Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dieselvärmare som nödvärme i händelse av elbortfall - EcoHeat 408  (läst 2081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xph

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så, efter lång tid i skuggorna är det dags att smyga fram och ställa min första fråga.

Jag har i tid och otid funderat på hur jag ska lösa nöddrift av huset om det blir längre spänningsbortfall. Eftersom jag har en bergvärmepump CTC Ecoheat 408, är jag hyfsat beroende av el.
Har varit och sneglat på att byta ut den öppna spisen mot en vattenmantlad kamin, med allt vad det innebär gällande säkerhetsinstallationer.
Sprang häromdagen på idén att montera en vatten-dieselvärmare till solingången på värmepumpen, för att kunna använda den nödlösning. Den värmaren är på 12V, och bef cirkpump är på 230V. Med ett litet elverk som ger både 12V och 230V kan man driva båda enheterna på den, och sen låta dieselvärmaren ta uppvärmningen av huset.
De modeller jag har sett är vanligen på 5kW värme, räcker det? Har också sett modeller på 9 kW.

Vad säger ni om denna idé? Tips, tankar och idéer? Vad behövs för att få denna lösning att fungera vettigt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om du har en 408 så ger den ca 8 kW max, vilket troligen huset behöver när det är som kallast ute.
Så 5 eller 9 kW är en komfortfråga, 5 kW håller huset frostfritt, 9 kW håller troligen innetemp på 20 även vid svinkyla.

Min nödlösning är en vedeldad kamin, men jag bor i en stad med jordkabel från ställverket och har aldrig haft strömavbrott längre än en timme, och de är mycket sällsynta.
Fritidshuset på landet har kvar vedpannan som backup.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad xph

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja precis.
Och under de 4 åren jag har haft huset har det aldrig varit speciellt långa eller många stopp. Men den dagen det blir aktuellt är det ju som du säger en komfortfråga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!