Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varm element efter eldning i kaminen  (läst 315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joseph Karlsson

  • Gäst
Joseph Karlsson
Varm element efter eldning i kaminen
« skrivet: 09 januari 2024, 11:28:48 »
Hej,

Jag är relativt nyinflyttat till ett hus med luft/vatten värmepump och en kamin i vardagsrummet. Jag har temperaturen inställt på 20 grader, vilket elementen klarar att hålla galant. Det som förvirrar mig är att när jag eldar så blir inomhustemperaturen avsevärt högre än 20 grader, men trots det känns elementen i vardagsrummet precis lika varma som innan jag tände kaminen. Borde de inte känna av att det är varmare inne än 20 grader och stänga av sig? Meningen med att tända brasan är just att värmepumpen inte ska behöva vara igång 24/7...

Tack på förhand!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varm element efter eldning i kaminen
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2024, 11:34:05 »
Hej! Med värmepump ska de flesta termostater stå på max men man kan prova att använda ett par stycken termostater om det t.ex. blir för varmt när man eldar. Är det en braskamin blir det snabbt mycket varmt där den står men värmen försvinner vanligtvis nästan direkt man slutar elda så det är mest för myseldning. Vill man värma huset ska det vara kakelugn eller täljstenskamin etc.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Joseph Karlsson

  • Gäst
Joseph Karlsson
SV: Varm element efter eldning i kaminen
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2024, 13:57:42 »
Hej! Med värmepump ska de flesta termostater stå på max men man kan prova att använda ett par stycken termostater om det t.ex. blir för varmt när man eldar. Är det en braskamin blir det snabbt mycket varmt där den står men värmen försvinner vanligtvis nästan direkt man slutar elda så det är mest för myseldning. Vill man värma huset ska det vara kakelugn eller täljstenskamin etc.

Hej,

Det är en täljstenkamin vi har. Den håller värmen väldigt länge efter lågorna försvunnit. Förstår dock inte varför elementen fortfarande är så varma när det är så varmt i rummet så länge.

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varm element efter eldning i kaminen
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2024, 14:04:02 »
Har du innegivare kopplad och aktiverad till VP? Och i så fall var sitter den?
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Varm element efter eldning i kaminen
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2024, 14:15:35 »
Hej,

Jag är relativt nyinflyttat till ett hus med luft/vatten värmepump och en kamin i vardagsrummet. Jag har temperaturen inställt på 20 grader, vilket elementen klarar att hålla galant. Det som förvirrar mig är att när jag eldar så blir inomhustemperaturen avsevärt högre än 20 grader, men trots det känns elementen i vardagsrummet precis lika varma som innan jag tände kaminen. Borde de inte känna av att det är varmare inne än 20 grader och stänga av sig? Meningen med att tända brasan är just att värmepumpen inte ska behöva vara igång 24/7...

Tack på förhand!

Hej!

Svårt att säga utan mer information, märke/fabrikat/modell/arbetstanksvolym/inställningar/rumsgivare eller utegivare? osv...


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!