Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Besviken pÃ¥ besparing med L/V pump samt snöproblem  (läst 2224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marvelman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Har gått från elpanna till L/V CTC sedan slutet av augusti. Enligt besparingskalkyl skulle vi gå från 20000kwh per år till 5500 kwh med en CTC i255 & M610. (vatten element i huset på 175 kvm.
Hushållsel beräknas till 5000kwh

Ser jag förbrukning (inkl hushållsel) har vi sparat 19% jämfört med föregående år (Sept, Okt, Nov) totalt förbrukat 2800 kwh.

Är inte detta väldigt dÃ¥lig  status pÃ¥ dessa mÃ¥nader?

Undrar även om någon stött på följande problem. Vaknade idag att pumpen lät något hiskeligt. Snön ovan pumpen
smälter och rinner ner på fläktbladet och fryser, vilket resulterar i att fläkten slår mot isen. Är ju en riktigt dålig
design, är man inte hemma skadas ju fläkten! Borde vara en kant, läpp som förhindrar detta. Låg mycket is bakom gallret som
fläkten slog i...

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #1 skrivet: 09 december 2023, 08:29:04 »
Hej! Har gått från elpanna till L/V CTC sedan slutet av augusti. Enligt besparingskalkyl skulle vi gå från 20000kwh per år till 5500 kwh med en CTC i255 & M610. (vatten element i huset på 175 kvm.
Hushållsel beräknas till 5000kwh

Ser jag förbrukning (inkl hushållsel) har vi sparat 19% jämfört med föregående år (Sept, Okt, Nov) totalt förbrukat 2800 kwh.

Är inte detta väldigt dÃ¥lig  status pÃ¥ dessa mÃ¥nader?

Undrar även om någon stött på följande problem. Vaknade idag att pumpen lät något hiskeligt. Snön ovan pumpen
smälter och rinner ner på fläktbladet och fryser, vilket resulterar i att fläkten slår mot isen. Är ju en riktigt dålig
design, är man inte hemma skadas ju fläkten! Borde vara en kant, läpp som förhindrar detta. Låg mycket is bakom gallret som
fläkten slog i...

Hej!

Kom ihÃ¥g att november var svinkall!  :o

Du får kanske skaffa ett större skärmtak ovanför, eller sätta fast en plåt som droppöverhäng ovanpå värmepumpen.

Ev. trågvärmare kanske går konstant?
Vad fÃ¥r du för parametrar ur pumpen? Skriv allt här, sÃ¥ kan vi kanske diagnostisera pumpen, om den nu ens har nÃ¥got fel  tummenupp

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #2 skrivet: 09 december 2023, 08:42:03 »
Vår jordvärmepump (Piteå) har förbrukat 900 kWh under dessa tre månader.
Hushållsel samma period 2000 kWh.

Så att kika på totalförbrukningen blir lätt fel.
Kanske sätta in en elmätare?
https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/209-elmatare-3-fas-trefas-eastron-sdm72dr-mid.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #3 skrivet: 09 december 2023, 08:44:46 »
Min nibe 2025....fick samma problem och förångaren frös sönder.

Jag byggde ett litet "hus"...med skärmtak och sidoväggar för 13 år sedan och sedan dess har allt funkat utan problem.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #4 skrivet: 09 december 2023, 08:53:06 »
Är 20 000 kWh/år den värme elpannan levererade eller elförbrukning inklusive hushållsel?

Är det den värme elpannan levererade tycker jag det är lite optimistiskt att gå från 20000 kWh till 5500 med värmepump i ett hus med radiatorsystem.

Är 20000 total elförbrukning, vilket betyder att värmepumpen beräknas leverera 15000 kWh värme är 5500 en rimlig siffra. Men då är kalkylen lite fel för hushållselen finns kvar. Det korrekta hade då varit att säga att 20000 blir 10500.

Om man frÃ¥n 2800 kWh drar bort tre mÃ¥naders hushÃ¥llsel, säg 1300 kWh, har värmepumpen dragit 1500 kWh.  Det är svÃ¥rt att säga om det är rimligt eller ej. Mitt hus drar mer värme, ca 23 000 kWh ett normalÃ¥r. Min värmepump förbrukade 1400 kWh under samma period men det är bergvärme.

Jag är lite undrande över tidigare förbrukning. 20 000 kWh är inte mycket till ett hus på 175 m2. I och med att det hade direktel gissar jag att det är från 70- eller 80-talet. Känner till ett hus från den tiden på 165 m2 som hade en elförbrukning på över 30000 kWh/år före värmepumpinstallation.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #5 skrivet: 09 december 2023, 08:56:55 »
Troligen kommer iden från avfrostningarna av värmepaketet (som du ser på baksidan)
När maskinen avfrostar rinner vatten av, men lite blir kvar på lamellerna och kan dras in i fläkten är den startar igen efter en avfrostning, det är i alla fall inte ovanligt.
För att undvika att vatten rinner in på framsidan kanske du kan limma dit en tätningslist:
https://www.profillagret.se/svetsbar-lister-for-fonster-dorrar/1785-t%C3%A4tningslist-3945.html

Ett tak över pumpen kanske inte är helt fel heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Marvelman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #6 skrivet: 09 december 2023, 09:21:23 »
Hej och tackar ödmukast för svar. Här kommer bilder på inställningar samt besparingskalkyl.

2022 hade vi det kallt inne då det var så dyr el, drog ner på värmen. Vi hade ca 20000kwh totalt all el.
Vid kalkyl med ny L/V pump (inne och utedel) beräknades totalen på 25000kwh, antagligen för varmare inomhus :)

Kan även informera att vi har inte jättevarmt inne under perioden, 19-20 grader max.

« Senast ändrad: 09 december 2023, 10:09:08 av Marvelman »

Utloggad Marvelman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #7 skrivet: 09 december 2023, 09:53:38 »
Hej!

Kom ihÃ¥g att november var svinkall!  :o

Du får kanske skaffa ett större skärmtak ovanför, eller sätta fast en plåt som droppöverhäng ovanpå värmepumpen.

Ev. trågvärmare kanske går konstant?
Vad fÃ¥r du för parametrar ur pumpen? Skriv allt här, sÃ¥ kan vi kanske diagnostisera pumpen, om den nu ens har nÃ¥got fel  tummenupp

Får kolla på en lösning, irriterande för en sådan dyr produkt bara att det kan ske...
Hur ser jag det? trågvärmaren...
Jag har laddat upp allt, tack på förhand!

Utloggad Marvelman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #8 skrivet: 09 december 2023, 10:00:39 »
Är 20 000 kWh/år den värme elpannan levererade eller elförbrukning inklusive hushållsel?

Är det den värme elpannan levererade tycker jag det är lite optimistiskt att gå från 20000 kWh till 5500 med värmepump i ett hus med radiatorsystem.

Är 20000 total elförbrukning, vilket betyder att värmepumpen beräknas leverera 15000 kWh värme är 5500 en rimlig siffra. Men då är kalkylen lite fel för hushållselen finns kvar. Det korrekta hade då varit att säga att 20000 blir 10500.

Om man frÃ¥n 2800 kWh drar bort tre mÃ¥naders hushÃ¥llsel, säg 1300 kWh, har värmepumpen dragit 1500 kWh.  Det är svÃ¥rt att säga om det är rimligt eller ej. Mitt hus drar mer värme, ca 23 000 kWh ett normalÃ¥r. Min värmepump förbrukade 1400 kWh under samma period men det är bergvärme.

Jag är lite undrande över tidigare förbrukning. 20 000 kWh är inte mycket till ett hus på 175 m2. I och med att det hade direktel gissar jag att det är från 70- eller 80-talet. Känner till ett hus från den tiden på 165 m2 som hade en elförbrukning på över 30000 kWh/år före värmepumpinstallation.

20000kwh är total förbrukning el. Har laddat upp lite mer info för bättre förståelse.
20000kwh var med sänkt innetemp för att spara el när det var så dyrt... det var inte så kul :) hus från 58 men totalt blåst 2012 i princip nytt men ff vanlig elpanna med vatten radiatorer.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #9 skrivet: 09 december 2023, 10:07:28 »
Om det är framsidan på värmepumpen som är problemet så har CTC regnskydd som orginaltillbehör. Titta på deras sajt under luftvattenvärmepumpar och sedan tillbehör. Blir som en liten skärm som skyddar fläkten.
« Senast ändrad: 09 december 2023, 10:09:18 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Marvelman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #10 skrivet: 09 december 2023, 10:12:43 »
Om det är framsidan på värmepumpen som är problemet så har CTC regnskydd som orginaltillbehör. Titta på deras sajt under luftvattenvärmepumpar och sedan tillbehör. Blir som en liten skärm som skyddar fläkten.

Tack, precis får fixa något sådant för nästa vinter, 3000 kronor var som hittat så löser det själv :)

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #11 skrivet: 09 december 2023, 10:54:32 »
Min gamla Nibe F2020 hade också problem med att is bildades på insidan av fläktttrumman när minusgraderna ökade på. Efter en avfrostning när fläkten startar igen så skjuter den ut ett rökmoln av vattenånga och tillräckligt många minusgrader så… Rätt tråkigt att gå ut i 10 minusgrader och hacka bort med en mejsel för att inte fläkten ska låta som en helikopter.

Men moderna pumpar borde ju ha en värmekabel runt fläkten som håller det isfritt?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #12 skrivet: 09 december 2023, 11:51:35 »
71 rps,  vid 0.7°C ute, är inte det väldigt, väldigt högt, i förhÃ¥llande till den extremt mesiga framledningstemperaturen? I call soppa-brist!??!?

Fota gärna värdena igen, och ladda upp, så får vi det bekräftat.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #13 skrivet: 09 december 2023, 12:08:14 »
0°C ute
1.37 kW in
4.35kw ut
3.2 COP
@ 50-43 rps, och du tuffar på i 71 rps, så där har du det svart på vitt. Din pump går som skit! Om den nu inte avfrostar eller tillverkar varmvatten, när du fotade(?)
Finns det några mer anvancerade data att plocka ur displayen i servicemeny eller så? Typ hetgas/suggas; förångartemperatur m.m?

Fota gärna igen, som sagt.

4350W / 175 m² = 25 W/m²
« Senast ändrad: 09 december 2023, 12:13:06 av kWhalp »

Utloggad Marvelman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Besviken på besparing med L/V pump samt snöproblem
« Svar #14 skrivet: 09 december 2023, 12:37:15 »
0°C ute
1.37 kW in
4.35kw ut
3.2 COP
@ 50-43 rps, och du tuffar på i 71 rps, så där har du det svart på vitt. Din pump går som skit! Om den nu inte avfrostar eller tillverkar varmvatten, när du fotade(?)
Finns det några mer anvancerade data att plocka ur displayen i servicemeny eller så? Typ hetgas/suggas; förångartemperatur m.m?

Fota gärna igen, som sagt.

4350W / 175 m² = 25 W/m²

Hej, här kommer lite uppdaterat. historisk driftinfo blev nog nollat på vissa värden då vi stängde av pumpen pga isen.. tack för supporten!
För några veckor sedan stängde jag av "elpatron/elspets" för övre vatten på inrådan, var det dumt? stog innan på 5,5kw

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!