Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 360p, konstant LP-larm och trycktapp efter strömavbrott  (läst 2166 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dille

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej värmepumpgurus,

Vi bor i en 80-talsville där en 360p installerades 2006 av förra ägarna. VI har bott här i 2.5 år och det har mestadels varit problemfritt, utom en del LP-larm efter att vi har använt öppna spisen.

Häromdagen bröts dock strömmen och sattes på igen, och kanske är det en slump, men efter det är det mer eller mindre konstanta LP-larm. Tidigare har det räckt att stänga av och sätta på, men det funkar inte nu. Noterade då att trycket låg lågt, runt 0.5, och kontrollerade ventilerna:
- Värmesystemets säkerhetsventil (52) fnös till och blåste ut
- Varmvattnets säkerhetsventil funkade som den skulle
- Försökte sedan fylla på genom att ha påfyllningsventilen (46) helt öppen (den var öppen från början), och öppna (49), men det känns som att allt vatten går direkt ut genom spillröret.
- När jag kollar värmesystemets säkerhetsventil igen så kommer bara luft, och trycket är nu på 0.

Hm. Några förslag? Tack på förhand.
Erik

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kanske det blev ett fel med kontaktorn för EL-patronen och ett kok blev, dÃ¥ löser säkerhetsventilen när  trycket blir fÃ¥r stort,  det finns även ett överhettningsskydd som löser vid 95 C.  Fylla och det rinner ut, manometer pÃ¥ noll, säken läcker eller trycket för stort max 1,5 bar PÃ¥fyllning ska normalt vara stängd. Du ska även lufta tanken. Har du manualen.

Utloggad Dille

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kanske det blev ett fel med kontaktorn för EL-patronen och ett kok blev, dÃ¥ löser säkerhetsventilen när  trycket blir fÃ¥r stort,  det finns även ett överhettningsskydd som löser vid 95 C.  Fylla och det rinner ut, manometer pÃ¥ noll, säken läcker eller trycket för stort max 1,5 bar PÃ¥fyllning ska normalt vara stängd. Du ska även lufta tanken. Har du manualen.

Tack! Jag har forskat mer under morgonen och löst tryckproblemet, det var förmodligen orelaterat till det riktiga problemet.

Efter att trycket varit nere på 0 så har den slutat LP-larma, men kompressorn startar inte (ingen symbol i fönstret), allt går på el, och jag kan inte ändra från vinter-läge. Kompressorn är bytt 2018, så bör inte vara problemet om det inte hände något i strömavbrottet.

Antar att den låser på vinterläge för att köra allt på el när kompressorn är borta? Nåt mer tips på felsökning?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kanske gasläcka i förångaren? Fungerar fläkten och luftflödet genom aggregatet? Filtret ok? En kyltekniker kan mäta trycken och kontrollera anläggningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Dille

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jadå, fläkten surrar på och det känns att det är lite sug i ventilerna. Filtret tömde jag igår. Kommer inget vatten ur "bilventilen" när jag trycker på den. Och låsningen på vinter-läge gick att ändra i en meny, så nu är vi tillbaka där vi började, LP-larm går igång 10-15 minuter efter omstart.

Gasläcka i förångaren börjar låta som det ligger över mitt huvud i diagnostik och ev reparation. Får bli kontakt med servicetekniker om ingen superhjälte här har konkret tips på hur man går till väga.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Vad är det för förångnings- och avluftstemperaturer strax innan det blir LP-larm? Gasläcka behöver man dyra specialverktyg för att detektera så det är något för en kyltekniker.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Dille

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intressant. När jag slår på huvudströmbrytaren ligger förångningstemp kring 22.8 och avluftstemp kring 23.5. Sen kickar kompressorn in efter 10-15 minuter och då sjunker förångningstempen snabbt och landar under 0, och det är när den når 0 som LP-larm löser ut. Avluftstempen sjunker något, men landar runt 17-18 grader.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Intressant att det blir LP-larm redan vid förångningstemperatur ±0°. Trodde det behövdes flera minusgrader. Låter i alla fall som brist på köldmedia och en kyltekniker behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Dille

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kollade igen. Det blir larm och vänder vid -1.5. Efter detta låser den sig vid el-drift och vinterläge. Betyder det säkert att det är köldmedium som är problemet?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Skulle kunna vara fel på expansionsventilen som ger liknande symptom men ventilen är termisk helt utan inställningsmöjligheter så det är inte särskilt troligt. Även då behövs en kyltekniker för ventilbyte.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Dille

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360p, konstant LP-larm och trycktapp efter strömavbrott
« Svar #10 skrivet: 23 april 2021, 14:42:03 »
Ok, stort tack!

Utloggad Dille

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle kunna vara fel på expansionsventilen som ger liknande symptom men ventilen är termisk helt utan inställningsmöjligheter så det är inte särskilt troligt. Även då behövs en kyltekniker för ventilbyte.

Teknikern har varit här och kollat till pumpen. Ny kompressor för tre år sedan, nu LP-larm som sagt, och som misstänkt är det för låg nivå av kylmedium. Han misstänker en kylmediumsläcka, men anser inte att det är värt att spåra på en värmepump från 2006, med ny kompressor. Det har bytts expansionsventil ett par gånger genom åren 15, 17, 18 och ev mer, verkar ha fixat LP-larmet de gångerna.

Är det rimligt att byta värmepump givet detta? Verkar ha varit expansionventilen tidigare tillfällen, kompressorn är bara 3 år gammal, men problemet har återkommit flera gånger.

Tacksam input. Offert på en ny pump med installation på 73 000, 66 000 efter avdrag, vilket är rimligt, om man nu måsta byta.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Tycker det är för tidigt att skrota en 360P frÃ¥n 2006, särskilt med ny kompressor frÃ¥n 2018. Kylteknikerna ska ha s.k. sniffers för att kunna avslöja var det finns läckage av kylmedia. Kan vara förÃ¥ngaren som behöver bytas. Problemet är om det är i tanken som kylslingan läcker. Om man helt ska byta till en ny frÃ¥nluftsvärmepump bör man titta pÃ¥ energibehov etc. innan man bestämmer modell. Kan tänkas att man skulle vilja ha IVT 840/860 eller NIBE F730/F750 istället för de traditionella modellerna med ganska liten kompressor.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tyvärr är Nibes små frånluftsvärmepumpar inte några kvalitetsgrejer, och det verkar bero på att de använder propan som köldmedie.
En kommentar bara, nr (46) är ingående vatten till VVB, den ska alltid vara öppen.
Det är nr (49) som man fyller på värmesystemet med, den ska vara stängd.

Men om du byter värmepump, kolla på andra märken som t ex IVT eller Thermia som inte kör med propan.
Det ser som sagt ut som brist på köldmedium, och om det är en läcka i kondensorn (troligast) så sitter den inne i pannan och är ganska så oåtkomlig.
Jag gissar att läckan är där eftersom det kommer ut mycket genom säkerhetsventilen (52), gasen hamnar i pannan om kondensorn läcker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dille

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tycker det är för tidigt att skrota en 360P från 2006, särskilt med ny kompressor från 2018. Kylteknikerna ska ha s.k. sniffers för att kunna avslöja var det finns läckage av kylmedia. Kan vara förångaren som behöver bytas. Problemet är om det är i tanken som kylslingan läcker. Om man helt ska byta till en ny frånluftsvärmepump bör man titta på energibehov etc. innan man bestämmer modell. Kan tänkas att man skulle vilja ha IVT 840/860 eller NIBE F730/F750 istället för de traditionella modellerna med ganska liten kompressor.

Ok, så jag borde ta en andra åsikt, kanske av en oberoende reparatör som inte installerar nya värmepumpar? Det har varit en hel del byten av expansionsventil genom åren om jag kollar fakturor.

Tyvärr är Nibes små frånluftsvärmepumpar inte några kvalitetsgrejer, och det verkar bero på att de använder propan som köldmedie.
En kommentar bara, nr (46) är ingående vatten till VVB, den ska alltid vara öppen.
Det är nr (49) som man fyller på värmesystemet med, den ska vara stängd.

Men om du byter värmepump, kolla på andra märken som t ex IVT eller Thermia som inte kör med propan.
Det ser som sagt ut som brist på köldmedium, och om det är en läcka i kondensorn (troligast) så sitter den inne i pannan och är ganska så oåtkomlig.
Jag gissar att läckan är där eftersom det kommer ut mycket genom säkerhetsventilen (52), gasen hamnar i pannan om kondensorn läcker.

Du tänker mao att det är lite kass att det kommit redan, men inget att göra åt, bara att byta.

Finns det fler åsikter? Rimligt att ta dit en andra tekniker?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!