Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om uppvärmning av källarutrymme för matsvampsodling  (läst 733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonasvarme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Jag håller på att bygga om min källare till ett svampodlingsutrymme, och undrar hur jag billigast kan värma upp odlingsrummen, samt ta tillvara på värmen i luften på väg ut ur odlingsrummen.

Jag behöver 2-3 ombyten av luften per timma, mina 2 odlingsrum är på 12 m2 och 25m3 vardera. Jag vill hålla luften runt 24 grader varm och en luftfuktighet på 80-90%. Luften behöver cirkuleras för att hålla nere co2 nivån.

Huset värms upp av bergvärme, jag bifogar en skiss på delen av källaren jag vill bygga om till odlingsrum.
Skulle det vara möjligt att använda bergvärmen på något sätt för att värma upp mina odlingsrum, eller skulle det ta för mycket av värmen från huset ?

När jag väl fått upp värmen i mina odlingsrum, har jag funderat på att använda mej av FTX aggregat för att ta tillvara på värmen i utluften. Låter det som en bra ide ? Eller blir det galet dyrt ? Eftersom jag behöver cirkulera luften såpass ofta och även vill odla vintertid undrar jag om detta kan vara en mer ekonomisk lösning.

Som ni ser på skissen ligger pannrummet mellan båda odlingsrummen och skulle det bli aktuellt med ett FTX aggregat så skulle det nog passa bra att placera det där.

Tack !

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
FTX känns vettigt. Bygger man fult så blir det billigt, det skulle funka bra hos de rummen. Enkelt att få bra filtrerad luft.

Men jag är skeptisk mot att ha så mycket fukt i ett boningshus, känns svårstädat och mer eller mindre borde förstöra huset? Eller bygger du "som badrum" i huset som fristående modul?

Låter lite utmanande överlag med tanke på hur mycket mögelsporer det är i luften, bakterier i andningsluft, kläder, hud osv. Måste man ligga så högt i fukt?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Funderar på detta med koldioxid, hur mycket blir det?
Behöver du verkligen denna stora luftomsättning för att hålla nere CO2-halten?
Du kommer ju behöva tillföra stora mängder fukt med denna luftomsättning och då borde alla svamposlingar innomhus behöva rejäla luftfuktare?
När jag kollar så verkar det inte vara nått större problem om man inte odlar i hermetiskt tätt utrymme?

Jag skulle nog dra ner på luftomsättningen, kanske självdrag räcker?
« Senast ändrad: 23 april 2021, 10:57:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jonasvarme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för era svar ! bestämde mej för att vänta med att göra det här i källaren och istället hyra lagerlokal, alternativt köpa containrar. Tror ni rädda vår källare !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 521
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!