Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 radiatorer rätt inställd?  (läst 1530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cowboykent

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F750 radiatorer rätt inställd?
« skrivet: 01 april 2021, 13:11:07 »
Jag bodde fram tills nyligen i ett 2 vånings radhus på 100kvm, det var byggt under 2017 så får anses nytt och energieffektivt. Golvvärme på bottenvåningen och radiatorer uppe. Vi hade i min mening hög förbrukning där, låg på ca 8000kwh/år och när jag vid ett tillfälle kollade huvudsäkringarna och såg grannarnas elmätare fick jag det bekräftat då vår stod långt över de andra i min länga trots att några av dom var barnfamiljer och vi var bara två i hushållet. Funderade därför om pumpen inte var rätt kalibrerad men hann aldrig lägga energi på det då vi flyttade.

Nu bor vi i ett nyproducerat Älvsbyhus enplan och med radiatorer, samma värmepump. Vi har noterat att det blir kallt inomhus väldigt fort på kvällarna, nästan så vi går och huttrar men ingen nattsvalka är aktiverad. Tänkte försöka få pumpen inställd rätt från start men kan absolut noll om detta. Jag har tittat på optimeringsguiden som finns för F750 här på forumet men den är avsedd för golvvärme+radiatorer i Skåne. Jag bor i Västra Götaland och som sagt bara radiatorer.
Kan någon hjälpa mig ställa in den optimalt? Vad behöver ni för information? Kan ta bild på vilka inställningar som helst. Tack på förhand

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750 radiatorer rätt inställd?
« Svar #1 skrivet: 01 april 2021, 13:52:31 »
Vad har ni ställt in för värmekurva och förskjutning? Att hitta rätta värden för kurvan gör mycket för hur jämn temperaturen blir i huset. Att det blir lite varmare på dagen när vårsolen lyser in genom fönstren är helt naturligt men det ska inte behöva kännas kallt på kvällen. En variant någon gjorde var att sätta utetemperaturgivaren till värmepumpen på sydsidan huset så den känner av om solen lyser och drar ner värmen men ökar igen då solen gått ner.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad cowboykent

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 radiatorer rätt inställd?
« Svar #2 skrivet: 01 april 2021, 15:19:19 »
Jag är helt nollställd till värmekurvan, försökt förstå men det är inte mitt område helt enkelt...det ser ut så här.



Jo att det märks när solen går ner känner man till men så här pass har vi inte känt förut..samtidigt bor vi vid vattnet så det blåser lite mer här, kanske beror på det.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750 radiatorer rätt inställd?
« Svar #3 skrivet: 01 april 2021, 15:31:27 »
Ja att det blåser mycket kan göra tydlig skillnad för innetemperaturen. Värmekurvan hos er ser ut att vara 8 med förskjutning -2. Själv har jag en äldre NIBE och kör kurva 7 med förskjutning -1, bara vattenburna radiatorer. Enligt manualen skulle man ha kurva 10 med förskjutning -2 men det stämmer nog bara ibland för vissa hus. Frågan är vilken temperatur ni nu har som stopp för värme? Dagstemperaturerna är ganska höga nu och med en lång filtreringstid kanske värmen slås av och börjar inte värma igen för en mitt på natten?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad cowboykent

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 radiatorer rätt inställd?
« Svar #4 skrivet: 01 april 2021, 15:52:53 »
Filtreringstiden var inställd pÃ¥ 8h och vad jag har förstÃ¥tt är det rimligt. Hur hittar jag tempen för värmestopp?  ::)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750 radiatorer rätt inställd?
« Svar #5 skrivet: 01 april 2021, 16:09:34 »
Meny 4.9.2 - autolägesinställning

stopp av värme
Inställningsområde : -20 – 40 °C
Fabriksinställning: 15

stopp av tillsats
Inställningsområde: -25 – 40 °C
Fabriksinställning: 5

filtreringstid
Inställningsområde: 0 – 48 h
Fabriksinställning: 24 h

När driftläget är satt till "auto" väljer värmepumpen själv, beroende på medelutetemperatur, när start och stopp av tillsats samt värmeproduktion ska tillåtas. I denna meny väljer du dessa medelutetemperaturer. Du kan även ställa in under hur lång tid filtreringstid) medeltemperaturen räknas. Väljer du 0 innebär det att aktuell utetemperatur används.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!