Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor pump, liten pump, avfrostning mm  (läst 4931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« skrivet: 10 mars 2021, 14:42:50 »
Hej! ny här på forumet . Jag vet inte om jag har en direkt fråga, mest funderingar jag har haft svårt att få svar på av säljare , installatörer osv tänker att någon här kanske kan ge sin synpunkt utan att det blir allt för tekniskt. Först mina förutsättningar :

Hus byggt 1966 120kvm delat pÃ¥ 2 vÃ¥ningar 60x60  ,byggt av kommunen dvs inget större kvalitetsbygge, ca 20 cm väggar med gullfiber isolering , bytt fönster till traryd super energi 3-glas
vattenburen värme för oljepanna frÃ¥n början. Sitter en 13kw värmebaronen ek-13 där nu, dock spärrad pÃ¥ 9kw samt sÃ¥ har jag satt in 2 st lvvp en ME HERO LN 50 2.0 pÃ¥ nedervÃ¥ningen och en Electrolux H3 flow pÃ¥ övervÃ¥ningen. Nu till det roliga.. Pumpen pÃ¥ övervÃ¥ningen har puttrat pÃ¥ i alla väderlekar och temp mellan ca +2 ner till -25 inställd pÃ¥ 22 grader och har hÃ¥llit 21-22 grader utan att brÃ¥ka. PÃ¥ nedervÃ¥ningen satt en Panasonic hz25uke , den kämpade frÃ¥n -10 med att hÃ¥lla 20 grader, frÃ¥n -15 kämpade den ännu hÃ¥rdare med att hÃ¥lla 18-19 grader, samt att den avfrostade med 40 minuters intervaller och ca 12-15 stopptid, vilket gjorde att tempen sjönk och kom aldrig upp ordentligt till satta 25 grader som jag var tvungen att ha pÃ¥ nedervÃ¥ningen för att hÃ¥lla 21-22 grader. Det tröttnade jag pÃ¥ och tänkte att pumpen är nog för liten, sÃ¥ jag tänkte än en gÃ¥ng att jag köper ingen lite bättre pump jag drar pÃ¥ ordentligt, sÃ¥ledes köptes en ln 50 , för dÃ¥ försvinner nog bÃ¥de täta avfrostningar och den lär ha lättare att hÃ¥lla temperaturen när det blir kallt, dvs runt 21-22 grader inne. Jag provade även att höja tempen pÃ¥ panasonicen till max, men dÃ¥ upplevde jag att det orkade den inte alls och gav om inte sämre sÃ¥ i allafall lika dÃ¥lig värme. UtblÃ¥s temp pÃ¥ panasonicen pÃ¥ 24 grader var ungefär 46 grader. Innedelen sitter i en ca 11kvm stor öppen hall med endast trappen som "hinder" och blÃ¥ser in i vardagsrummet där vi fick 18-19 grader. MEN nu till det spännande, LN 50 maskinen inställd pÃ¥ 24 grader i samma förhÃ¥llanden gÃ¥r 40minuter avfrostar dock bara runt 8 minuter, och hÃ¥ller runt 19-20 grader.....men samma 40minuters cykel det stör mig enormt mycket, troode en pump som gick pÃ¥ halvfart kunde gÃ¥ längre än en som jobbar för fullt. förlÃ¥t om detta blev rörigt. Men varför sÃ¥ täta avfrostningar när utedelen knappt är frostig och det kommer dessutom inget vatten...det är ett pannrum mellan innedelen och ytterväggen som jag har ca 15 grader i , rördragningen är ca 4m. Utedelen sitter pÃ¥ väggen med 10 cm lucka till ytterväggen. Jag har fipplat med vinklar o flödesrikting utan förbättring. FrÃ¥gan som finns är dÃ¥ varför sÃ¥ täta avfrostningar. Kör aldrig elkassetten dÃ¥ det kostar flera tusen att bara slÃ¥ pÃ¥ den  :) .

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2021, 15:03:55 »
Är du säker på att den avfrostar?
Den kanske har nått börvärdet och går ner i viloläge.
LN50 känns som fel modell till den ytan då den har hög lägsta avgiven effekt och blir troligen rätt snabbt en on/off pump.
Har du aktiverat cirkulationsläget så den kan få iväg varm luft om det stiger över börvärdet och ställ in fast fläkthastighet på så högt som ni står ut med
Prova även att ta bort i see sensor helt och hållet
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2021, 07:53:21 »
Ja den avfrostar. Den har bara gått i viloläge när det varit varmt ute, då kan den iofs gå flera timmar. Har varit i kontakt med ett lokalt ME företag och dom har i sin tur pratat med ME , så just nu i skrivande stund loggas pumpen av ME. Synd bara att det är varmt ute för nu går pumpen konstant istället. ME trodde att när effekt behovet är mindre än vad som behövs tror den att den måste avfrosta och går in i någon slags failsafe och går därför bara 40 minuter oavsett behov ungefär så förstod jag det. Men on/off vet jag inte den har ju gått flera timmar nu när det är varmt ute, och när det varit kallt går den ju trots allt sina 40 min, men jag kanske missförstått vad on/off är.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2021, 10:05:00 »
Det låter väldigt underligt att pumparna uppför sig nästan likadant. Supermärkligt att en nästan ny Panasonic inte ger mer värme (har en likadan fast ett par årsmodeller äldre)
Dessa pumpar kan verkligen ösa ur sig värme när det behövs!!!
Skulle vara intressant att läsa av temperaturerna som pumpen snappar upp från omgivningen. Någon givarjävel får helt klart fel information.

Jag brukar säga att min går som bäst när det är kallt ute. Med det menat att den går lååånga cykler utan att frosta av.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2021, 18:24:49 »
Spelar det nÃ¥gon roll hur rören är dragna mina gÃ¥r snett nedÃ¥t frÃ¥n innedelen ca 100cm sen blir det en banan sväng upp till taket igen sen efter väggen i rakt läge sen en 90 graders böj ner till utedelen..om nÃ¥n förstod det där  :) .

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2021, 18:31:47 »
Hur rinner då kondensvattnet ut från innerdelen om man kör kyla, torkning eller bara rengöring?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2021, 18:36:46 »
En annan sak jag kom på rören är återanvända sen 2009 ca, då satt en sanyo där, glömt modellen. Sen sattes Panasonicen upp, och nu sist ME LN 50 . Bad dom byta rör men det ville dom inte då rör återanvänds i största möjliga mån sa han, inte ville han kona om dom heller för det behövdes tydligen inte. Han vacumsög dock i typ 10 minuter sen släppte han på och slog på pumpen på max fläkt och temp och sa låt den gå i 30 minuter så den får upp flåset sen kan du sänka tempen , en kort instruktion till dosan sen åkte han.

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2021, 18:40:01 »
Vattnet rinner ner i en slang jag satt pÃ¥ ner i ett avlopp, ute rinner det ner i ett avlopp ocksÃ¥, fast pÃ¥ vintern blir det ju en hög is under.  Sen skrev jag i 1a posten att det inte kommer vatten frÃ¥n utedelen, men det gör det,  det tar ett tag bara.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2021, 18:54:50 »
Ok, det var bra att det finns ett avlopp till innerdelen. När det gäller utedelen beror det ju mycket på vädret hur mycket vatten det blir. Istappen kan växa fort har jag märkt vid garaget.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2021, 10:59:33 »
Tänkte uppdatera  denna trÃ¥d lite. Under vÃ¥ren,  sommaren och fram till nu har pumpen fungerat perfekt. Ac:n är klockren. Under aug , september fram till nu har den gÃ¥tt som den ska, inga avfrostningar utan  bara sänkt fläkten lite när temperaturen är nÃ¥dd och sen blÃ¥st pÃ¥ igen när det behövs. MEN ett dygn har vi haft runt -5 , dÃ¥ drog 40min intervallerna igÃ¥ng igen. Utedelen säger "poff" och kompressorn börjar med sitt vinande och innedelen börjar gurgla , typisk avfrostning .Under hösten när det det blir kallt pÃ¥ riktigt kommer installtören hit och kollar gas osv.

Hittade en tråd från 2018 där samma problem tas upp ang Hero modellerna och 30 till 40 min mellan avfrostningarna , det stod även från 2020 i samma tråd att problemet var löst. Skulle gärna vilja höra ifrån någon som skrev då hur det gått. För jag verkar ju ha samma problem.med min pump som är tillverkad Oktober 2020. Och om det släppts en uppdatering borde inte ME fixat det redan då jag varit i kontakt med dom både via åf och mail.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2021, 15:47:36 »
Vet inte om LN50 hade samma mjukvara som brÃ¥kade med dom första LN25 och LN35 , men är din tillverkad oktober 2020  sÃ¥ är det inte det mjukvaruproblemet som var vid introduktionen 2017 om jag minns rätt Ã¥rtal.



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #11 skrivet: 30 november 2021, 10:52:49 »
Fick precis en uppdatering via Melcloud , det stod bara att en eller flera av dina wifi enheter måste uppdateras , tryck godkänn. Samtidigt stod det under uppgradering av fast programvara. Lite nyfiken på vad som uppdaterades, bara wifi enheten? Programvaran till pumpen? Appen uppdaterades inte iaf. Nån insatt som vet vad en sån här uppdatering gör,

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #12 skrivet: 30 november 2021, 19:05:08 »
Fick precis en uppdatering via Melcloud , det stod bara att en eller flera av dina wifi enheter måste uppdateras , tryck godkänn. Samtidigt stod det under uppgradering av fast programvara. Lite nyfiken på vad som uppdaterades, bara wifi enheten? Programvaran till pumpen? Appen uppdaterades inte iaf. Nån insatt som vet vad en sån här uppdatering gör,

Fick också den uppdateringen till min Solid AP-25 idag. Den enda skillnaden jag märker är att appen utför ändringar snabbare på pumpen jämfört med innan.

Utloggad SeBBBe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #13 skrivet: 30 november 2021, 21:28:40 »
Istället för att synca med pumpen en gång var 60e sekund gör den det numera event-baserat. Något jag har stört mig på så en väldigt välkommen uppdatering för mig :) Periodisk incheckning sk polling är generellt dålig practice inom mjukvaruutveckling..

Lär hursomhelst bara vara wifi-modulen som uppdaterades då pumpen såvitt jag vet inte går att uppdatera utan ett fysiskt ingrepp. Själva appen är cloudbaserad så den kan uppdateras kontinuerligt.

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #14 skrivet: 01 december 2021, 07:52:26 »
Ja ,  snabbare kommunikation, trÃ¥kigt för mig som bara kollar den höftade energiförbrukningen ibland.

Idag -19 , gÃ¥ngtid 35 minuter.  MÃ¥ste säga jag är besviken, trodde när det blev kallt att den skulle sträcka pÃ¥ sig och visa vad den gÃ¥r för....har den ställd pÃ¥ 27 grader för att ha 20 grader i vardagsrummet ,  den gÃ¥r visserligen inte sÃ¥ hÃ¥rt , och inte jättemycket frost pÃ¥ utedelen heller, sÃ¥ jag förstÃ¥r inte varför den inte gÃ¥r längre,  och dessutom kortare tid nu när det är kallt pÃ¥ riktigt. All den kraft som ska finnas i den maskinen ocksÃ¥ bara määh. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!