Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F470 - Elförbrukning  (läst 4839 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #15 skrivet: 10 februari 2021, 13:28:58 »
Jag tycker att förbrukningen är riktigt hög!!!
Tilluften är riktigt varm!

Jag har själv föregångaren till 470 (info står i profilen) och vi förbrukar ⅓ här i Lindesberg några mil norr om Örebro.
Vi värmer med en luftvärmepump till största del och en kamin. 410P sköter ventilationen och varmvattnet.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #16 skrivet: 10 februari 2021, 13:56:18 »
Håller också med om att 3200 kWh för januari låter högt för den storleken på hus och hushåll, särskilt så långt söderut och med både F470 och en LLVP. Runt omkring 2000 kWh för januari hade nog varit mer normalt. Tilluftstemperaturen är också alldeles för hög, ska ligga runt 18 °C för att den nya luften ska blanda sig bra med den gamla luften. Själva uppvärmningen ska ske med vattenburen golvvärme eller dito radiatorer från F470.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad KarlL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #17 skrivet: 10 februari 2021, 14:20:32 »
Håller också med om att 3200 kWh för januari låter högt för den storleken på hus och hushåll, särskilt så långt söderut och med både F470 och en LLVP. Runt omkring 2000 kWh för januari hade nog varit mer normalt. Tilluftstemperaturen är också alldeles för hög, ska ligga runt 18 °C för att den nya luften ska blanda sig bra med den gamla luften. Själva uppvärmningen ska ske med vattenburen golvvärme eller dito radiatorer från F470.

Är precis så jag också tänker mig att januari borde vara.
Radiatorerna/elementen är varma och vi har behagliga 20.5-21 grader i huset när vi kör värmekurva 8 (0).
Problemet är ju som sagt elförbrukningen.
Pratat med två firmor idag. Bägge sa att det behövde justeras men nästa möjliga tid de hade var om 1-2 månader pga att de just nu prioriterar massvis med ärenden hos folk där pumpar havererat i kylan. Så lär väl få sitta här med förbrukningen till minst mars 😔

Just nu visar displayen 38 grader på tilluften, begriper verkligen ingenting.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #18 skrivet: 10 februari 2021, 14:47:58 »
Trimventilen som styr tilluftstemperaturen sitter längst nertill i mitten till höger om expansionskärlet. Skruvar ni åt den så blir tilluften svalare. Då kanske man istället måste öka värmekurvan och förskjutningen för att få ut mer värme den rätta vägen, via radiatorerna förmodar jag det är.

Det är inte så att ni har ett garage med förråd med direktverkande el? Om det bara är enkelt isolerat och man har ställt temperaturen på t.ex. +16 °C kan det dra mycket mer el än man kanske tror. Lagom att hålla underhållsvärme ca 8 °C grader där och kanske skaffa en egen luftluftvärmepump för garaget. Då går det också snabbt att höja temperaturen om man ska vara där och greja.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad KarlL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #19 skrivet: 10 februari 2021, 15:03:04 »
Trimventilen som styr tilluftstemperaturen sitter längst nertill i mitten till höger om expansionskärlet. Skruvar ni åt den så blir tilluften svalare. Då kanske man istället måste öka värmekurvan och förskjutningen för att få ut mer värme den rätta vägen, via radiatorerna förmodar jag det är.

Det är inte så att ni har ett garage med förråd med direktverkande el? Om det bara är enkelt isolerat och man har ställt temperaturen på t.ex. +16 °C kan det dra mycket mer el än man kanske tror. Lagom att hålla underhållsvärme ca 8 °C grader där och kanske skaffa en egen luftluftvärmepump för garaget. Då går det också snabbt att höja temperaturen om man ska vara där och greja.

Är livrädd för att själv skruva på ventilerna utan att vara 100% säker på att jag gör rätt (är inte särskilt händig tyvärr).

Garaget är en fristående byggnad utan element/uppvärmning. Är bara en fläkt i förrådet på ”nedervåningen” där som motverkar fukt, så där finns ingen energitjuv.
Visst vår diskmaskin, tvättmaskin och tumlare har ett par år på nacken men vi kör inte dessa särskilt ofta så har svårt att tro att det är där boven finns också.

Utloggad Rickard91

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #20 skrivet: 11 februari 2021, 10:32:05 »
Har själv samma f470 pump som er.
Bor i ett 1 1/2 plans element hus på 160 kvm boyta byggt 2008.
Vi är 2 vuxna och ett barn, januari förbrukning var ca 1800 kWh.  Nu har vi bara golvvärme på nedervåningen, på övervåningen har vi endast tilluft och så sitter det el element som extra säkerhet, men som vi inte haft igång ännu.
Våran tilluft ligger nog för högt också på 25 grader just nu med - 17 grader ute, men är rädd att om jag skruvar ner den så kommer det bli kallt på övervåningen, och måste vi sätta igång el element då, så kanske det drar mer el i slutändan.
Kanske inte någon direkt hjälp för dig, men bara så att du vet, du är inte ensam om att va osäker och att ha lite tummen mitt i handen när det kommer till såna här saker 😁
Lycka till och hoppas du får ner förbrukningen.

Utloggad KarlL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #21 skrivet: 28 februari 2021, 17:02:10 »
Har nu lyckats få en bokad injustering av ventilationen om ca 2 veckor.
Tänkte försöka ställa in tilluften själv då den är på tok för hög (27-38 grader). Har lyckats lokalisera RN1, alltså själva trimventilen. Är det moturs eller medurs jag ska skruva den? Och finns det risk att man havererar systemet om man själv är där och skruvar eller är det okej att testa lite olika lägen på ventilen själv?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #22 skrivet: 28 februari 2021, 17:33:11 »
Skruvar du medurs så stänger man ventilen och öppningen i ventilen behöver minskas för att få ned temperaturen på tilluften. Det går bra att prova lite i taget själv och vänta ett dygn mellan justeringarna så temperaturen i huset hinner stabilisera sig. Inget som direkt kan gå sönder. Kretskorten med elektroniken kan däremot vara mer känsliga.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #23 skrivet: 28 februari 2021, 17:36:23 »
Det enda som kan hända när du justerar ventilen är att den blir för mycket strypt. När tilluftstemperaturen går under 5 grader går den i felsäkert läge. Inte värre än så.

En bra inställning att komma igång med är skruva in hela vägen, backa sen 180 grader. Stäng inte av pumpen under något ingrepp.
Efter varje justering bör temperaturen vara 90% stabiliserad om en timme. Det är otroligt små justeringar som ger stor skillnad i det området.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad KarlL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #24 skrivet: 28 februari 2021, 19:04:36 »
Förlåt en okunnig igen, men vilken av ventilerna är tilluften? Har tagit två bilder på de jag kan se när jag öppnar luckan. Gissar på den där det står temp och att den ska vridas mot minus?  :)

Ingen risk att man bränner sig om man sticker in handen där va?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #25 skrivet: 28 februari 2021, 19:14:29 »
Precis, det måste vara vredet som det står "Temp" på. Brukar bli som mest 55 °C där i pannan och oftast lägre så man bränner sig inte.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #26 skrivet: 28 februari 2021, 21:41:52 »
"Temp" är tappvarmvattnet bara, inget som justerar tilluften med andra ord.

Den du söker syns inte på dina bilder, håll blicken längre ner och mot vänster. Den har ett skyddslock (skiftnyckel), där under i finns ett insexspår där långa delen av en insexnyckel passar. 15 mm kopparrör.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #27 skrivet: 01 mars 2021, 09:30:41 »
Ja just det, bilderna är inte tagna på rätt ställe nertill. Reglerventilen till tilluften ser, enligt manualen, ut som en smutsventil av den äldre typen med snedställt filter och lock över och som sagt lite smalare rör än de andra rören och flexslangarna. Intressant om F370/F470 har blandningsventil för tappvarmvattnet då. Den rationaliserades bort runt år 2002 på 310P/410P. Temperaturen på varmvattnet blir ju inte högre än max ca 60 grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad KarlL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #28 skrivet: 10 april 2021, 09:17:16 »
För några veckor sedan fick jag hit en firma som för 1300:- justerade hela ventilationen samt ställde in pumpen mer optimalt. Har märkts ordentligt på förbrukningen redan  :)

Nu undrar jag lite över utegivaren. Den verkar vara placerad helt galet. Står ofta att det är typ 10-12 grader ute när det bara är 1-2 grader och morgonsol. Hur vet man var den sitter? Är det enkelt att flytta den om den går att lokalisera? Vet inte ens vilken firma som gjorde den installationen då det gjordes långt innan vi köpte huset.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F470 - Elförbrukning
« Svar #29 skrivet: 10 april 2021, 10:28:15 »
Nu minskar energiförbrukningen ganska mycket då det inte är lika kallt ute längre. Kompressorn klarar då större delen av uppvärmningen.

Man kan också sätta en liten brädlapp ut från fasaden som skuggar utegivaren från morgonsolen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!