Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rost i luftaggregat och vilka kemikalier man kan använda sig utav.  (läst 967 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan Andersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hallå där folket.

Jag har försökt hitta information kring att rengöra rost i luftaggregat i böcker, i manualer, på nätet och sökt litegrann på denna hemsida.
Förhoppningsvis är detta rätt forumdel att få lite råd kring detta.

I alla fall, så har jag hittat en hel del information kring hur man får bort rost kring luft-system och kanaler.
Såsom att använda sig utav stålborstar och sandpapper för att få bort det värsta av rostet.
Men inte så mycket om vilka medel/kemikalier/rost-primers som är säkra att använda sig utav inuti luft-kanalerna.

Vad jag är orolig över, är att efter man slipat bort rosten och målar på rost-primer/rostfärg som skydd.
Så kommer väl primern att sprida knasiga kemikalier genom hela luft-systemet i flera dagar/veckor efteråt?

Jag gjorde en snabb bild för att visa vart i luft-aggregatet det brukar bildas rost-fläckar.
Dessa två platser har filter vid sig, men rosten kan ibland hamna på andra sidan av TILLUFTS filtret.
Vilket skulle leda till att primern helt sonika går oavbrutet ut i systemet. I alla fall det man målar vid tilluften.

Min tanke var annars att rengöra aggregaten på Fredagar och låta aggregaten köra över helgen för att inte påverka kontorspersonalen alltför mycket med lukt/kemikalier.

Tack för alla svar.
//Johan.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Järnmönja (hematit + linolja + torkmedel) är nog det jag skulle rekommendera.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johan Andersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Järnmönja (hematit + linolja + torkmedel) är nog det jag skulle rekommendera.

Det där lät inte dumt. Tack för svaret.
Ska läsa på lite mer om det.

**Verkar vara en bra lösning. Inte brandfarligt (förutom trasor man använt sig utav - de ska slängas omedelbart). Inte för allvarliga hälsorisker vid inandning m.m. vid målning. Problemet är att Järnmönja måste torkas i två dygn vid varje lagerdragning. Man kan inte stänga av aggregatet i två dygn utan problem för hela byggnaden.
Även om man låter den torka över helgen - så kommer aggregatet behöva använda sig utav hela måndagen och tisdagen bara för att komme tillbaka till rätt flöde och 'rengöra luften' från stoppet.** EDIT 2021-04-15
« Senast ändrad: 15 april 2021, 11:05:45 av Johan Andersson »

Utloggad Johan Andersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För framtida folk som hittar denna tråd.

Jag sände ett mejl till Swegon angående detta problem.

Detta är deras svar efter de frågat fabriken som tillverkar aggregaten.


"Har ingen tips att ge. 
Förr så kunde teknikeran ta färg från måleriet som vi målade agg med  eller så körde man med att spraya kallgalv på ytorna.

Tipset är att uppsöka en måleri affär och se vad för tips dom kan ge tex hammarlack eller dyligt.”


**Men jag själv vet inte ifall dessa är särskilt vettiga att använda sig utav inuti ett luftaggregat.
Både Kallgalv och Hammarlack har 'brandfarliga aerosoler', kräver att man 'applicerar med god ventilation/frisk luft' och 'får inte komma i kontakt med ögon/inandning'.
Vilket är extremt svårt att undvika när man kravlar runt i en trång metallbur utan ventilation och där temperaturen kan gå upp avsevärt.
För att inte tala om att under tiden färgen torkar och sprider ut sig i luft-systemet, kan det påverka varenda stackars snubbe i byggnaden.
Eller för den delen, kanske en varm sommardag några veckor efteråt antänder färgen/aerosolerna. Dessa är i alla fall mina farhågor/tankar** EDIT 2021-04-15

---------------
Verkar som att fabriken återkom med ett till svar angående om Kallgalv och Hammarlack kunde användas inuti aggregatet.

”Hej,

Ja och kallgalven  samt färgen som målades utvändigt målades även invädning om teknik hade något äldre agg som man ville skydda på tex fuktangrepp på plåtytan.

Behöver vara lite "fart"  i färgen så att den fäster bra och är varaktig och sådan simpel som hammarlack funkar Ok på även en yta som har lite rost kvar.

Ingen färrg som är för evigt utan att man kommer att få göra om det även i framtiden.”


Så det verkar som att man ska kunna använda sig utav Kallgalv och Hammarlack inuti.
Själv är jag inte särskilt glad i att måla med brandfarliga medel ensam i ett oventilerat rum samt ett teknikrum ingen kollar.
Jag ska nog ändå ta och gå till en målar-konsult och fråga dem om tips.
« Senast ändrad: 15 april 2021, 13:14:03 av Johan Andersson »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!