Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron  (läst 3215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
Tycker de flesta luft/vatten verkar skit som säljs idag. Nu när de fixat 2120:n igen så är det det bästa pumpen på nytt. Daikin har ju sin nya, den svartaste pumpen du kan hitta på deras sida. Den är intressant men verkar inte släppas riktigt, sist jag kollade. Reklam syns men verkade inte gå köpa?

Det är inte tokigt med en ny 12:a till din innedel. Ring Nibe och kolla så de är kompatibla mer serienummer i hand.
Egentligen skulle du haft dig en 16 eller 20:a istället. En 20 är "en 16". Men då funkar inte innedelen längre och behöver bytas ut mot en VVM500 eller valfri tank + SMO 40.

2040 är en bra pump, dock enfas. Oftast lättare att ha lagom liten huvudsäkring ihop med 3-fas. Men det går att få ordning på det även med 1-fas.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vet att kompressorn är utbytt på utedelen, det är en dyr del har jag förstått. Om det konstateras att den läcker eller liknande, vad pratar vi för reparationskostnader då (tänker att detta kanske inte är ngt för hemmafixaren)?

Pratade med Nibes Experthjälp och de menar på att man kan docka en VVM 300 med F2120-12 eller F2040-12 men behöver då byta styrkort eller komplettera med en SMO. Å andra sidan när jag kollade med dom som säljer och installerar Nibe så var detta inte en känd lösning och de behövde kolla och återkomma Sc:,h

Köpa ett nytt paket med utedel på ca 12kW och kombinerad innedel, då blir det till att börja läsa på... Daikin, Mitsubishi, CTC, IVT... kan ju hålla på hur länge som helst. Vaillant har dykt upp, men där finns det inte mycket att läsa om och inga priser heller. Man hoppas på nån kampanj nånstans eller en uppstickare som aggressivt vill slå sig in på marknaden.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
Vet att kompressorn är utbytt på utedelen, det är en dyr del har jag förstått. Om det konstateras att den läcker eller liknande, vad pratar vi för reparationskostnader då (tänker att detta kanske inte är ngt för hemmafixaren)?

Pratade med Nibes Experthjälp och de menar på att man kan docka en VVM 300 med F2120-12 eller F2040-12 men behöver då byta styrkort eller komplettera med en SMO. Å andra sidan när jag kollade med dom som säljer och installerar Nibe så var detta inte en känd lösning och de behövde kolla och återkomma Sc:,h

Köpa ett nytt paket med utedel på ca 12kW och kombinerad innedel, då blir det till att börja läsa på... Daikin, Mitsubishi, CTC, IVT... kan ju hålla på hur länge som helst. Vaillant har dykt upp, men där finns det inte mycket att läsa om och inga priser heller. Man hoppas på nån kampanj nånstans eller en uppstickare som aggressivt vill slå sig in på marknaden.
Då är det jag som har dålig koll på innedelarna. Den jag tänker på heter kanske VVM225/310/325 kanske. Ungefär samma sak fast lite olika utföranden och storlek men alla de kanske är en generation nyare. Men det betyder nog att det är en äldre generation du har. Någon med bättre koll får gärna lägga sig i!

Är kompressorn okej så borde den ha blivit påkostad 25000-30000. Frågan är om expansionsventilen är felet? Fyrvägsventilen?
Jag vet inte vad det kan kosta, men någonstans borde det väl gå att få en av dem bytt för 10000 kr?
Tyvärr inget för privatperson, gasen behöver evakueras.

Daikin har ett äss i skortärmen om jag förstod det rätt, någon bra utedel i lägre prisklass ska komma alldeles snart, om jag läste rätt mellan raderna.

De tyska maskinerna lockar absolut intresse, blunda inte för dessa.
https://www.alpha-innotec.com/ Tycker jag också verkar intressant.

Kanske lite svårare att köpa de alternativa pumparna, service, reklamation osv.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!