Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Besviken pÃ¥ besparing med L/V pump samt snöproblem  (läst 2224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #15 skrivet: 09 december 2023, 13:16:21 »
0.7°C ute, och den kör 71 av 80 rps (eller Hz, kanske är ett mer bekant begrepp, om det nu inte är olika tänk för scroll-/kolvkompressorer.
Framledningen är så låg, 29°C, så det bara måste vara något problem med pumpen, eftersom den också förbrukar mycket energi, jämfört med din kalkyl.

Har du någon separat elmätare? Annars, läs av tidpunkt och mätarställning på den riktiga elmätaren för fastigheten. Mät ett dygn, registrera utetemp, och se vad dygnsförbrukningen ligger på.

Bör ligga på 40-50 kWh/dygn vid 0.7°C om den är frisk, om jag tänkt rätt, och gissat er hushållsel rätt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #16 skrivet: 09 december 2023, 13:17:50 »
CTC-pumpar kan vara knepiga. De kan bli en hel del kWh elpatron i övre delen av vattenbehÃ¥llaren om man inte fÃ¥r till det rätt. FörstÃ¥r inte den konstruktionen. Tycker inte det verkar dumt att stänga elpatronen i övre delen. 

Nu vet jag inte var huset ligger men om det är typ mälardalsklimat och 4,35 kW är vad huset drar när det är noll grader ute bör värmebehovet ligga en bit över 25000 kW/år vilket betyder att pumpen ska producera ca 20000 kWh/år om all hushållsel värmer huset. 5500 kWh/år betraktar jag som en glädjekalkyl.

Är det golvvärme i hela huset? De låga värmebärartemperaturerna antyder det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Marvelman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #17 skrivet: 09 december 2023, 13:58:20 »
0.7°C ute, och den kör 71 av 80 rps (eller Hz, kanske är ett mer bekant begrepp, om det nu inte är olika tänk för scroll-/kolvkompressorer.
Framledningen är så låg, 29°C, så det bara måste vara något problem med pumpen, eftersom den också förbrukar mycket energi, jämfört med din kalkyl.

Har du någon separat elmätare? Annars, läs av tidpunkt och mätarställning på den riktiga elmätaren för fastigheten. Mät ett dygn, registrera utetemp, och se vad dygnsförbrukningen ligger på.

Bör ligga på 40-50 kWh/dygn vid 0.7°C om den är frisk, om jag tänkt rätt, och gissat er hushållsel rätt.

Har ingen separat mätare men här är vårt totala förbrukning för hushållet. tack för input!


Utloggad Marvelman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #18 skrivet: 09 december 2023, 14:01:15 »
CTC-pumpar kan vara knepiga. De kan bli en hel del kWh elpatron i övre delen av vattenbehÃ¥llaren om man inte fÃ¥r till det rätt. FörstÃ¥r inte den konstruktionen. Tycker inte det verkar dumt att stänga elpatronen i övre delen. 

Nu vet jag inte var huset ligger men om det är typ mälardalsklimat och 4,35 kW är vad huset drar när det är noll grader ute bör värmebehovet ligga en bit över 25000 kW/år vilket betyder att pumpen ska producera ca 20000 kWh/år om all hushållsel värmer huset. 5500 kWh/år betraktar jag som en glädjekalkyl.

Är det golvvärme i hela huset? De låga värmebärartemperaturerna antyder det.

Huset ligger i Göteborg! Vi har radiatorer i hela huset, förutom badrum som har elgolvslinga. provat och stänga av dessa men ingen större skillnad i förbrukning.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #19 skrivet: 30 december 2023, 13:37:17 »
Hej! Har gått från elpanna till L/V CTC sedan slutet av augusti. Enligt besparingskalkyl skulle vi gå från 20000kwh per år till 5500 kwh med en CTC i255 & M610. (vatten element i huset på 175 kvm.
Hushållsel beräknas till 5000kwh

Ser jag förbrukning (inkl hushållsel) har vi sparat 19% jämfört med föregående år (Sept, Okt, Nov) totalt förbrukat 2800 kwh.

Är inte detta väldigt dÃ¥lig  status pÃ¥ dessa mÃ¥nader?

Undrar även om någon stött på följande problem. Vaknade idag att pumpen lät något hiskeligt. Snön ovan pumpen
smälter och rinner ner på fläktbladet och fryser, vilket resulterar i att fläkten slår mot isen. Är ju en riktigt dålig
design, är man inte hemma skadas ju fläkten! Borde vara en kant, läpp som förhindrar detta. Låg mycket is bakom gallret som
fläkten slog i...
Hur har det gått för dig.

Du har för låg delta över stig / retur. Då får du sämre cop.
Bara 2 graders delta enligt bilderna. Du ska minst 5 grade för att få bra cop helst mera.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #20 skrivet: 31 december 2023, 10:09:29 »
Blev lite förundrad vid kalkyl på väldigt lågt behov vid DUVUT. 175kvadrat blir ju en del att värma.

Utloggad Loggy

  • Teknokrat
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…storptrakten
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpoperatör
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #21 skrivet: 31 december 2023, 13:57:43 »
Det jag reagerar på i de första bilderna är den låga deltatempen på laddkretsen och laddpump 50%. Även jag är osäker på exakt hur systemet fungerar men det låga deltat kanske lurar pumpen att köra högt i tron att det behövs mer. Då även delta på radiatorkretsen är lågt borde det inte finnas mycket värmebehov alls men det kanske är så att även cirkulationspumpen går för fort? Likaså är jag undrande över övre tankens börvärde som verkar lite lågt.

Min egen fungerar toppen och när jag nu tittade i myuplink (är inte hemma) så är det 5 grader delta på laddkretsen och lika mycket på radiatorkretsen. Det är 3 grader och kompressorn tuffar på 26 rps. Laddpump 20% och den går ibland upp till 25%. Undre tankens börvärde är framledning + 5 grader. Övre börvärde 55 grader. Övre patron tycker jag inte att man ska stänga av då den behövs om shunten behöver öppna mer än 50% vilket hos mig sker vid -10 och lägre eller om det är stora temperaturväxlingar. Det är övre patronen som är spetsvärmen. Den nedre är för backup om värmepumpen stannar.

Jag gick från 29 000 kWh till 11 000 kWh när pumpen ersatte elkassetten.
Enplansvilla Gullringshus från 1969, 109m², mexitegelfasad, ej tilläggsisolerad, 3-glas utom i ett sovrum. Hel källare, gillestuga med vattenburen golvvärme, övrig källare med ett par element. Källarväggar av murad betonghålsten. Köpt december 2019.
Enrörssystem med bypassventiler, 2 slingor samt slingan med golvvärme. Dessa 3 är parallellkopplade.
2021 skrotades en oljepanna med pelletsbrännare och elkassett. Värmde med enbart el då planen var byte till LVVP från början men försenades ett år på grund av omständigheter.

I slutet februari 2021 driftsattes CTC i255 och LVVP 610M.
I mitten februari 2022 driftsattes solanläggning med 10,3kWp paneler från REC och 10kW Fronius växelriktare.
2020: 28 800kWh (enbart elkassett)
2021: 16 200kWh (elkassett januari och februari)
Mars -21 till februari -22: 11 400kWh (Enbart LVVP, elpatroner aldrig igång)
Mars -22 till februari -23: -303kWh (Solceller + LVVP, sålde mer än inköpt)
2022: 8350kWh förbrukning från elnät, 2230kWh egenförbrukning, 8306kWh sålt.

Utloggad Marvelman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #22 skrivet: 05 januari 2024, 22:34:36 »
Hur har det gått för dig.

Du har för låg delta över stig / retur. Då får du sämre cop.
Bara 2 graders delta enligt bilderna. Du ska minst 5 grade för att få bra cop helst mera.

Antar att du menar radiator delta? Vi har nu -12 ute och framl 38 och retur 33 grader. Så är kanske OK?
Tycker väl vi ff har lite hög elkonsumption, idag 80kWh totalförbrukning en dusch och en diskmaskin, inget annat.

Utloggad skanke1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #23 skrivet: 07 januari 2024, 22:12:05 »
Har du 80kWh i förbrukning på ett dygn vid -12grader så är det nog att anse som bra förbrukning.

Som jämförelse.

Jag har en CTC EcoZenith250i+M614. Utedelen installerades i Jan 2020. Vi bor i ett hus byggt 1958, lättbetongstomme, tillägsisolerat 1978. Alla fönster kopplade 2glas. 100kvm boyta +100kvm källare. Då värmdes 100kvm plus ca 50kvm i källaren.

Vi har väl legat på 21-22grader innetemp.

Huset ligger ca 3mil söder om Sthlm

Innan installation av utedelen så värmdes huset med EcoZenith250i på enbart elparton, och då låg årsförbrukningen på 27000-28000kWh

Efter installation av M614 sjönk totalförbrukningen ner till:

2020: 12400kWh
2021: 15000kWh
2022: 15400kWh
2023: 15900kWh Utökning av uppvärmd yta med 22kvm

Skillnaden som jag ser är att temperaturen på vintern spelar ganska stor roll. Så fort det börjar krypa ner mot -10 och under det, och pannan börjar spetsa så drar elförbrukningen iväg.
2020 var ett ovanligt millt år här, men efter det har det varit kallare. Till trots mot vad som basuneras ut i media var 2023 kallare än normalt med 8månader under snittet, och väldigt kall avslutning. Men även de 3 senaste åren har det varit kallare än normalt i dec. Nu har ju Januari börjat svinkallt så det verkar bli en sådan här 10års vinter.
Så har man sådana här vintrar så är kanske Bergvärme att föredra.

Ett problem som vi har är att utedelen får för sig att stanna när tempen ligger runt -10. Sedan står den still i kanske 1-2timmar innan den startar igen och under tiden kör den på elpatronen. Gör man "norsk reset" på pannan hoppar utedelen igång igen. Inga larm eller något i loggen som visar att något är fel.
Har fått ny SW nerladdad, men det har bara marginellt förbättrat problemet. CTC vet inte varför utedelen stannar.
Det är bara just när utetemperaturen ligger runt -10grader som felet inträffar. Den går utan problem ner till -20grader utan problem.

Kan ju vara värt att hålla koll på ifall utedelen står still och pannan kör på elpatron istället. Nu har ju du visserligen EcoZenith255 så problemet kanske inte finns på den. Men kanske värt att vara lite uppmärksam på det ändå.

Jag tycker att det är svårt att begripa sig på dessa system fullt ut. Lite för kompliserat för en vanlig husägare.

När det gäller isproblemen har jag haft det 2ggr sedan 2020 och det var faktiskt i nov/dec 2023. Snöblandat regn och hård västlig vind, så det rann ner och frös. Och det blev precis som på din bild. Blåser sällan från väster här. Men jäkligt irriterande. Funderar på att bygga ett tak. Men är det samma väderförhållanden som vid de tillfällena i nov/dec så skulle det behövas ett rejält tak.


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #24 skrivet: 07 januari 2024, 23:20:53 »
Hej! Har gått från elpanna till L/V CTC sedan slutet av augusti. Enligt besparingskalkyl skulle vi gå från 20000kwh per år till 5500 kwh med en CTC i255 & M610. (vatten element i huset på 175 kvm.
Hushållsel beräknas till 5000kwh

Ser jag förbrukning (inkl hushållsel) har vi sparat 19% jämfört med föregående år (Sept, Okt, Nov) totalt förbrukat 2800 kwh.

Är inte detta väldigt dÃ¥lig  status pÃ¥ dessa mÃ¥nader?

Undrar även om någon stött på följande problem. Vaknade idag att pumpen lät något hiskeligt. Snön ovan pumpen
smälter och rinner ner på fläktbladet och fryser, vilket resulterar i att fläkten slår mot isen. Är ju en riktigt dålig
design, är man inte hemma skadas ju fläkten! Borde vara en kant, läpp som förhindrar detta. Låg mycket is bakom gallret som
fläkten slog i...

Jag har aldrig hört/sett en kalkyl....där elförbrukning för värme/varmvatten ska bli drygt 25% av tidigare förbrukning med elpannan....om man monterar en luftvatten vp

.....och är förvånad att nå´n kan tro på den kalkylen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #25 skrivet: 07 januari 2024, 23:28:27 »
Det jag reagerar på i de första bilderna är den låga deltatempen på laddkretsen och laddpump 50%. Även jag är osäker på exakt hur systemet fungerar men det låga deltat kanske lurar pumpen att köra högt i tron att det behövs mer. Då även delta på radiatorkretsen är lågt borde det inte finnas mycket värmebehov alls men det kanske är så att även cirkulationspumpen går för fort? Likaså är jag undrande över övre tankens börvärde som verkar lite lågt.

Min egen fungerar toppen och när jag nu tittade i myuplink (är inte hemma) så är det 5 grader delta på laddkretsen och lika mycket på radiatorkretsen. Det är 3 grader och kompressorn tuffar på 26 rps. Laddpump 20% och den går ibland upp till 25%. Undre tankens börvärde är framledning + 5 grader. Övre börvärde 55 grader. Övre patron tycker jag inte att man ska stänga av då den behövs om shunten behöver öppna mer än 50% vilket hos mig sker vid -10 och lägre eller om det är stora temperaturväxlingar. Det är övre patronen som är spetsvärmen. Den nedre är för backup om värmepumpen stannar.

Jag gick från 29 000 kWh till 11 000 kWh när pumpen ersatte elkassetten.


<------- What he said. Han har koll.

Hjälp gärna TS steg för steg!

Hjälper ej åtgärderna, så är det ju nåt fel på pumpen?


Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #26 skrivet: 11 januari 2024, 09:20:50 »
0°C ute
1.37 kW in
4.35kw ut
3.2 COP
@ 50-43 rps, och du tuffar på i 71 rps, så där har du det svart på vitt. Din pump går som skit! Om den nu inte avfrostar eller tillverkar varmvatten, när du fotade(?)
Finns det några mer anvancerade data att plocka ur displayen i servicemeny eller så? Typ hetgas/suggas; förångartemperatur m.m?

Fota gärna igen, som sagt.

4350W / 175 m² = 25 W/m²

Kan man lita på värdena då? Vår Mitsubishi Ecodan har bara estimerade värden. Den högsta COP den någonsin visat är 3.03 även vid varmvatten och det är 20 grader varmt ute.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!