Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppvärmning källare  (läst 1364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ravve007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uppvärmning källare
« skrivet: 25 mars 2021, 11:46:53 »
Bor i 60 tals villa med oisolerad källare.

Nyligen bytt från oljepanna till Nibe luft/vatten pump, överdimensionerade pumpen för att klara framtida behov.
Källaren håller 14 grader vid -3 grader ute, trots att där idag finns några radiatorer i källaren (bevisligen inte tillräckligt många).

Vill få upp värmen i källaren till ca 20 grader och tänkte därför komplettera med antingen en luftvärmepump (luft-luft), eller vattenburna fläktkonvektorer.

Generellt, utan att veta om exakta modeller etc: Vilket av dessa altnernativ har lägst driftkostnad? Finns det annat jag bör tänka på?
Just nu lutar jag mer åt fläktkonvektorer, mest för att de matas av min befintliga luft/vatten pump! Jag tänker att de kopplas in på samma slinga som befitntliga radiatorer, rätt?

Är jag rätt på det att den här modellen av konvektorer kopplas till befintlig slinga?
https://www.byggmax.se/vattenburen-fläktkonvektor-p6418213?gclid=CjwKCAjw6fCCBhBNEiwAem5SO8yu2q5R17lh2FVaXVKW2d5ZDfTbfg--jqVPFE0RKwAvYEvwN0WomRoC_88QAvD_BwE#913=15206

Tack!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Uppvärmning källare
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2021, 13:02:48 »
Omdränering av huset där man sätter ett par lager isodrän eller motsvarande på utsidan källarmuren kan göra att det blir ett par grader varmare i källaren. I källarrum som ska vara fullt uppvärmda kan man lägga ventilerat golv, t.ex. Nivellgolv. Annars får man bila upp betongen, gräva ur och isolera under den nya betongplattan. Sedan kan man sätta in fler radiatorer eller fläktkonvektor tycker jag om man inte redan lagt golvvärme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ravve007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppvärmning källare
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2021, 13:08:37 »
Tack för svaret!
Dock vill jag inte tilläggsisolera, åtminstone inte ännu.
Just nu vill jag fokusera på de specifika frågorna som jag har skrivit, men tack ändå :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Uppvärmning källare
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2021, 14:13:36 »
Låter onekligen som du ska använda den nya luft/vatten istället för en luft/luft .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ravve007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppvärmning källare
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2021, 14:32:49 »
Jag håller med, är som sagt mest inne på att nyttja befintliga luft/vatten pumpen.
Dock är det som sagt betydligt dyrare med inköp och installation av 2 st vattenburna fläktkonvektorer än vad det är med en luft-luft pump.

Kör jag konvektor-spåret så lär jag nog behöva shunta källaren till en egen grupp, eftersom pannan i dagsläget är inställd att följa en värmekurva, men justeras efter en innegivare som är på markplan (vilket jag vill fortsätta med). Detta resulterar i att källaren inte kommer att uppnå önskad temp under vintern eftersom önskad temp på markplan uppnås först, och då stannar pannan innan källaren hinner bli tillräckligt varm.

Med en luft-luft pump slipper man egen shunt grupp. hm... svårt val :)

Eller så kör man bägge, och då utan att källaren får en egen shuntgrupp eftersom luft-luft kompletterar värmen när pannan har stannat. För visst kostar det en hel del att "göra en ny shuntgrupp"?

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

« Senast ändrad: 25 mars 2021, 15:22:37 av Ravve007 »

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppvärmning källare
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2021, 08:13:40 »
Hej,

Skippa fläktkonvektorerna. De väsnas. Bra i bland men element är bättre.
Bygg ut de redan existerande elementen i källaren. Det är en tyst lösning plus du behöver då inte någon ny shuntgrupp eller ändring av din bef. innetemperaturer givare
Det handlar bara om att ha tillräcklig med element yta i källaren så du kan strypa in rätt flöde till källaren kontra bottenvåningen

MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Ravve007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppvärmning källare
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2021, 20:32:20 »
Tack!
Nu tog jag beslutet att köra utan luftpump!
Efterssom det är en källare så tror jag att ha en eller två fläktar kan vara en god idé, alltså vattenburna fläktkonvektorer.
Vad säger ni, eller ska man hålla sig till vanliga element?

Och, vad är skillnaden på ett vanligt element och ett konvektorelement utan fläkt?

Tack!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Uppvärmning källare
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2021, 21:03:20 »
Konvektorelement har veckad plåt på baksidan så det blir konvektion/luftström där emellan plåten och själva radiatordelen med värmevattnet. Blir bättre värmeavgivning särskilt om inte temperaturen är så hög utan lite lägre som med värmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!