Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme - Är det värt det?  (läst 8123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dette

  • Gäst
Dette
Bergvärme - Är det värt det?
« skrivet: 14 mars 2012, 13:29:44 »
Hejsan. Hade en rörpulare hemma för att jag tänkte installera verpanna och vattenburen värme i mitt hus som idag värms upp av el-radiatorer. Men han lyckades övertala mig att satsa på bergvärme istället eftersom att installationskostnaden skulle bli ungefär densamma. Då jag inte är så påläst om det här med bergvärme så googlade jag runt lite och fick lite information men också en del funderingar. Rörpularen sa att jag kunde räkna att jag skulle spara 3/4 i uppvärmningskostnad. Stämmer verkligen det? En annan sak jag funderar över är varför värmepumpen behöver hjälp av elpatron när det blir lite kallare. Är det så att värmepumpen inte fungerar alls eller orkar den bara inte med att värma huset? Går det inte i så fall att överdimensionera värmepumpen lite så att man slipper köra med elpatron under vintern? Eller är det inte värt det? Vad kan man igentligen räkna på för årsmedel-COP?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2012, 14:29:08 »
Ja, besparingen brukar hamna i ungefär den storleken.

Anledningen till att man oftast inte dimensionerar värmepumpen så att den klarar all uppvärmning när det är som kallast är att den då blir överdimensionerad en stor del av året. Nackdelen med det är att man fär många starter och korta gångtider, vilket sliter mer på prylarna och sänker verkningsgraden.
För att komma förbi de problemen så kan man sätta in en tank som VP'n får jobba mot, men då blir ju också investeringskostnaden högre.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2012, 17:44:46 »
En besparing på 3/4, dvs 75 % minskning är kanske lite optimistiskt. 70 % skall gå att nå. Det kanske inte låter som så stor skillnad men är det. I fallet 75 % får man ut 4 kWh för varje kWh el till värmepumpen, 70 % betyder 3,3. 75 % kanske kan gå att nå med golvvärme men det är förmodligen inte aktuellt vid en konvertering.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2012, 21:18:04 »
Ja, besparingen brukar hamna i ungefär den storleken.

Anledningen till att man oftast inte dimensionerar värmepumpen så att den klarar all uppvärmning när det är som kallast är att den då blir överdimensionerad en stor del av året. Nackdelen med det är att man fär många starter och korta gångtider, vilket sliter mer på prylarna och sänker verkningsgraden.
För att komma förbi de problemen så kan man sätta in en tank som VP'n får jobba mot, men då blir ju också investeringskostnaden högre.

 Det blir nÃ¥got högre investeringskostnad med lite djupare borrhÃ¥l- ett steg större pump -volymtank . Och det blir inte såå mycket dyrare - och effekten räcker alltid till . Dessutom blir den totala gÃ¥ngtiden mindre och dÃ¥ borde väl kompressorn hÃ¥lla längre - eller ?
 Här Ã¥tminstone blev det bra , start/stop är alltid 10-15st/ dygn . Förutom när det var -30 , dÃ¥ blev det 6st/dygn.
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2012, 22:05:37 »
Men bergvärme är grejen om du inte tycker det är svinkul att kapa och klyva ved, stapla upp den samt bära in och elda.
(Jaja, en del är ju knasiga  ,,..,. ).
Sen kan du tillbringa din lediga tid framför värmepumpen och här pÃ¥ forumet istället.  :D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2012, 22:38:33 »
Ähumm, här är en inbiten vedeldare som har ändrat sig. Har ju iofsig vedanläggningen kvar efter Bv installationen, men antal ggr man eldar/ år är numera vääldigt lätträknade... Tycker du skall satsa på bergvärmen, sen kan du göra på din fritid som Carl N skriver.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad RatRace

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kolbäck
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme - Yummie!!
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2012, 23:15:01 »
Jag hade samma fundering som du Dette... vi investerade 2007 i vedpanna (haft kombipanna tidigare) pga riktigt billig ved.
Till saken hör ju då naturligtvis allt detta med vänta på rotveden, motorsågshelvetet, klyvandet (fick chansen att låna en vedklipp en säsong - wieeee, det gick fort då, årsbehovet + lite till på en helg), staplandet samt att veden ska ju in i huset oxå! Uppskattningsvis lägger jag ner mellan 300-400h/år på detta!
Bergvärmen då kan man ju fundera på... varför göra en ny investering á 110000?
Jo, tiden samt att om man slår ut kostnaden totalt på ett år, så kommer min uppvärmningskostnad att vara ca 200-300 kr dyrare / månad.
Den kostnaden kan jag ta... samt att jag får tid att hitta in hit oftare :) och kan tillbringa mer tid i pisten, fiska och darta utan att behöva bry mig om värmen hemma!
IVT Greenline HE C7 20120417
Utbildad VVS-isolerare, Industriisolerare, VVS-konstruktör, Elkraftsingenjör, Läser bygg-cad på högskola nu!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2012, 07:30:21 »
Det blir något högre investeringskostnad med lite djupare borrhål- ett steg större pump -volymtank . Och det blir inte såå mycket dyrare - och effekten räcker alltid till . Dessutom blir den totala gångtiden mindre och då borde väl kompressorn hålla längre - eller ?
 Här Ã¥tminstone blev det bra , start/stop är alltid 10-15st/ dygn . Förutom när det var -30 , dÃ¥ blev det 6st/dygn.

Skillnaden i besparing mellan en värmepump som täcker 70% av max effektbehov, och en pump som täcker 100% effektbehov är som regel mindre än 200-300 kWh/år.
Ett steg större pump, lite djupare borrhål, och en tank kostar väl i runda slängar 10 000 - 30 000 kr mer, och tar således väldigt lång tid att spara in, om inte livslängden blir avsevärt längre.
Det är inte fel att sätta in en värmepump som täcker max effektbehov, men det är inte heller nödvändigt om man ser till ekonomin i det hela.
Skulle man resonera att 100% effekttäckning vore nödvändigt skulle luft/vatten-värmepumpar inte existera alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2012, 14:43:50 »
Skillnaden i besparing mellan en värmepump som täcker 70% av max effektbehov, och en pump som täcker 100% effektbehov är som regel mindre än 200-300 kWh/år.

Ja, mer är det inte. Min pump är för klen, ca 60 % effekttäckning, men den drar ändå inte tillsatsel för mer än ca 700 kr/år.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2012, 21:46:44 »
Skillnaden i besparing mellan en värmepump som täcker 70% av max effektbehov, och en pump som täcker 100% effektbehov är som regel mindre än 200-300 kWh/år.
Ett steg större pump, lite djupare borrhål, och en tank kostar väl i runda slängar 10 000 - 30 000 kr mer, och tar således väldigt lång tid att spara in, om inte livslängden blir avsevärt längre.
Det är inte fel att sätta in en värmepump som täcker max effektbehov, men det är inte heller nödvändigt om man ser till ekonomin i det hela.
Skulle man resonera att 100% effekttäckning vore nödvändigt skulle luft/vatten-värmepumpar inte existera alls.

 Hej Rickard !  Du kanske pÃ¥ sätt och viss har rätt men 200-300kwh / Ã¥r i Eltillskott lÃ¥ter lite men , kanske .
  Men om jag nu dÃ¥ kalkylerar med alternativet ett steg mindre i dimensioneringen sÃ¥ för vÃ¥r del hade en 8 kw pump i stället för 10 sparat oss ca 1500SEK . 30meter grundare brunn sparat oss 7000SEK . volymtanken UKV 100 kostar 4000SEK men den hade jag nog velat ha iaf för att hÃ¥lla nere start/stopp. 
 SÃ¥ om 200-300kwh/Ã¥r i eltillskott skulle räckt till sÃ¥ borde jag nog ha dimensionerat klenare .
 DÃ¥ är det en annan sak om man personligen har det som en sorts principsak att ELtillskott är "förbjudet" .
 Däremot har jag räknat med vÃ¥ra framtida eventuella visioner att göra den s.k öppna kvisten varm samt även terassen bakom huset även varm och dÃ¥ tillkommer direkt cirkus 25kvm extra . Vem vet - den som lever fÃ¥r se . Och den dagen kanske "överdimensioneringen" ej är sÃ¥ onödig ?

  Rollster
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2012, 05:00:23 »
Precis, hårdvaran kostade för dig 12500 kr mer, till detta kommer för de flesta en aningen högre installationskostnad.
För vissa tillkommer dessutom ytterligare ett borrhål (Stor effekt på pumpen), vilket kan dra iväg rätt ordentligt i kostnad om man har långt till berggrunden.
Jag vidhåller att 10 000 till 30 000 kr extra är helt normala siffror, men inser att en avancerad GDS:are kan göra det aningen billigare.
Dessutom, om den extra tanken är en arbetstank så krävs en extra cirkpump.
« Senast ändrad: 16 mars 2012, 05:44:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #11 skrivet: 16 mars 2012, 15:15:58 »
Precis, hårdvaran kostade för dig 12500 kr mer, till detta kommer för de flesta en aningen högre installationskostnad.
För vissa tillkommer dessutom ytterligare ett borrhål (Stor effekt på pumpen), vilket kan dra iväg rätt ordentligt i kostnad om man har långt till berggrunden.
Jag vidhåller att 10 000 till 30 000 kr extra är helt normala siffror, men inser att en avancerad GDS:are kan göra det aningen billigare.
Dessutom, om den extra tanken är en arbetstank så krävs en extra cirkpump.

 Hej !  BÃ¥da UKV som vi har är i serie , alltsÃ¥ inga extra cirkpumpar. UKV100 strax efter värmepump , UKV40 i förrÃ¥d , mellan kulvert och systemet där .
  AngÃ¥ende borrhÃ¥lsdjup sÃ¥ tänkte jag att jag snÃ¥lar ej pÃ¥ djupet , jag har ju ingen värmeÃ¥tervinning . Det blev en vanlig kanalfläkt istället för
  Nibe FLM som mÃ¥nga anser är bortkastat och avrÃ¥der en att köpa . 
  NÃ¥ja , nu är det som det är men driftskostnaden är lÃ¥g i förhÃ¥llande till den värme som produceras .
  Det som kostar här är hushÃ¥llselen , precis som hos dej Rickard. Och det tenderar att gÃ¥ Ã¥t mera för varje Ã¥r som gÃ¥r... Ajabaja   :)
« Senast ändrad: 16 mars 2012, 15:18:32 av Rollster »
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #12 skrivet: 16 mars 2012, 15:34:14 »
Ja, än en gång, man får en "bättre" anläggning, som antagligen håller lite längre om man fulleffektdimensionerar och sätter in volymtank, eller arbetstank.
Det enda jag vill förklara är att det inte med automatik innebär att man får en mer ekonomisk lösning.
Ungefär som när man köper bil, det kan kosta 30 000 kr mer att köpa en dieselbil som drar mindre bränsle, och visst blir bränslekostnaden lite lägre, men det är inte alls säkert att du gör en bättre affär.

Jag vill bara inte att folk skall såga alla förslag som inte har 100% effekttäckning, och sedan kanske en massa folk helt struntar i hela investeringen - det är den sämsta investering man kan göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Dette

  • Gäst
Dette
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2012, 15:56:51 »
Tack för alla svar och åsikter. Blev lite klokare. Det är alltså inte så mycket elpatronen behöver hjälpa till. Tänkte bara att det inte skulle bli lika dyrt vintertid som jag har det nu för i sånt fall hade det ju inte känts så nödvändigt att satsa på bergvärme. Fick i alla fall offerten idag. Så här såg den ut:

Offert. installation av bergvärme
1st NIBE F1226-8kw Värmepump
160meter energibrunn
15m foderrör ingår(Prel.) 740:-/meter
1st 18L expansionskärl med ventilsats
Elinkopplingar av värmepump ingår, samt container vid borrning.
Grävningsarbeten samt ev avvikelser vid borrning ingår ej.
Pris 136.000:- Inkl moms
Avgår ROT-avdrag prel 20.400:-
115.600:-

Prel. Kostnadsförslag för installation av 17st radiatorer med termostat
Prel. pris 96.000:- Inkl moms
Avgår Rot-avdrag 19.000:-
77.000:-

Var faktiskt billigare än jag hade räknat med. Med "Grävningsarbeten" menar han grävning från brunn fram till huset då eller? Det är väll inte så många kronor det handlar om? Kanske till och med kan göra det själv? Vad säger ni? Verkar det vara ett vettigt pris och vettig pump/borrdjup etc.?

Dette

  • Gäst
Dette
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #14 skrivet: 16 mars 2012, 15:59:29 »
Kanske ska tillägga att huset jag har är ett 1/2 plans sutturäng-villa med källare I Dalarna. ca140kvm+källare ca60.

Dette

  • Gäst
Dette
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #15 skrivet: 18 mars 2012, 13:40:31 »
1 1/2 plan ska det stå så klart. Spanade lite på nibes hemsida också. Är det inte bättre med en F1245? Kostar ju inte många tusenlappar mer. Eller har rörpulare någon annan tanke eftersom han vill att jag ska ha en 1226?

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #16 skrivet: 18 mars 2012, 20:42:50 »
1 1/2 plan ska det stå så klart. Spanade lite på nibes hemsida också. Är det inte bättre med en F1245? Kostar ju inte många tusenlappar mer. Eller har rörpulare någon annan tanke eftersom han vill att jag ska ha en 1226?

  BÃ¥de 1245 och 1226 är bra maskiner , 1245 har lite extra finesser s.a.s . 1226 är ett snäpp billigare och rörpuularen kunde ju ge dej ett lite lägre
  pris när han räknade pÃ¥ 1226an .
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Dette

  • Gäst
Dette
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #17 skrivet: 20 mars 2012, 21:12:26 »
Ingen annan som har några åsikter om offerten?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #18 skrivet: 20 mars 2012, 21:20:50 »
priser ser ju helt ok ut.

Hur väl dimensioneringen håller. Vilken temp du får på inkommande brine och vilken effekt din värmepump ger när tempen är -5 och lägre ja det kräver lite mer information om ditt hus. Det enklaste är om du har någon uppfattning om hur mycket ström som gått åt till värme och varmvatten de senaste åren samt hur gammalt huset är och vilken ungefärlig standard du har på isolering.

Det finns 140 m2 hus med 60m2 källare som behöver allt från 6 till 20kw värmepump.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Bergvärme - Är det värt det?
« Svar #19 skrivet: 21 mars 2012, 21:44:09 »
Ja, mer är det inte. Min pump är för klen, ca 60 % effekttäckning, men den drar ändå inte tillsatsel för mer än ca 700 kr/år.

Har haft bergvärme i drygt 6 år.
Har som Roland lite låg effekttäckning (ca 65%) och behöver tillsatsel med knapp 700 kWh/år.
Hade jag gjort det idag hade jag valt en storlek större VP.
Är ändå nöjd i det stora hela.

Kan också kommentera den påstådda besparingen på 75% med att det kanske är sant. När jag konverterade från direktverkande el sjönk min totala elförbrukning till ganska precis hälften. Hade då ingen koll på andelen hushållsel.
När man installerar bergvärme är det också ganska enkelt att få varmare i huset än man hade tidigare då elradiatorer gjorde lätt att sänka temperaturen i vissa rum.
Går naturligtvis också med bergvärme men det kan ju vara ganska skönt att ha värme i hela huset ^-^

Men det kan vara lätt att glömma att värmebehovet ökar om man vill värma mer...
Dessutom har jag lärt mej att man inte skall förakta förbrukningen av VV.
I vårt fall laddar VP'n VV ca 15 ggr/dgn eller ca 3.5 h/dgn vilket ju påverkar tillgänglig tid för värme av huset.
Vi märker det bra vid kall väderlek då VV kan bli en bristvara eftersom VP'n alternerar mellan tillverkning av värme och VV.
Vid liten VV-åtgång klarar VP'n ca -13 °C. Vid normalt VV-behov går tillsatsel in vid ca -8 °C.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!