Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utökning av jordvärme  (läst 3022 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utökning av jordvärme
« skrivet: 19 februari 2021, 10:53:45 »
Hej!

Jag stÃ¥r inför ett byte av värmepump och gÃ¥r i tankarna att utöka min jordvärme med ytterligare en slinga. Jag funderade först pÃ¥ ett borrhÃ¥l och fick bra hjälp härifrÃ¥n i mina funderingar (tack!) men nu  lutar det Ã¥t en slinga till istället.

Nuvarande slinga sägs vara ca 300m. En firma har räknat lite och kommit fram till att jag behöver ca 500m till för att kunna nyttja en 3-12kw pump maximalt.

Eftersom de isf blir olika lång behöver jag, om jag förstått det rätt, strypa en av de för att de ska leverera samma temp in. Behövs dessa ventiler även om de är lika långa?

Jag funderar på om det finns någon fördel med att skarva den gamla så jag får ca 400+400 istället för 300+500? Eller är det bara onödigt arbete?

Tack på förhand!

Mvh Amrich

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utökning av jordvärme
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2021, 12:43:05 »
Enklast är att gräva ner en slinga till på 500 m och parallellkoppla.
Sätt nån form av injustering på båda returer + tempgivare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utökning av jordvärme
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2021, 12:54:11 »
Enklast är att gräva ner en slinga till på 500 m och parallellkoppla.
Sätt nån form av injustering på båda returer + tempgivare.

Ja det är helt klart enklast! Jag funderade mest om det uppstår någon nackdel med att de blir olika lång? Justeringarna behöver man kanske alltid om man har två eller fler slingor även fast de är lika lång?

Den slingan som redan finns vet jag ungefär var den ligger på en lättgrävd åker.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Utökning av jordvärme
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2021, 14:10:33 »
Det är alltid bra med ventiler. Skulle det t.ex. bli en luftficka i ena slangen är det mycket lättare att bli av med den om man kan stänga den andra slingan och tvinga flödet genom problemslingan. 



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utökning av jordvärme
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2021, 17:20:02 »
Uppfattat! Inga större vinster med att försöka få slingorna lika långa med andra ord.

Om jag trots allt vill skarva för att få ännu mer slinga förstår jag att svetsade skarvar är att föredra.

Måste en slinga tömmas helt innan man kan kapa och svetsa? Eller finns det några trix att ta till?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utökning av jordvärme
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2021, 19:07:15 »
Oavsett längd på slingor så måste det finnas en möjlighet att trimma in dom så dom ger lika flöde och temp. i paralellt så kommer ena slingan att gå fortare eller saktare , normalt enligt naturlagarna.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Utökning av jordvärme
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2021, 19:25:00 »
Oavsett längd på slingor så måste det finnas en möjlighet att trimma in dom så dom ger lika flöde och temp. i paralellt så kommer ena slingan att gå fortare eller saktare , normalt enligt naturlagarna.

Hur tänker du nu?

Vad gör att du får olika flöden i slangarna om de är lika långa?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utökning av jordvärme
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2021, 19:38:33 »
Det har med kopplingar att göra , det går aldrig att tro att det blir samma flöde oavsett lika längd, det har att göra med fler faktorer, den en aär temperaturen och den andra viskositeten som blir vid olika temperaturer. Så flödesmätare och strypventiler är ett måste för få lika flöde.
Flödet  kommer ända att avvika en del, men inte sÃ¥ mycket med balanseringen över slingorna.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Utökning av jordvärme
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2021, 19:57:23 »
Om det blir högre flöde i en slinga, så blir det automatiskt högre tryckfall i den slingan.

Jag får det inte att lira med ett högre tryckfall i den ena slingan, då det blir samma tryck mot den andra slingan. Är det då samma längd på bägge slingorna, så undrar jag varför det ska skilja på flödet dem emellan.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utökning av jordvärme
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2021, 20:08:35 »
Detta går att dra im absurdum, men två paralella ledningar med en pump får aldrig samma flöde utan att trimma/justera in flödet för dom. Finns säkert dom på forumet som kan bekräfta det

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utökning av jordvärme
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2021, 20:58:51 »
Möjlighet att strypa slingorna oavsett längd alltså, det är uppfattat!

Någon som har svaret på min fråga om skarvningen? :)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utökning av jordvärme
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2021, 21:24:27 »
TvÃ¥ lika lÃ¥nga slingor, avluftade, med lika mÃ¥nga böjar och vinklar bör ge samma flöde. (Rätt Lexus)  tummenupp
I praktiken blir det nog ofta olika många böjar/vinklar och lite olika slinglängd på de två slingorna så det kan finnas behov av att strypa lite på en av slingorna.
Och som Roland skriver så kan det vara bra att kunna stänga av en slinga för att kunna avlufta den andra effektivt.
Jag skulle nog sätta in ventiler på båda slingorna, i vart fall på den kortare, annars går ju det mesta flödet över den slingan, med kall brine som resultat på den slingan.
« Senast ändrad: 19 februari 2021, 21:26:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Utökning av jordvärme
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2021, 22:20:19 »
Problemet är ju en slinga på 300 meter och en slinga på 500 meter, som är anslutna till en " 3-12kw pump" som trådskaparen nämner i trådens första inlägg.

När värmepumpen har en kyleffekt på 9 kW och köldbärarpumpen strävar efter ett deltaT på 3°, så har 500 meter ett tryckfall på 45,7 kPa och 300 meter har ett tryckfall på 11,4 kPa d.v.s. det är 34,3 kPa som måste strypas bort på den kortare slingan.

När värmepumpen har en kyleffekt på 5 kW så är tryckfallet 17,7 kPa på 500 meter och 6,4 kPa på 300 meter d.v.s. då är det "bara" 11,3 kPa som ska strypas bort.

Det betyder att flödet har minskat från 0,7 l/s till 0,39 l/s (44%) men tryckfallet har minskat från 45,7 kPa till 17,7 kPa (61%) d.v.s tryckfallet är inte linjärt med flödet.

Jag kan inte se att slangar med olika längder fungerar tillsammans med strypventiler. Det är bara två slangar med samma längd och utan strypning som jag kan se fungerar.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utökning av jordvärme
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2021, 06:45:50 »
Jo, å andra sidan så känns 300 + 500 meter rätt rejält dimensionerat, jag kör ju en 3-12 kW Nibe på 500 meter jordvärme i Piteåtrakten och ligger nu efter 2 månader med riktigt kallt väder på ca -1.5 grader in.
Kanske komplettera med en ny slinga på 300 meter skulle räcka?
Då skulle man slippa gräva fram gamla ledningen och skarva i 100 meter på den, och så blir ju hela projektet antagligen billigare.
Det man kan spara på att lägga ytterligare 200 meter slinga rör sig om kanske 150-300 kr/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utökning av jordvärme
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2021, 08:02:30 »

Behovet av ca 500m har en firma räknat ut att jag efter mina förutsättningar. Jag tror att marken inte är den bästa (räknat på 9w/m) och jag lägger hellre ner för mycket än för lite för att slippa gräva igen om 18år när pumparna blivit ännu mer effektiv.

Hm, förstår jag er rätt som att man inte kan köra två olika långa slingor nu? Och att det inte fungerar med att strypa in dem jämnt?

Min fråga kvarstår då egentligen om jag ska försöka skarva och få slingorna lika långa eller om det är onödigt arbete? :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!