Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med F750 efter renovering  (läst 911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luftvarmepumpen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med F750 efter renovering
« skrivet: 21 april 2021, 16:03:41 »
Hej,

Jag är helt novis på ämnet men har försökt läsa på en del i trådar här på forumet. Vi blev husägare 1 mars och har efter det renoverat huset i en och en halv månad. I huset står idag en NIBE F750 som börjat krångla lite. Till en början tror jag den klagade på att det var för kallt och gick över på eldrift, inget konstigt med det utan vi byggde in en balkong så kallt blev det. Det rättades till med en höjning av värmen sen inget mer med det. I fredags gjordes sista grejen på inbyggnaden och då sattes två nya radiatorer in i det nya rummet, efter det har den börjat krångla. Pumpen larmar med larm 50 (HP-larm) och till viss del 52 (Temperaturbegränsning). Jag har givetvis luftat pumpen och testat starta om på riktigt. Till min förvåning hade varmvattnet gått upp igår morse och vad det verkar värmt temporärt. Även när jag igår testade lufta igen och starta om den så hoppade den igång och lös grönt ett bra tag. Sedan började den varna för larm 51 (LP-larm) men verkade återigen värma vattnet i tanken. Efter det var klart gick den återigen över till larm 50 och ingen värme till radiatorerna i huset alls. Jag utgår från att den prioriterar varmvattnet och lyckas värma det med tillsats, dock fungerar det inte med värmen. Nu till min fråga. Vad tror ni det kan handla om? Tror ni det kommit in något skit i systemet efter rörmokaren satte in radiotorerna? Jag har förstått att man ska kunna rensa ett filter som finns vid något rör men hittar inte vart det sitter i pumpen. Alla radiatorer är uppvridna på max så där är inte problemet, utan den blir uppenbarligen inte av med värmen utan slår istället ifrån. Tacksam för hjälp :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4700
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med F750 efter renovering
« Svar #1 skrivet: 21 april 2021, 17:35:08 »
Då ni har bråkar med rören så kan det komma skit i filtret, då blir den nte av med värmen och löser ut och larmar på högtryck, leta efter filter som ser ut så här, finns två sorter. Placering syns i manualen.
Edit kolla även luftfiltret

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Problem med F750 efter renovering
« Svar #2 skrivet: 23 april 2021, 20:13:13 »
ni har luft i systemet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!