Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nu j*vlar ska slangen ner!  (läst 4457 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu j*vlar ska slangen ner!
« skrivet: 29 april 2021, 21:29:06 »
Ny större pump installerad och nu är det dags för att lägga ner en markslinga till. Jag har gruvat mig lite men ser fram emot att framtidssäkra min anläggning!

Allt utom nya slangen är på plats. Arbetet gör jag själv tillsammans med en bekant med en traktorgrävare. Jag har flera frågor som jag behöver hjälp med innan jag törs starta arbetet.

För att det ska bli tydligt för både mig och er tänkte jag ta en fråga i taget. Jag ska försöka hålla mig kort men tydlig och hoppas svaren kan vara det också.

Fråga 1:

Jag ska korsa en måttligt trafikerad grusväg. Av flera skäl skulle jag vilja börja med vägen och återställa den så fort det går. Kan jag öppna vägen, lägga markrör och sen återställa och dra slangen genom rören när jag kommer dit? Ska slangen då isoleras i rören? Risker med detta jämfört med lösa slangar?

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 29 april 2021, 21:41:40 av Amrich »

Utloggad Nasta_rules

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #1 skrivet: 29 april 2021, 22:13:41 »
Det borde väl fungera bra att lägga i rör. Skulle inte våga utan något skydd, använd vägtrumma, de tål trafik. Har haft sönderkörda avloppsrör då tung trafik gått över (traktor). Sedan är det väl en smaksak om du väljer två rör eller ett större gemensamt. Ligger de i samma så isolera definitivt .

Det knöliga blir ju att mata igenom slangen smidigt och utan veck. Hur långt är det från starten av slingan till övergången?
Ivt490 värmer 210m2 i 1 1/5 plan i Närke. Golvvärme i båda planen. Ska konvertera till jordvärme 1200m i två slingor med ytterligare  uppvärmt  140 m2 garage i 1 1/5 plan. Kulvert mellan huskroppar.  Ska värma saltvattenpool 5x11m via kulvert 25m o värmeväxlare.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #2 skrivet: 29 april 2021, 22:41:25 »
Från husväggen till vägen är det ca 12m. Vägen är ganska ”hög” med djupa diken så det kommer vara mycket material mellan vägbanan och slingorna.  Den gamla slingan ligger fritt med markskivor ovanför tror jag.

Jag blev mest fundersam över det tomrum som uppstår mellan rörens innerväggar och slangen om det skulle kunna ställa till nått, vattensamling som sedan riskerar frysa? Ändarna blir ju överfyllda såklart

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #3 skrivet: 30 april 2021, 08:33:23 »
12 m slang borde gå att pillra genom så det borde funka att gräva ner en vägtrumma och återställa vägbanan.
Jag skulle isolera slangarna i trumman.
Är marken väldigt vattensjuk så det blir översvämmning eller funderar du på om det blir en pöl i botten av trumman?
En pöl i botten kan expandera uppåt om den fryser, inga problem, men en stumfylld trumma som fryser är kanske inte så lyckat.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #4 skrivet: 30 april 2021, 10:54:59 »
Tack för svar!

Jag kanske missförstod frågan men avståndet mellan källarväggen där pumpen står till diket där vägen börjar är ca 12m. Vägen är smalare än så.

Om slangen läggs i rör eller trumma kommer ju ändarna vara begravda så min fundering var om det kunde orsaka några problem. T.ex. om vatten tränger in i ena änden och fyller röret och sen om slangen avger minusgrader och fryser alltihop.

Annars var min tanke att gräva upp vägen, lägga ner två markavloppsrör, gräva igen vägen och sen trä igenom slangen i varsitt rör när resten av slingan är lagd.
« Senast ändrad: 30 april 2021, 10:58:32 av Amrich »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #5 skrivet: 30 april 2021, 12:41:20 »
Tack för svar!

Jag kanske missförstod frågan men avståndet mellan källarväggen där pumpen står till diket där vägen börjar är ca 12m. Vägen är smalare än så.

Nejdå, men du måse lägga slangen på "utsidan" och spara minst 12 m + vägens bredd på varje ände som du trär genom till huset sen.

Citera
Om slangen läggs i rör eller trumma kommer ju ändarna vara begravda så min fundering var om det kunde orsaka några problem. T.ex. om vatten tränger in i ena änden och fyller röret och sen om slangen avger minusgrader och fryser alltihop.

Annars var min tanke att gräva upp vägen, lägga ner två markavloppsrör, gräva igen vägen och sen trä igenom slangen i varsitt rör när resten av slingan är lagd.

Om det går så försök förhindra att vatten kan bli kvar i röret på detta vis.
Fyll upp med makadam på båda sidor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #6 skrivet: 30 april 2021, 14:01:31 »
Tack för det, det låter rimligt! Vad sa vi om isoleringen? Finns det nått skäl till att isolera slangen om man lägger den i olika rör? Eller båda i ett större rör för den delen?

Utloggad Nasta_rules

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #7 skrivet: 30 april 2021, 14:48:23 »
Alternativet är ju att spara ca 12-16m och börja efter övergången. När allt grävande är klart så tar man övergången.  Då kan slangarna läggas i en sandbädd och ovanpå detta en markskiva typ xps som tar trycket uppifrån.

Då behöver du inte oroa dig för förfrysning i rören.
Ivt490 värmer 210m2 i 1 1/5 plan i Närke. Golvvärme i båda planen. Ska konvertera till jordvärme 1200m i två slingor med ytterligare  uppvärmt  140 m2 garage i 1 1/5 plan. Kulvert mellan huskroppar.  Ska värma saltvattenpool 5x11m via kulvert 25m o värmeväxlare.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #8 skrivet: 30 april 2021, 15:00:22 »
Alternativet är ju att spara ca 12-16m och börja efter övergången. När allt grävande är klart så tar man övergången.  Då kan slangarna läggas i en sandbädd och ovanpå detta en markskiva typ xps som tar trycket uppifrån.

Då behöver du inte oroa dig för förfrysning i rören.

Det var plan A för mig med! Men av olika anledningar som har med avstängning/omledning av trafik så var det svårare. Jag ska se om jag inte kan komma runt det på något vis.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #9 skrivet: 30 april 2021, 15:10:56 »
Jag känner mig nöjd med svaret på fråga 1, tack så mycket! Här kommer nästa :)

Fråga 2:

De ca 12m som blir över gräsmattan tänkte jag handgräva eftersom det är el, fiber m.m. att ta hänsyn till.

Slangarna ska ju helst separeras men en bekant påstod följande:

”All slang nedgrävd i mark värms upp. Ligger de tillsammans blir det såklart mindre vinst men likväl en vinst. Du kan aldrig få en förlust av det du tjänat in på en sträcka där slangarna ligger isär eftersom det är lika mycket den varma slangen som värmer den kalla som tvärtom så isolera inte även fast du lägger dem tätt.”

Åsikter om det påståendet?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #10 skrivet: 30 april 2021, 15:24:18 »
Åsikter om det påståendet?

När man har ett borrhål går ju slangarna tätt tillsammans hela vägen i borrhålet, det är ju bara några centimeter mellan dem, och det fungerar. Ibland dyker det upp förslag om att man kanske borde isolera den övre delen av returslangen så att den inte ska förlora värme till den kalla nedåtgående slangen. Men det ska man inte göra. Visserligen är förlorar det varma uppåtgående flödet en del värme till det kalla nedåtgående flödet men värmetillförseln från berget till den varma slangen är större är förlusten till den kalla slangen så det uppåtgående flödet värms hela tiden. Det måste fungera på samma sätt med markvärmeslang men det är naturligtvis bättre om man kan separera slangarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #11 skrivet: 30 april 2021, 16:21:44 »
Det låter som om du håller med om påståendet i sin helhet Roland?

Det är trångt på tomten och det kommer bli svårt att hålla nått vettigt avstånd mellan slangarna. Men det låter som att jag kan lägga ihop dem och inte behöva tänka på att isolera någon av dem.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #12 skrivet: 30 april 2021, 18:15:53 »
Jag håller med om påståendet men jag begriper inte formuleringen "Du kan aldrig få en förlust av det du tjänat in på en sträcka där slangarna ligger isär eftersom det är lika mycket den varma slangen som värmer den kalla som tvärtom...".
Tvärtom skulle betyda att den kalla slangen värmer den varma och det gör den ju inte. Men det finns ingen anledning att hänga upp sig på detaljer i formuleringen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #13 skrivet: 30 april 2021, 19:44:09 »
Tack Roland!

Jag tror han menade att det är lika mycket den varma som värmer den kalla som det är den kalla som kyler den varma som vissa verkar vara orolig för. Och att du därför inte behöver vara rädd för att förlora en del av värmen som slingan fått under den sträcka den ligger isär.

Kanon att du håller med och att jag då inte behöver vara rädd att lägga slangarna tillsammans en bit!
« Senast ändrad: 30 april 2021, 19:47:02 av Amrich »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nu j*vlar ska slangen ner!
« Svar #14 skrivet: 30 april 2021, 22:18:57 »
Tack för det, det låter rimligt! Vad sa vi om isoleringen? Finns det nått skäl till att isolera slangen om man lägger den i olika rör? Eller båda i ett större rör för den delen?

Har du 2 rör så behövs ingen isolering.
Sen är det begränsad längd om man har dom i samma rör, det är väl en smaksak om man vill isolera dom då?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!