Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värt konvertera frÃ¥n direkt el + LLVP till vattenburen golvvärme  (läst 2716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Bebbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.
Bor i Malmö. Har direktverkande el + 1 st LLVP vid entre.
Huset är 1,5 plan, 200 m2 totalt.
Är 5 st i familjen där barnen mellan 10-17 år gamla.

Har 23000 kwh/år för all el och min LLVP är 14 år gammal och inte i sina bästa där.

Min fråga är om det är värt att konvertera till Luft vatten VP med vattenburen golvvärme?
Kan tilläggas att huset är total renoverat år 2008 och allt ser fräscht ut. Min platta på mark har endast 100 mm isolering under btg platta. Nu är min LLVP gammal och funderar att:
1) byta ut den gamla med 1 st ny på bättre placering 1:a vån och utöka med 1 st på 2:a vån för bättre värme/kyla spridning.
2) Konvertera till Luft vatten VP med vattenburen golvvärme?

Tror inte jag kan räkna hem investeringen då jag tycker inte att jag har hög elförbrukning. Varit annorlunda om jag låg kring 35000 kwh/år.
Men komfortmässigt tror jag att det är bättre. Tänkte om de nya LLVP är mera tystgående idag än de från 15 år sedan och ger en bättre komfort även här?

Sen detta med värdeökande när man har vattenburet jämfört med direkt el. Ser spekulanter negativt på direktverkande el villor som dessutom har LLVP. I mitt fall så tycker jag att jag ligger mera normalt i förbrukning.
Är det värt. Kostnaden för konvertering med nytt övergolv går runt 350’ medans med 2 nya LLVP runt 50’. Får tilläggas att man får även kyla med LLVP.

Tack




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej.
Vanligen går det inte att räkna hem en totalkonvertering.
Värdeökningen motsvarar inte kostnaden för att köpa värmepump + konvertering.
Men om du är händig och kan göra mycket av jobbet själv så kanske det kan vara en idé?

Tråkigt att huset renoverads utan tanke på värmesystemet, men för många är det ytan som räknas vilket då även måste tas med i din kalkyl för husets ev framtida försäljningspris.
Kort sagt, vill du maximera husets försäljningspris så ger det bättre utväxling att fräscha till sånt som syns.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bebbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Tack.

Bor på bra läge som är populärt så jag tror villan är åtråvärd oavsett värmesystem när man då ska sälja.
Konverteringen är mest att man vill ha värme under fötterna, mest personligt.


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köp du tå LL- VP och gör något kul eller annat för pengarna som blir över på din kalkyl. Det är endast en komfortfråga med GV och kan pareras med ett par tofflor för ca 75 kr.

Utloggad Bebbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.
Tack 25 focus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
De nya luftvärmepumparna är mycket bättre än en 14 år gammal maskin, sätt in en pump/våning så får du lyxen med kyla på sommaren dessutom.
Gissar att ni har varma sovrum på övervåningen?
Med så lite isolering i plattan skulle jag inte bygga golvvärme, möjligen radiatorer skulle kunna vara lönsamt på sikt om du gör jobbet själv.
Ekonomiskt vettigast är nog två luftvärmepumpar, en på varje plan i huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Så resonerade dottern när de köpte 1.5 plans hus på 170 kvm förra året.
En gammal IVT som gick sönder till hösten så en Daikin Csldo XRH 40 på nedervåningen som kompletterades med en Daikin Origo XRH 25 på övervåningen mest för kyla nu i april.
Ligger på ca 17000 kWh.
Nästa är om den elektriska varmvattenberedaren ska ersättas med en värmepumps dito. Betalar sig nog på 5-6 ,år.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Priserna jag hört för en beredare med värmepump inkl installation kan jag inte få ihop att man får en pay off tid på 5-6 år då man sparar ca 2000-2500kWh per år om man använder mycket tappvarmvatten .

Men har man fÃ¥tt den riktigt billigt sÃ¥ blir det en annan femma  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Jämfört med att köpa en ny elberedare ska det vara. Inget byte så länge den fungerar.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Vad har ni fått för pris på värmepumpsberedare installerat och klart ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Har inte fått något fast pris men lär hamna på ca 40 000 kr efter ROT. Det blir ca 22 000 kr mer än en ny elberedare. Med tanke på 2 barn går det nog att spara el för 4 - 5 000 kr/år.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
5000:- är väl ungefär vad det kostar idag
Skulle räkna på att ni sparar kanske hälften.

18000:- låter mycket för ett kastbyte av beredare men det kanske rörisar tar nuförtiden
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!