0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
0.7°C ute, och den kör 71 av 80 rps (eller Hz, kanske är ett mer bekant begrepp, om det nu inte är olika tänk för scroll-/kolvkompressorer.Framledningen är så låg, 29°C, så det bara måste vara något problem med pumpen, eftersom den också förbrukar mycket energi, jämfört med din kalkyl.Har du någon separat elmätare? Annars, läs av tidpunkt och mätarställning på den riktiga elmätaren för fastigheten. Mät ett dygn, registrera utetemp, och se vad dygnsförbrukningen ligger på.Bör ligga på 40-50 kWh/dygn vid 0.7°C om den är frisk, om jag tänkt rätt, och gissat er hushållsel rätt.
CTC-pumpar kan vara knepiga. De kan bli en hel del kWh elpatron i övre delen av vattenbehållaren om man inte får till det rätt. Förstår inte den konstruktionen. Tycker inte det verkar dumt att stänga elpatronen i övre delen. Nu vet jag inte var huset ligger men om det är typ mälardalsklimat och 4,35 kW är vad huset drar när det är noll grader ute bör värmebehovet ligga en bit över 25000 kW/år vilket betyder att pumpen ska producera ca 20000 kWh/år om all hushållsel värmer huset. 5500 kWh/år betraktar jag som en glädjekalkyl. Är det golvvärme i hela huset? De låga värmebärartemperaturerna antyder det.
Hej! Har gått från elpanna till L/V CTC sedan slutet av augusti. Enligt besparingskalkyl skulle vi gå från 20000kwh per år till 5500 kwh med en CTC i255 & M610. (vatten element i huset på 175 kvm.Hushållsel beräknas till 5000kwhSer jag förbrukning (inkl hushållsel) har vi sparat 19% jämfört med föregående år (Sept, Okt, Nov) totalt förbrukat 2800 kwh.Är inte detta väldigt dålig status på dessa månader?Undrar även om någon stött på följande problem. Vaknade idag att pumpen lät något hiskeligt. Snön ovan pumpensmälter och rinner ner på fläktbladet och fryser, vilket resulterar i att fläkten slår mot isen. Är ju en riktigt dåligdesign, är man inte hemma skadas ju fläkten! Borde vara en kant, läpp som förhindrar detta. Låg mycket is bakom gallret somfläkten slog i...
Hur har det gått för dig.Du har för låg delta över stig / retur. Då får du sämre cop.Bara 2 graders delta enligt bilderna. Du ska minst 5 grade för att få bra cop helst mera.
Det jag reagerar på i de första bilderna är den låga deltatempen på laddkretsen och laddpump 50%. Även jag är osäker på exakt hur systemet fungerar men det låga deltat kanske lurar pumpen att köra högt i tron att det behövs mer. Då även delta på radiatorkretsen är lågt borde det inte finnas mycket värmebehov alls men det kanske är så att även cirkulationspumpen går för fort? Likaså är jag undrande över övre tankens börvärde som verkar lite lågt.Min egen fungerar toppen och när jag nu tittade i myuplink (är inte hemma) så är det 5 grader delta på laddkretsen och lika mycket på radiatorkretsen. Det är 3 grader och kompressorn tuffar på 26 rps. Laddpump 20% och den går ibland upp till 25%. Undre tankens börvärde är framledning + 5 grader. Övre börvärde 55 grader. Övre patron tycker jag inte att man ska stänga av då den behövs om shunten behöver öppna mer än 50% vilket hos mig sker vid -10 och lägre eller om det är stora temperaturväxlingar. Det är övre patronen som är spetsvärmen. Den nedre är för backup om värmepumpen stannar.Jag gick från 29 000 kWh till 11 000 kWh när pumpen ersatte elkassetten.
0°C ute1.37 kW in4.35kw ut3.2 COP@ 50-43 rps, och du tuffar på i 71 rps, så där har du det svart på vitt. Din pump går som skit! Om den nu inte avfrostar eller tillverkar varmvatten, när du fotade(?)Finns det några mer anvancerade data att plocka ur displayen i servicemeny eller så? Typ hetgas/suggas; förångartemperatur m.m?Fota gärna igen, som sagt.4350W / 175 m² = 25 W/m²