Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Störande ljud frÃ¥n Compress 3000 EW  (läst 2049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad prelude

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Störande ljud från Compress 3000 EW
« skrivet: 14 mars 2021, 10:58:16 »
Hej!

Till att börja med sÃ¥ mÃ¥ste erkänna att detta med värmepumpar är ett omrÃ¥de jag inte alls behärskar, helt nytt för mig och därför kan det hända att jag skriver dumma frÃ¥gor etc här  :)

Hursomhelst. Vi har ett fritidshus där vi fÃ¥tt en frÃ¥nluftsvärmepump, Bosch 3000 EW, istallerad. Den fungerar bra, inget att klaga pÃ¥ där. Men däremot är den högljudd, eller kanske inte relativt mot andra pumpar, men  vi har en problematik med placeringen som av olika orsaker tvingades i ett utrymme typ mitt i det lilla huset.

Jag vet inte alls hur dessa funkar, men en stor del av dygnet så kör den väl på med sin process och då låter det störande, ett monotont cirkularande ljud, vet inte hur jag ska beskriva det bättre. Det går genom väggarna och även om övriga i familjen inte störs, så måste jag erkänna att det irriterar mig rätt mycket.

Jag funderade ett tag pÃ¥ att man vid vissa tillfällen, nÃ¥gon kväll i veckan när vi är där och jag vill ha lugn och ro pÃ¥ kvällen eller när vi har middagsgäster helt enkelt skulle avaktivera pumpen via inställningarna. Detta har jag inte testat, men dÃ¥ tänkte jag att det säkerligen blir tyst.  Men sen läste jag nÃ¥gonstans att det var ett big no no, det ska man inte göra. Stämmer det?

Finns det något annat jag kan göra? Jag funderade lite om man skulle kunna ställa in att den kör endast under natten eller dylikt (våra sovrum är lycktligtvis rätt skyddade från ljudet)?

Stort tack för alla eventuella tips  :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Störande ljud från Compress 3000 EW
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2021, 12:01:04 »
Hej! Lite exotiskt med frånluftsvärmepump i fritidshus eftersom de arbetar med värmeåtervinning och kan ha svårt att fungera med sänkt inomhustemperatur när huset står tomt. När man bor i huset bör kompressorn vara påslagen för att återvinna värmen så mycket det går. Det finns ljuddämpningsmateriel för bilar som man kan sätta under, emellan och ovanpå plåtarna för att dämpa ljudet från kompressorn. T.ex. Biltema säljer det. Går inte att få bort allt oljud men man kan få ner det till en nivå man tycker är acceptabel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Störande ljud från Compress 3000 EW
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2021, 12:44:36 »
Det finns väl 2 typer av ljud som går att dämpa relativt enkelt.
Stomljud kan man dämpa genom att lyfta upp värmepumpen på vibrationsdämpare typ dessa:

https://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/64-sylodyn-extra-mjuka-vibrationsdampare-for-varmepumpar.html

Om det fortplantar sig via rören så kan man montera dit flexibla kopplingar i en 90 gradersböj på fram och returledning, typ dessa:

https://billigtvvs.se/vvs/ror-och-rordelar/ror-slang-varme-amp-vatten/flexslang-slatanda-varme-syrediffusionstat/

Man kan montera dessa själv om man är lite händig, det behövs några klämringskopplingar till dom.

Buller som fortplantar sig i luft genom väggar kräver lite mer jobb.
Man kan ju som Josth prova med ljuddämpningsmaterial inne i burken, alternativet är att ljudisolera väggarna i rummet där frånluftsvärmepumpen står.
Men står den i badrummet (som är det vanligaste i fritidshus) så blir det komplicerat med våtrumsväggar mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Skyflakes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Störande ljud från Compress 3000 EW
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2021, 23:50:46 »
Du bör konstatera om det är fläktljudet eller kompressorljudet du störs av.  Fläktljudet är konstant och med vinande karaktär medan kompressorljudet kommer och gÃ¥r med lite mer bullrande klang.

Klart att du kan stänga av hela pumpen några timmar om du vill ha tyst. Men då får du om det behövs hålla värme och ventilation på annat sätt. Öppna ett fönster på glänt..

För att stänga av håller man inne knappen i 5 sek.

Det finns annars inställningar man kan göra.
Man kan tillfälligt sänka fläkthastigheten om det är fläktljudet som stör.  Är ens ventilationen injusterad? Vad stÃ¥r fläkthastigheten inställd pÃ¥? Jag har pÃ¥ 38% och det lÃ¥ter inte mycket.

I menyerna gÃ¥r det välja bort Kompressordrift  sÃ¥ att värmen sköts med elpatronen. Det är ett alternativ  om det är kompressorn som stör.

Men då är energiåtervinningen avstängd så glöm inte ändra tillbaka.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Störande ljud från Compress 3000 EW
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2021, 16:45:50 »
Hej! Lite exotiskt med frånluftsvärmepump i fritidshus eftersom de arbetar med värmeåtervinning och kan ha svårt att fungera med sänkt inomhustemperatur när huset står tomt. När man bor i huset bör kompressorn vara påslagen för att återvinna värmen så mycket det går. Det finns ljuddämpningsmateriel för bilar som man kan sätta under, emellan och ovanpå plåtarna för att dämpa ljudet från kompressorn. T.ex. Biltema säljer det. Går inte att få bort allt oljud men man kan få ner det till en nivå man tycker är acceptabel.

Lite sent och OT kanske men jag tänker faktiskt installera en frånluftsvärmepump i det fritidshus jag planerar bygga. En vanlig missuppfattning är att en flvp endast återvinner spillvärme. Det stämmer inte. Jag ser det som en luftvärmepump som jobbar med varm ventilationsluft istället för med kall uteluft. De effektsiffror som anges på flvp är helt utan spillvärme. Samtidigt löser en flvp ventilationen så att man slipper sommarstugelukten.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!