWh dvs 55W/m2 bottenyta och en medeltemp ute på +6 °C.

Vad har du haft för framledningstemp när det var som kallast och hur många och vilka radiatorer? det kanske går bra med dom du har? På http://www.purmo.com/se/ladda-hem-filer/effektsimulering.htm finns effektberäkningsprogram för olika typer av radiatorer där du kan ändra framledningstemp och se vad det ger för effekt ut ffrån dem.
« Senast ändrad: 27 februari 2013, 15:32:48 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad snooker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Totala elbehovet var före VP och extraisolering år 2008 39000kWh dvs 55W/m2 bottenyta och en medeltemp ute på +6 °C.

Vad har du haft för framledningstemp när det var som kallast och hur många och vilka radiatorer? det kanske går bra med dom du har?
Hur får du fram 55w/m2 ur 39000kWh?
Vet inte framledningstemp. Men den har inte varit jättehög.
Bor i västerbottens inland. 40 minus tog jag för att det är det kallaste jag kan minnas att det varit, 50% kanske är i överkant. Jag har kollat på rinkabyrör efter liknande radiatorer. Det är sektionsradiatorer i blandad storlek, och om jag flyttar om dom mellan rummen på nedervåningen lyckas jag få 77w/m2 i alla rum utom ett, vardagsrummet, som det saknas 1500 watt i. Verkar ha varit ojämt fördelade mellan rummen. Så jag tänkte att en fläktkonvektor kunde passa fint där. :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är sektionsradiatorer i blandad storlek, och om jag flyttar om dom mellan rummen på nedervåningen lyckas jag få 77w/m2 i alla rum utom ett, vardagsrummet, som det saknas 1500 watt i.

Är det vid DT30 eller DT50?
Man bör kolla på DT30 om man ska ha värmepump, och i så fall ska 77W/m2 räcka.
Jag skulle nog komplettera med en till sektionsradiator i vardagsrum, snyggare och låter mindre, tänk bara på att ha samma rördimension som befintligt system.

Sen är det rimligt att anta ca 70 W/m2 i energibehov för ett äldre dåligt isolerat hus, som det låter så har du både tretex och rejält med spån så du kanske klarar dig med ca 60 W/m2?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hur får du fram 55w/m2 ur 39000kWh?
Vet inte framledningstemp. Men den har inte varit jättehög.
Bor i västerbottens inland. 40 minus tog jag för att det är det kallaste jag kan minnas att det varit, 50% kanske är i överkant. Jag har kollat på rinkabyrör efter liknande radiatorer. Det är sektionsradiatorer i blandad storlek, och om jag flyttar om dom mellan rummen på nedervåningen lyckas jag få 77w/m2 i alla rum utom ett, vardagsrummet, som det saknas 1500 watt i. Verkar ha varit ojämt fördelade mellan rummen. Så jag tänkte att en fläktkonvektor kunde passa fint där. :)
39000kWh/8760h/80m2x1000=55,6W/m2. Siffran är det genomsnittsliga effektbehovet inklusive hushållsel över hela året vilket ju inte är dimensionerande för installerat effektbehov men kan användas som jämförelse husen emellan. Antag att mitt hus har samma U-värde som ditt så kan du jämföra din beräkning på energiberäkning.se om du gör den vid utetemp +6.

Du behöver inte mer än halva effektbehovet/m2 på övervåningen jämfört med bottenvåningen när du "flyttar om" raddarna, du kanske har överskott där uppe?

Sen kan jag ju tipsa om min väg till VP: dimensionera värmepump och borra/markslang för tilläggsisolerat hus och gör isoleringen allt eftersom innifrÃ¥n. Jag hade en massa tillskottsel frÃ¥n -5 °C första Ã¥ret med flit nu klarar jag mej utan ner till -18 °C. Men snÃ¥la inte pÃ¥ borrhÃ¥l/markslang. Tack vare isoleringen räcker mina radiatorer till trots en betydligt lägre framledningstemp(45 °C)  jämfört med innan (70 °C) vid -20 °C ute.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad snooker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det vid DT30 eller DT50?
Man bör kolla på DT30 om man ska ha värmepump, och i så fall ska 77W/m2 räcka.
Jag skulle nog komplettera med en till sektionsradiator i vardagsrum, snyggare och låter mindre, tänk bara på att ha samma rördimension som befintligt system.

Sen är det rimligt att anta ca 70 W/m2 i energibehov för ett äldre dåligt isolerat hus, som det låter så har du både tretex och rejält med spån så du kanske klarar dig med ca 60 W/m2?
DT30 t.ex. en REX 590 40 sektioner och en MR 590 30 sektioner, 735+581=1316w på 17 kvadrat ger 77w/m2.
Helt klart är det snyggare med nya raddar, blir väl nåt i stil med dubbla triplex 26 sektioner. Rummet är 27m2. Tanken med en fläktkonvektor är att det får duga en vinter och sen åker den in i tvättstugan.

39000kWh/8760h/80m2x1000=55,6W/m2. Siffran är det genomsnittsliga effektbehovet inklusive hushållsel över hela året vilket ju inte är dimensionerande för installerat effektbehov men kan användas som jämförelse husen emellan. Antag att mitt hus har samma U-värde som ditt så kan du jämföra din beräkning på energiberäkning.se om du gör den vid utetemp +6.

Du behöver inte mer än halva effektbehovet/m2 på övervåningen jämfört med bottenvåningen när du "flyttar om" raddarna, du kanske har överskott där uppe?

Sen kan jag ju tipsa om min väg till VP: dimensionera värmepump och borra/markslang för tilläggsisolerat hus och gör isoleringen allt eftersom innifrÃ¥n. Jag hade en massa tillskottsel frÃ¥n -5 °C första Ã¥ret med flit nu klarar jag mej utan ner till -18 °C. Men snÃ¥la inte pÃ¥ borrhÃ¥l/markslang. Tack vare isoleringen räcker mina radiatorer till trots en betydligt lägre framledningstemp(45 °C)  jämfört med innan (70 °C) vid -20 °C ute.

Har inte räknat nåt på övervåningen än men mindre är dom iaf, och färre. Din väg är ungefär vad jag tänkt mig. Det måste målas om utvändigt snart så då tänkte vi passa på att spika fast lite isolering, men vi börjar på vinden. :)
Jag känner ändå att jag fått svar på min ursprungliga fråga. Övervåningen nästa. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!