Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att byta ut enhet av ett Euronomsystem?  (läst 352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HÃ¥kan Nyberg

  • Gäst
HÃ¥kan Nyberg
GÃ¥r det att byta ut enhet av ett Euronomsystem?
« skrivet: 05 januari 2024, 14:54:51 »
Jag har ett Euronomsystem bestående av en 7,5 kw luft/vattenvärmepump, Exotrol styrenhet, ackumulatortank samt den vattenmantlade eldstaden ExoFlame. På sommaren när det är varmt och på vintern när det är kallt blir det larm på styrenheten och däremellan kan allt möjligt hända som att t.ex. inställda värden ändras. När det är kallt upplever jag att vi får starta om styrenheten typ varje dag för att återfå värden. Det är med andra ord inte tillfredsställande. Systemet är dryga 10 år gammalt och det har väl aldrig riktigt varit bra.

Att byta ut hela systemet är ju både krångligt och kostar en hel del.

Min fråga är om det går att ersätta enheter från andra system och hur går det att säkerställa detta innan jag ger klartecken till en entreprenör som säger att det inte är några problem (försiktighetstänkande)?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: GÃ¥r det att byta ut enhet av ett Euronomsystem?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2024, 15:12:19 »
Om den bara kör fast kondenseringstemperatur mot ackumulatortanken är det ju enkelt att ta vilken monoblock som helst och koppla in istället. Det blir ett nytt styrsystem för enbart monoblock'en.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

HÃ¥kan Nyberg

  • Gäst
HÃ¥kan Nyberg
SV: GÃ¥r det att byta ut enhet av ett Euronomsystem?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2024, 16:13:19 »
Det lät ju enkelt men övergår trots det mina kunskaper. Hur kan jag ta reda på det?
Hur blir det samtidigt med den vattenmantlade eldstaden? Där verkar det huvudsakligen vara en termogivare och en pump. Inte så mycket som går via styrenheten.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: GÃ¥r det att byta ut enhet av ett Euronomsystem?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2024, 17:28:12 »
Det krävs en erfaren VVS:are som kan se helheten. Svårt att greppa alla bitar själv om man inte är utbildad inom området. Kräv en bra garanti på jobbet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

HÃ¥kan Nyberg

  • Gäst
HÃ¥kan Nyberg
SV: GÃ¥r det att byta ut enhet av ett Euronomsystem?
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2024, 09:27:04 »
Det är inget jobb jag har kunskap om och därför behövs en erfaren utförare/entreprenör.
Frågan är hur jag hittar en?
Erfarenheten är att alldeles för många säger sig ha kunskap. Upplevelsen är ofta det motsatta...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!