Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Namnförslag verksamhet  (läst 1106 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Namnförslag verksamhet
« skrivet: 05 maj 2021, 13:59:39 »
Minns själv innan jag startade upp min verksamhet för över 20 år sedan att jag hade lite ångest över firmanamnet.

Ibland ser man lyckade firma namn som tex Fart o Fläkt ( ventilation) tummenupp
Finns oxå de med mindre lyckade namn.... ::)

Kan ni kloka själar komma på ett fyndigt namn för en loppis. Utbudet kommer nog troligtvis vara mest loppisbetonat men även lite retroinspirerat. Flickvännen o jag har slagit ihop våra skallar men inte vart vi klokare för det ::) Platsen för loppisen kommer ligga ute på landet 7 km ifrån asfalterad väg så ett namn som dragplåster vore ju inte dumt för att kunna locka till sig ev spekulanter :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Namnförslag verksamhet
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2021, 15:26:23 »
Loppan
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4700
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Namnförslag verksamhet
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2021, 15:35:36 »
Det brukar bara stå en skylt med loppis och en pil. Åker förbi många sådana på väg till norrland   Kanske  """  Fyndet """ Loppis  på 2 rader med stora bokstäver + öppettider och en pil i rätt riktning. Betänk att du inte får ha skylten på vägmark utan ska vara på privat mark. Trafikverkets regler för skyltar. Så stor eller liten skylt är beroende på  hur långt ifrån det ska gå att läsa den.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Namnförslag verksamhet
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2021, 15:48:52 »
Vad är det för fel på Tyke Mörbults Loppis?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Namnförslag verksamhet
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2021, 16:41:10 »
Sälj fika också.
"FIKALOPPIS"

Vet en satsning på ett glasscafe som blev en succe i en by några mil utanför Östersund, så även "Glasscafe & Loppis" kan vara gångbart för att locka återkommande kunder från några mils radie.
Att ha en glassmeny torde vara något att det enklaste man kan sälja, går göra mer och mindre "matiga" också.

Det juridiska namnet måste vara unikt, så era namn + loppis skulle kunna fungera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Namnförslag verksamhet
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2021, 19:04:33 »
Vad är det för fel på Tyke Mörbults Loppis?

  tummenupp

Bra namnval! Men det är väl tänkt att kärestan skall hålla i det hela! Jag väljer o syssla med annat :)

Sälj fika också.
"FIKALOPPIS"

Vet en satsning på ett glasscafe som blev en succe i en by några mil utanför Östersund, så även "Glasscafe & Loppis" kan vara gångbart för att locka återkommande kunder från några mils radie.
Att ha en glassmeny torde vara något att det enklaste man kan sälja, går göra mer och mindre "matiga" också.

Det juridiska namnet måste vara unikt, så era namn + loppis skulle kunna fungera.

Glass var en bra idé! Kaffe o fika är redan inplanerat samt dricka (läsk o vatten ;))

Björn o varg finns runtomkring apropå ev namnförslag... Likaså gamla kolmilor o en historik från tidigt 1600 tal då det är gammal svedjebygd Dvs gammal finnbyggd.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!