Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ombyggnad värmesystem  (läst 3249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ajn82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #15 skrivet: 02 maj 2021, 21:14:26 »
Pool-vvx'en är en Pahlén Maxi-flo 75 kW, sÃ¥ förhoppningsvis blir det tillräckligt bra, vi har ju ändÃ¥ klarat oss nÃ¥gra säsonger helt utan värme, men det fÃ¥r tiden utvisa.  https://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning/varmevaxlare/maxi-flo/

I min påhittade lösning blir det väl två cirkulationspumpar, en inbyggd i BVPn som driver radiatorkretsen, kopplat på den kretsen har jag sedan TMix M med sin inbyggda cirkpump som matar GV-slingorna, där jag låter BVPn styra ventil (3) för att få rätt framlednings temp till GV? Så, 1 CP till radiatorer, 1 CP delat på två GV-fördelare (balanserade via gruppfördelaren). Känns det som en rimlig lösning?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #16 skrivet: 02 maj 2021, 21:28:00 »
(2) är shunten i verkligheten, egentligen - även om det är bara en strypventil för returvattnet medan stigaren är helt opåverkad. Men (4) returventil är ett bättre namn än vad jag kallar strypventil.
Så som de beskriver med öppen (4) är så jag menar att du ska köra. Det blir samma som att du köpt en ren fördelare.
Jag tycker det är bättre du shuntar med extern shunt än att köpa ett ställdon. Du kan aldrig blanda mindre än 50% med den konstruktionen utan att titta på vätsketrycken. Är det en annan pump som trycker på så kan det bli svårt att ha kontroll på vad det faktiskt blir.

Köper du ett ställdon blir du av med den termiska säkerhetsfunktionen. Krånglar elektriskta reglersystemet kan du förstöra golv.

Kika installationssupport, lite trevlig kuriosa där med nya filmer på hur en riktig shunt funkar.
https://esbe.eu/sv/produkter/vridande-ventiler/vrg130

En av fördelarna med en extern shunt är att du kan sänka framledningstemperaturen nära värmepumpen, så slipper du den fullvarma ledningen hela vägen till fördelaren. Inte ens lönsamt att isolera sen.

Med bilden nedanför, om primära pumpen "trycker på" för mycket ökar temperaturen i golvvärmen, då stänger den shunten lite till bara av sig självt.

« Senast ändrad: 02 maj 2021, 21:31:16 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #17 skrivet: 02 maj 2021, 21:38:43 »
OK för poolväxlaren.  Det med 1 pump för raddar och en för GV är bra. Hur du gör med shuntningen för GV kan diskuteras, gÃ¥r utmärkt att ha en för bÃ¥da. DÃ¥ matas radarna frÃ¥n VP medlite högre temp pÃ¥ sin stam och GV shuntas till lägre. Tänk pÃ¥ vad jag skrev om shuntar, bara kolla priserna, finns flera fabrikat. Det finns shuntar ESBE och motorer till dom som passar direkt och har allt inbyggt i sig. framledningsgivare och utegivare, behövs dÃ¥ inte nÃ¥gon reglercentral pÃ¥ väggen, bar ut med givaren, helst pÃ¥ nord eller nordvästvägg och ställ in vas du vill ha för temp. Blir konstant det som behövs för GV och inne. DÃ¥ kan det vara lite bra med ställdon att det sänks pÃ¥ solsidan och kan sänkas t.e.x. i sovrum. Men en slinga mÃ¥ste alltid vara öppen t.e.x. badrummet, en C-pump fÃ¥r inte gÃ¥ mot stängda ventiler utan flöda, dÃ¥ kan den börja koka i impellern och lindningen brinner upp. Den kyls av flödet.   

Utloggad ajn82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #18 skrivet: 02 maj 2021, 21:43:01 »
Skillnaden blir väl dock att jag har kvar en extra cirkulationspump i serie med den andra? Kanske inte är ett problem?

Tanken blir ju att shunten och gruppfördelaren sitter i maskinrummet bredvid BVPn, så det bör inte bli så stort problem?


Men ditt förslag är om jag ska sammanfatta det blir:

BVP ->
  ny shunt + cirkpump ->
    1. existerande TMix M inkl nuvarande CP. Ventil (2) helt stängd, (4) helt öppen, (3) kvar som idag med max-begränsning
    2. existerande Integrall inkl nuvarande CP. Ventil  (2) helt stängd, (4) helt öppen, (3) kvar som idag med max-begränsning

Fördelen med din lösning som jag förstår det:
1, Jag har kvar mekanisk max-begränsning
2. Jag behöver inte bytta Integralen till en ren fördelare (sparar 5k i inköp)

Nackdelar:
1. Lägger till ytterligare en shunt (inköpskostnad, funktionsmässigt kanske det inte är ett problem?)
2. Ytterligare en CP, nuvarande två CP'ar är kvar och kör oavsett om uppvärmning är igång eller inte. Med min tanke skulle jag istället ta bort en CP, och den kvarvarande bör kunna styras on/off av BVPn eftersom den sitter precis bredvid i maskinrummet

Något jag missat? Är det rätt uppfattat att det är två liknande lösningar fast med lite olika för-/nackdelar?

Utloggad ajn82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #19 skrivet: 02 maj 2021, 21:48:26 »
OK för poolväxlaren.  Det med 1 pump för raddar och en för GV är bra. Hur du gör med shuntningen för GV kan diskuteras, gÃ¥r utmärkt att ha en för bÃ¥da. DÃ¥ matas radarna frÃ¥n VP medlite högre temp pÃ¥ sin stam och GV shuntas till lägre. Tänk pÃ¥ vad jag skrev om shuntar, bara kolla priserna, finns flera fabrikat. Det finns shuntar ESBE och motorer till dom som passar direkt och har allt inbyggt i sig. framledningsgivare och utegivare, behövs dÃ¥ inte nÃ¥gon reglercentral pÃ¥ väggen, bar ut med givaren, helst pÃ¥ nord eller nordvästvägg och ställ in vas du vill ha för temp. Blir konstant det som behövs för GV och inne. DÃ¥ kan det vara lite bra med ställdon att det sänks pÃ¥ solsidan och kan sänkas t.e.x. i sovrum. Men en slinga mÃ¥ste alltid vara öppen t.e.x. badrummet, en C-pump fÃ¥r inte gÃ¥ mot stängda ventiler utan flöda, dÃ¥ kan den börja koka i impellern och lindningen brinner upp. Den kyls av flödet.

Jag förstod nog inte riktigt, vad kan jag byta ut till VRG130?  Först trodde jag du menade bara termostatventilen pÃ¥ existernade TMix, men sen sÃ¥g jag att den hade tre anslutningar, är det en komponent i ett större hemma shunt-bygge dÃ¥?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #20 skrivet: 02 maj 2021, 21:49:20 »
Skillnaden blir väl dock att jag har kvar en extra cirkulationspump i serie med den andra? Kanske inte är ett problem?

Tanken blir ju att shunten och gruppfördelaren sitter i maskinrummet bredvid BVPn, så det bör inte bli så stort problem?


Men ditt förslag är om jag ska sammanfatta det blir:

BVP ->
  ny shunt + cirkpump ->
    1. existerande TMix M inkl nuvarande CP. Ventil (2) helt stängd, (4) helt öppen, (3) kvar som idag med max-begränsning
    2. existerande Integrall inkl nuvarande CP. Ventil  (2) helt stängd, (4) helt öppen, (3) kvar som idag med max-begränsning

Fördelen med din lösning som jag förstår det:
1, Jag har kvar mekanisk max-begränsning
2. Jag behöver inte bytta Integralen till en ren fördelare (sparar 5k i inköp)

Nackdelar:
1. Lägger till ytterligare en shunt (inköpskostnad, funktionsmässigt kanske det inte är ett problem?)
2. Ytterligare en CP, nuvarande två CP'ar är kvar och kör oavsett om uppvärmning är igång eller inte. Med min tanke skulle jag istället ta bort en CP, och den kvarvarande bör kunna styras on/off av BVPn eftersom den sitter precis bredvid i maskinrummet

Något jag missat? Är det rätt uppfattat att det är två liknande lösningar fast med lite olika för-/nackdelar?

Det stämmer, förutom att du ska flytta cirkulationspumpen ur fördelaren, det har jag missat säga. Så inget nyköp där heller. Ny nackdel att det är någon som ska se till att fördelaren "pluggas" där pumpen satt. Flödet ska kunna gå som en ren fördelare utan pumpen i alla fall. Så en liten ledningssnutt borde behövas, någon koppling.

Har du flera GV-fördelare (har inte kläm på helheten hos dig) så kan du grena av efter cirkulationspumpen och köra en till fördelare på samma pump.

VRG 130 är en sån shunt som min lilla bild lite ovanför.
« Senast ändrad: 02 maj 2021, 21:50:55 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ajn82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #21 skrivet: 02 maj 2021, 21:56:04 »
Det stämmer, förutom att du ska flytta cirkulationspumpen ur fördelaren, det har jag missat säga. Så inget nyköp där heller. Ny nackdel att det är någon som ska se till att fördelaren pluggas där pumpen satt.

Har du flera GV-fördelare (har inte kläm på helheten hos dig) så kan du grena av efter cirkulationspumpen och köra en till fördelare på samma pump.

VRG 130 är en sån shunt som min lilla bild lite ovanför.
Jag har två fördelare, 1 på ovanvåningen och 1 på bottenvåningen, den på bottenvåningen är av typ Intergral, så pumpen är en del av en kombinerat shunt+fördelare, så jag tror inte man kan ta bort den egentligen. (I praktiken kan man väl ta bort den och ersätta med en rörstump)
https://www.thermotech.se/produkter-item/golvvarme-shuntar-integral/

Men om jag ska ta bort existerande CPar ur fördelarna (den ena är som sagt integrerad, men kanske lösbart) och sen återanvända till den nya shunten, vad blir då den praktiska skillnaden mot att bara återanvända min TMix M som shunt med pumpen redan monterad? Det känns som det blir lättare och i slutändan samma lösning? Dvs, två rena fördelare, en shunt direkt vid BVP och en CP som matar båda fördelarna. Skillnaden ligger egentligen i om jag bygger om min Integral till en ren fördelare, eller byter ut den mot en ny?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #22 skrivet: 02 maj 2021, 22:08:02 »
Tillät mig att kladda lite på din bild Hberggren , men så här går det att göra

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #23 skrivet: 02 maj 2021, 22:09:53 »
TMix M tycker jag inte om för att den alltid har kontakt med sin retur. Så den är beroende av en annan pump som trycker in värmen lagom, den kan inte suga själv lagom. Inte säkert det är något problem i verkligheten. Blir det problem så ersätter du den enheten bara. Så jag ser det i alla fall.

Så ja vad blir skillnaden? Det beror på om regleringen kommer funka. TMix M med ställdon kanske fungerar och kan mata all golvvärme spädd och klar. Du kanske kan testa först? Enklast är det nog att låta integralen ha kvar sin pump, det kostar mindre än att köpa ny fördelare eller att någon lägger tid på det.

Du behöver en fungerande bypass per pump. Antingen badrumsslinga eller som det lilla röret höger om pumpen. Har två två pumpar behövs två bypass. Du vill helst undvika bypass.

Tillät mig att kladda lite på din bild Hberggren , men så här går det att göra

Exakt!

---

Bild på TMix M:
« Senast ändrad: 02 maj 2021, 22:21:30 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #24 skrivet: 03 maj 2021, 15:07:18 »
Enligt manualen så ska det går att koppla in en motor på en 2 vägsventil, på dessa shuntar, Thermia kanske kan styra såna?
Jag vet bara att Nibe har sina egna shuntar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #25 skrivet: 03 maj 2021, 20:10:20 »
Enligt manualen så ska det går att koppla in en motor på en 2 vägsventil, på dessa shuntar, Thermia kanske kan styra såna?
Jag vet bara att Nibe har sina egna shuntar.
Vad menar du med egna shuntar, en shunt är en shunt och alla fungerar lika, oavsett 3 vägs eller 2 vägs. Det är spänningen som avgör sorten på shuntmotorn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #26 skrivet: 03 maj 2021, 22:35:12 »
Jag skulle nog påstå att en 3-vägsshunt funkar annorlunda än en shunt med en 2-vägsventil.
3-vägsshunten har möjligheten att helt stänga antingen mot primärsidan eller mot sekundären.
2-vägs ventilen öppnar och stänger mot primärsidan, sekundärsidan är alltid helt öppen.
Det är möjligt att detta inte spelar så stor roll för att reglera shunten, men jag är inte 100 säker?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #27 skrivet: 03 maj 2021, 22:47:01 »
Finns ingen shunt som heter 2 vägs , den stänger och öppnar bara pÃ¥ framledningsröret ( bara en anslutning   in och en ut  och blandning blir i en baypass efter den. 3-vägar blandar i ventilen och har 3 anslutningar. Beroende pÃ¥ hur man ska reglera är olika pÃ¥ anläggningar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #28 skrivet: 03 maj 2021, 23:38:27 »
Fast nu skrev jag shunt med 2-vägsventil, det är just en såna som TS har..
Jag vet mycket väl att alla shuntar blandar in sekundärflöde, men en shunt med en 3-vägsventil kan stänga mot sekundärflödet.
Jag ritar upp det så du förstår.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ajn82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ombyggnad värmesystem
« Svar #29 skrivet: 04 maj 2021, 08:28:12 »
Jag skickade mitt förslag till BVP-firman, dvs med TMix-M+gruppfördelare osv, han skulle prata med vvs'aren också. (som verkar vara lite old-school och har problem med mail...). Men han verkar vara ombord nu, men vill (såklart) istället för att försöka hacka på styrning på min TMix byta till en shunt från Thermia, och en större cirkulationspump. (I TMix sitter en Grundfos Alpha 2L 15-60 130, i integralen en 15-40 130, så är kanske rimligt att tänka att en ensam 15-60 inte klarar hela anläggningen med tanke på att höjdskillnaden upp till fördelaren på ovanvåning bara det är 3,5m, så en stor del av det totala trycker har gått åt innan man ens nått slingorna)

Eftersom ni här inte verkar tycka Thermotech shunten är det bästa som hänt sen skivat bröd så är jag lockad att låta dem köra på Thermia prylarna eftersom all logik+styrning då kommer från dem, blir ju bara två dumma golvvärme fördelare kvar, så går inte att skylla ifrån sig om något strular.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!