Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektproblem Nibe F750  (läst 3418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flukeskywalker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #15 skrivet: 19 mars 2021, 17:32:27 »
Dags för en uppdatering,

Ventilationskillen har kollat ventilationen och anledning till mitt relativt låga flöde var han salgit in fel värde i menyn för intrimning av ventilation. Vi justerade värdet till 209m3/h vilket motsvarar dom 58L/s som uppmättes vid OVK.

Det gav en kalibreringsfaktor på 0,85 och nu ligger frånluften på ungefär 220m3/h. Nu är ju ÄR värdet detsamma som innan men visning är rätt. Det hjälpte inte mig att nå något vidare högre i frekvens. Lite hjälpte det, jag såg den röra sig på höga 90-tal i frekvens igår.

Någon som vet algoritmerna bakom tillåten max Hz? Tittar jag på hur det ser ut just nu,

-410 gradminuter
förångare 0.6°
lufthastighet 221,1m3/h
aktuell kompressorfrekvens 30Hz
tillåten kompressorfrekvens 90hz

Det måste ju vara mer saker än förångare och fläkthastighet som påverkar max frekvens iaf?

Jag har ser (kanske) ett intressant fenomen pÃ¥ EB100-BT63, den sticker uppÃ¥t 50°. Enligt manualen är det temperaturgivare pÃ¥ värmebärarsidan efter elpatronen. Med nuvarande utetemperatur är elpatronen blockerad. Ska den kunna gÃ¥ upp sÃ¥ dÃ¥? eller missuppfattar jag nÃ¥got  ???

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #16 skrivet: 19 mars 2021, 18:03:22 »
Fint att ventilationen är uppmätt och justerad med kalibrering!

Det blir väl 50°C någonting när den kör varmvatten? Trevägsventilen sitter väl efter el-patronen(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Flukeskywalker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #17 skrivet: 20 mars 2021, 07:24:55 »
Ja det känns bra! :)

Stannade pumpen och rengjorde filtret igår, skulle uppskatta till 3 veckor sedan filterrengöring. Det gav mig ytterliggare 15m3/h. Efter uppstart igen så tilläts kompressorn jobba på 120Hz. Dock fanns inte behov så den körde aldrig på det, men iaf. Tittar jag nu på morgonen så är max tillåten 109Hz även om den inte jobbar där (ligger på 40Hz).

Men vill verkligen förstå vad som håller tillbaka dom sista 11Hz i detta fallet. Typ samma förutsättningar som igår, förångaren inte så kall och bra luftflöde, ingen hög strömförbrukning på L1 som eventuellt skulle kunna spärra den.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #18 skrivet: 02 april 2021, 07:11:12 »

Någon som vet algoritmerna bakom tillåten max Hz?

Lägsta tillåtna förångartemperatur begränsar varvtalet. Normalt tror jag man tillåter -15 grader. Blir den kallare sänks varvtalet.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #19 skrivet: 23 april 2021, 20:12:40 »
Lägsta tillåtna förångartemperatur begränsar varvtalet. Normalt tror jag man tillåter -15 grader. Blir den kallare sänks varvtalet.

Vid -15 ökas frekvensen med 1 Hz efter ett tag. Vid -16 står den still. Vid -17 sänks frekvens med 2 Hz.

Hetgasen sänker med 5 Hz nånstans kring 110 grader.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!