Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektbegränsning  (läst 1126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Effektbegränsning
« skrivet: 14 mars 2021, 17:37:48 »
Hej. Funderar på en luft-vatten vp, men tänker framåt att det kanske blir nån form av elbil också. Men om man laddar så går det ju mycket ström, finns det någon värmepump som du kan styra utifrån exempelvis när man kört igång laddningen så att den inte drar för mycket ström då?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Effektbegränsning
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2021, 17:53:57 »
T.ex. NIBE innermodul VVM S320 har effektvakt för el-patronen så den inte drar mer än huvudsäkringarna tål. Annars är väl tvärtom vanligt så att laddningen av bilen minskar när annat i huset drar mycket el så man kan laga mat, diska och tvätta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Elajomannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektbegränsning
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2021, 14:39:32 »
Ja både värmeanläggning och laddbox finns med effektvakt. Inte på alla men oftast om man inte väljer det billigaste ( speciellt laddboxar )

MÃ¥nga gÃ¥nger har kunden inte en aning. ( mycket vanligt )  När jag frÃ¥gar vilken anläggning som skall prioriteras kan man fÃ¥ väldigt konstiga blickar.  ^-^

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Effektbegränsning
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2021, 22:08:34 »
Jo, hela skalan finns ju.
Jag hade själv en elektriker hemma som drog om elen i köket när jag renoverade detta.
Jag fick stÃ¥ vid elcentralen och peka sÃ¥ att diskmaskin, tvättmaskin och den nya enfas-ugnen hamnade pÃ¥ olika faser, han hade annars kopplat diskmaskin och ugn pÃ¥ samma om jag inte hade pekat.  ::)
« Senast ändrad: 16 mars 2021, 22:10:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elajomannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektbegränsning
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2021, 22:43:59 »
Suck pust stön. Jo jag vet att det finns elektriker som borde jobba med något annat.

Tyvärr är det nog vanligare än man kan tro att en *fackperson*  gör nÃ¥got helt galet.

Men är du säker pÃ¥ att det var en riktig elektriker du hade hemma ?   Ganska vanligt tyvärr att kalla sig elektriker eller tekniker  när personen ifrÃ¥ga gick byggprogrammet i skolan  eller liknande. " allfirmor" är jag lite skeptisk till.

Var med om en kul grej för nÃ¥gra Ã¥r sedan när jag skulle fixa till ett mindre vÃ¥tutrymme.  Snickaren hade med sig en värmekabfk som han skulle börja lägga.  Han sa att det fick inte jag göra. Att det numera var snickarna som skulle lägga den. Det hela slutade med  att medans han la kabeln dÃ¥ Ã¥kte jag till hans  chef  och pratade lite. Efter det fick chefen ringa sin snickare och be honom ta bort kabeln. Sedan bytte jag lÃ¥s pÃ¥ dörren och slängde ut snickarens verktyg.

Och betalade naturligtvis inte ett öre till den advokatfirman samt polisanmälde. Men tyvärr fattade inte polisen att det var brottsligt då som den advokatfirman höll på. De la ner.


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Effektbegränsning
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2021, 23:00:14 »
du är en tuff kille....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Effektbegränsning
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2021, 07:45:56 »
Men är du säker pÃ¥ att det var en riktig elektriker du hade hemma ?   Ganska vanligt tyvärr att kalla sig elektriker eller tekniker  när personen ifrÃ¥ga gick byggprogrammet i skolan  eller liknande. " allfirmor" är jag lite skeptisk till.

Det är möjligt att den som drog kablarna inte hade behörighet.
Det fanns en arbetsledare med en stund första dagen som jag sen inte såg röken av.
Misstänker att det var den riktige elektrikern.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!