Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia diplomat 10 hur öka varmvatten?  (läst 2917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mwelande82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia diplomat 10 hur öka varmvatten?
« skrivet: 13 mars 2021, 19:36:38 »
Hej,
Jag har en diplomat 10 där manualen beskriver noga värmekurva etc för inomhustemperatur men inte ett ord om reglering av varmvatten.

När någon duschar eller fyller upp ett badkar till 75% så finns det inget varmvatten kvar, det kan knappast vara normalt.

Jag vet inte om jag behöver aktivera något "extra varmvatten" läge eller om jag behöver ställa upp temperaturen på vattnet. Det förstnämnda har jag inte hittat någon funktion för, och det sistnämnda tycker jag att jag försökt när jag tryckt upp kurvan för temp på varmvatten till max (51) men det gör ingen skillnad.

Någon som har en sån här som fattar hur den funkar? Den har ju några år på nacken...


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia diplomat 10 hur öka varmvatten?
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2021, 12:29:40 »
Jag tror det är en TWS-beredare, och jag har för mig om att de äldre modellerna var lite svåra att lufta TWS-slingan på?
Kolla om det finns nån luftningsnippel på slingan för värmevattnet till beredaren?
Kolla också om det finns en blandningsventil på utgående varmvatten, dessa brukar efter några år börja kärva, man kan prova att motionera den eller skruva loss den och få bort ev beläggningar i den.

Du kan kolla i service-menyn på hur det ser ut.
Håll inne höger + vänsterpil i 5 sek så bör du komma åt service.
Bläddra till Varmvatten-menyn och kolla TID VARMVATTEN.
Denna är normalt 20 M, du kan ställa upp denna till 40 M om du vill så kommer den prioritera VV-laddning lite mer.
Startvärdet är normalt 44 C, höj denna om du behöver varmare varmvatten, detta kommer dock orsaka fler starter.
Sen finns troligen menyn OPTIMUM.
Värdet på MAX VV anger värmebärarens maximala temp vid VV-laddning, var försiktig med att öka denna, det sliter mer på värmepumpen, men det ger varmare varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat 10 hur öka varmvatten?
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2021, 15:36:26 »
Thermia stoppar varmvattnet på drifttryck vilket innebär att det blir nästan på graden lika vid varje stopp i topptemperatur.
Att öka startvärdet gör inte att du får varmmare varmvatten det gör bara att du får en mindre mängd varmt vatten ur den.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia diplomat 10 hur öka varmvatten?
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2021, 16:11:08 »
Thermia stoppar varmvattnet på drifttryck vilket innebär att det blir nästan på graden lika vid varje stopp i topptemperatur.
Att öka startvärdet gör inte att du får varmmare varmvatten det gör bara att du får en mindre mängd varmt vatten ur den.

Ökas startvärdet så börjar den ladda varmvatten snabbare när man tappar, det påverkar inte maxtemp men om den laddar lite tidigare vid tappning så sjunker inte VV-temperaturen lika snabbt.

Det innebär också att om man börjar tappa precis innan den ska starta VV-laddning så är temperaturen högre från början.
Det är skillnad om VV-temp är 46 C vid början av tappningen eller 42 C.
« Senast ändrad: 30 mars 2021, 16:14:03 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!