Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkomst nyexaminerad kyltekniker??  (läst 2049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Manssonhbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inkomst nyexaminerad kyltekniker??
« skrivet: 20 april 2021, 23:52:42 »
Hejsan.
Tänkte höra vad ligger en nyexaminerad kyltekniker på för inkomst ungefär?

Har 1 år kvar på min YH utbildning hos Personal skills och det är väldigt svårt att hitta något att gå efter.
Jag tänker mig att jag nog vill inrikta mig på butikskylar så som kyl/frys diskar, självklart vara öppen för annat inom företaget men det ska finnas med.

Är 30 år och har viss erfarenhet av hantverks yrke och verktyg.
Bor i Skåne, då jag förstår att det kan skilja mellan orter.

Samt vad ligger en mer erfaren tekniker på?
Hur ser löneutvecklingen ut? Vill veta vad som är rimligt att räkna med samt att försöka förhandla fram om ett år.

Jag är här för att arbeta, inte rulla tummarna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inkomst nyexaminerad kyltekniker??
« Svar #1 skrivet: 21 april 2021, 08:18:21 »
Tittar man på statistiken så ligger lönerna för kyltekniker lägre är för VVS-are och byggnads i stort vilket jag tycker är märkligt, för mig känns det som att kraven nog får anses högre om man skall bli duktig som kyltekniker.
Mellan 27 000 och 34 000 i medellön enligt denna sida: https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Kyltekniker-3031
Mest beroende på var man bor som det verkar?
Kan tänka mig att de som arbetar med kommersiell kyla kan ha högre lön än "luftvärmepumpsinstallatörer".

Jag betalar sonen som arbetar åt mig som kyltekniker 31 000 + 3700 kr i tjänstepension, tror det är skapligt sett till var vi befinner oss (norrbotten) och den erfarenhet han har (5 år).
Men då är han ju familj...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Manssonhbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkomst nyexaminerad kyltekniker??
« Svar #2 skrivet: 21 april 2021, 13:40:43 »
Tittar man på statistiken så ligger lönerna för kyltekniker lägre är för VVS-are och byggnads i stort vilket jag tycker är märkligt, för mig känns det som att kraven nog får anses högre om man skall bli duktig som kyltekniker.
Mellan 27 000 och 34 000 i medellön enligt denna sida: https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Kyltekniker-3031
Mest beroende på var man bor som det verkar?
Kan tänka mig att de som arbetar med kommersiell kyla kan ha högre lön än "luftvärmepumpsinstallatörer".

Jag betalar sonen som arbetar åt mig som kyltekniker 31 000 + 3700 kr i tjänstepension, tror det är skapligt sett till var vi befinner oss (norrbotten) och den erfarenhet han har (5 år).
Men då är han ju familj...

Ja problemet är att de urskiljer nog inte montör och tekniker lönerna i statistiken helt ordenligt.
Sen är branschen så jävla bred.
Inte lätt att hitta info.

Hört från skolan att deras polare har 35lax och jobbar måndag- fredag, men de har ju några år i branschen också.
Men firmabil och jour kommer ju med åren sen om man vill.

JeppaW

  • Gäst
JeppaW
SV: Inkomst nyexaminerad kyltekniker??
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2023, 19:45:04 »
Tja ManssonHbg. hur har det gÃ¥tt för dig och din utbildning? Har du fÃ¥tt jobb+  Jag tänkte nämligen ge mig in i skolbänken oxÃ¥. nu va det ett tagsen du la ut detta, sÃ¥ jag är nyfiken hur det har gÃ¥tt för dig och om du är nöjd med utbildningen och lönen?

mvh jeppa

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!