Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Allt (nästan) klart för installation av Munters Homedry nu till helgen. Men...  (läst 29895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Hej

Hur har du gjort med kondensvattnet, har du direkt-avlopp ?
Jag skulle låta vattnet stanna i behållaren i avfuktaren för att få reda på hur mycket vatten den avfuktar.

Vet du hur mycket den avfuktat t.ex per timme eller dygn?

MVH
Messer

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Hur har du gjort med kondensvattnet, har du direkt-avlopp ?
Jag skulle låta vattnet stanna i behållaren i avfuktaren för att få reda på hur mycket vatten den avfuktar.

Vet du hur mycket den avfuktat t.ex per timme eller dygn?

MVH
Messer

Jag har lett ut vattnet i dräneringshålet direkt till vänster om avfuktaren. Klumpigt. Jag skulle naturligtvis ha samlat vattnet i behållaren, för att "hålla räkningen". Jag tänkte på det på lördagen, men det glömdes bort. Kommer inte ut nu förrän helgen om 2 veckor och samlar helst på mig tips och råd tills dess.

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
Vill minnas att det går att ställa fläkthastigheten. Max? Vilken önskad RF har du ställt in?
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vill minnas att det går att ställa fläkthastigheten. Max? Vilken önskad RF har du ställt in?

Fläkten står på max. Dvs 2 av 2. Hygrostaten har jag ställt på max. Det stod i instruktionen att man skulle ställa den på max tills att RH var i schack. Då skall man vrida ned hygrostaten tills den stannar och låta den stå där.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jokken.

Tydligen har Woods ingen axakt skala för önskad RF utan man skall avfukta ner till önskad nivå och sedan vrida en ratt till dess att avfuktningen slås av. Undrar om det är hygrostaten som är felinställd? Pröva med att vrida på ratten.

Om avfuktningen är på borde det man kunna se att det bildas åtminstone några droppar kondensvatten per minut. Om det inte gör det är jag ganska övertygad att hygrostaten slagit ifrån.

Jag vet inte hur Woods fungerar. Finns det någon lampa som markerar att kompressorn går?

Att luften känns kall är nog helt OK. Det gör den även från min avfuktare trots att den uppenbarligen producerar kondensvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kolla hur mycket den avfuktar genom att låta vattnet landa i behållaren, det är nog det bästa sättet att se om den fungerar.

Sedan är det också så att det kan ta lite tid att sänka fukthalten i själva trossbotten, i materialet, den första sänkning du såg kanske var en tillfällig fuktbelastning som ännu inte hade hunnit sätta sig i byggnadsmaterialet vilket i sin tur ledde till en rätt snabb sänkning av fukthalten initialt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
Kolla hur mycket den avfuktar genom att låta vattnet landa i behållaren, det är nog det bästa sättet att se om den fungerar.

Sedan är det också så att det kan ta lite tid att sänka fukthalten i själva trossbotten, i materialet, den första sänkning du såg kanske var en tillfällig fuktbelastning som ännu inte hade hunnit sätta sig i byggnadsmaterialet vilket i sin tur ledde till en rätt snabb sänkning av fukthalten initialt.

Jep helt korrekt. Jag tror också att materialet i trossbotten innehåller en hel del fukt som skall "torkas" bort för att få en ändring i RH.

Det bästa med en kondensavfuktare med behållare är just det att du kan se hur mycket den avfuktar genom att mäta mängden i behållaren.

Sen kan du ju också räkna ut hur mycket fukt du behöver avfukta för att få ner RH till ett visst värde(förutsatt att fukttillskottet = 0).

Kommer inte ut nu förrän helgen om 2 veckor och samlar helst på mig tips och råd tills dess.

Hoppas du lämnade avfuktaren att gå. Isåfall borde du märka en förändring om 2 veckor.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
 Jag var för otÃ¥lig helt enkelt ( förhoppningsvis)

Kolla hur mycket den avfuktar genom att låta vattnet landa i behållaren, det är nog det bästa sättet att se om den fungerar.
 


 
Jep helt korrekt. Jag tror också att materialet i trossbotten innehåller en hel del fukt som skall "torkas" bort för att få en ändring i RH.

Det bästa med en kondensavfuktare med behållare är just det att du kan se hur mycket den avfuktar genom att mäta mängden i behållaren.

 
Hoppas du lämnade avfuktaren att gå. Isåfall borde du märka en förändring om 2 veckor.

/Mosse

Yes, den står på. Jag åker nog ut idag och ställer dit behållaren. Åker sen ut igen om ett dygn föra att se att den jobbar som den ska. Annars tänker jag försöka byta den mot en ny. Det blir nog lättare efter några dagar än efter 2 veckor.


Vad tror ni om tätningen? Räcker den ialla fall tills jag skall försöka skapa ett undertryck med hjälp av en kanalfläkt om ett par veckor? 


Och  placeringen?



Räcker inte tätningen?

Jag har satt mig i grunden och släckt lampan. På 1 (en) kattglugg kan jag se en liten ljusstrimma. Luckan in i grunden är ca 60X 60 cm, den har jag tätat tillfälligt med en frigolitbit 10cm tjock. Där är en springa på ca 4 X 60 cm i överkant. Dock en trälucka som täcker även dessa 4 cm. Jag har också 2 rör som går genom grundmuren ca 9cm i diameter. Dessa är tillsvidare dåligt tätade (knappt alls)
Resten ser tätt ut. Iallafall inget ljus som sipprar in.

Fel placering?

Se skiss. Jag tror inte det kan vara hela sanningen. Jag har i princip hållit hygrometern framför utblåset. Den har inte reagerat nämnvärt. Jag placerade också en enkel bordsfläkt några meter framför utblåset med riktning snett bakåt för att försöka få lite rotation på luften.

 



Mvh//Jocke

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tätningen är inte det som orsakar den dåliga funktionen, den räcker gott, i alla fall tills du sätter in kanalfläkten.

Hur många m3 i timmen blåser kanalfläkten?

Placeringen saknar i stort betydelse, fukt har en god förmåga att sprida sig jämnt i ett slutet utrymme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tätningen är inte det som orsakar den dåliga funktionen, den räcker gott, i alla fall tills du sätter in kanalfläkten.

Hur många m3 i timmen blåser kanalfläkten?

Placeringen saknar i stort betydelse, fukt har en god förmåga att sprida sig jämnt i ett slutet utrymme.


Jag har precis varit ute och satt in vattenlådan för att åka ut imorgon vid samma tid och mäta hur mycket den avfuktar på 1 dygn.

Jag tror du har rätt (igen). En tröghet har inträtt: När jag kom ut var RH nere i 78% vid ca 17 grader (lägst hittills), när jag varit inne i grunden och mekat gick den upp till 82%. Så mkt spring ut och in med öppen lucka påverkar helt klart.

Jag har inte köpt ngn kanalfläkt än. Har du ngt tips? Var inne på Coop forum och tittade en snabbis. De har fläktar för 379:- upp till 1200:- Vad är det för skillnad?
Vad behöver jag?

Mvh//Jocke

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Den ventilation som en sorbtionsavfuktare har ligger på ca 30-70m3/h, i alla fall de jag granskat tidigare.
Så en kanalfläkt som ger runt 30 m3 i timman tycker jag borde fungera bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Den ventilation som en sorbtionsavfuktare har ligger på ca 30-70m3/h, i alla fall de jag granskat tidigare.
Så en kanalfläkt som ger runt 30 m3 i timman tycker jag borde fungera bra.

Ska titta efter en sån.
Tack!
Mvh

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag var för otÃ¥lig!   studs

Har nu varit ute och vittjat vattenbehållaren. 5.5 liter på ett dygn får väl anses klart godkänt. Enligt specifikationen skall den klara 6.7 liter vid optimala förhållanden.

RH nu nere i 74% vid ca 19 grader. Upplever faktiskt miljön uppe i huset lite torrare också. Inbillning kanske.

Skall inte ut till huset förrän om 10 dagar. Spännande att se vad som hänt då....

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Hej jokken

Såg först idag ditt mess har svarat nu.

MVH
Messer

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej jokken

Såg först idag ditt mess har svarat nu.

MVH
Messer

Generöst Messer, jag har precis börjat intressera mig för sÃ¥nt här.  Har säkert fler frÃ¥gor jag har förstÃ¥tt att du har koll pÃ¥.
Jag kommer garanterat att få anledning att höra av mig till dig.

Mvh//Jocke Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!