Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 Högtryckslarm 50  (läst 930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F370 Högtryckslarm 50
« skrivet: 27 januari 2021, 14:10:59 »
Hej!

Min mor bor i ett nybyggt bostadsrättsradhus i södra sverige där varje "hus" i längan har varsin nibe F730. Husen är förmodligen välisolerade så värmebehovet är inte jättestort.

Lite titt som tätt får hon Larm 50: Högtryckspressostaten har löst ut. Detta beror enligt installatören på att värmesystemet inte kan avge producerad värme. Detta blir ju rätt logiskt när värmebehovet är litet och termostaterna stänger. Man måste då enligt installatören ha termostaterna fullt öppna så att inte detta ska hända, men då försvinner ju hela poängen med termostater.

Kan någon snäll själ förklara hur detta är tänkt att fungera? Det känns som att någon har gjort en tankevurpa. Antingen så är inte F730 gjord för att operera tillsammans med termostater, dvs man har konstruerat huset fel, eller så är det nåt feltänk i värmepumpen? Jag begriper inte riktigt varför den inte slutar producera värme och fimpar kompressorn när värmebehovet är så litet att den inte kan avge den värme den producerar?

Jag bor i ett hus med en F370 i och den har ju en dubbelmantlad vattentank med shunt och detta orsakar ju aldrig några problem, känns egentligen som en bättre konstruktion än "raka rör" som man har i 730:an.
« Senast ändrad: 27 januari 2021, 14:19:58 av henk2055 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 Högtryckslarm 50
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2021, 14:41:59 »
NIBE F730 är en frånluftsvärmepump med växelventil, inte en elpanna som shuntar ut en jämn temperatur hela tiden beroende på utetemperatur. F730 gör ibland varmvatten och ibland värme till huset. Under tiden den gör varmvatten faller temperaturen i värmesystemet. Säg att det i genomsnitt tappat 12° under 30 minuter jämfört med beräknad framledningstemperatur enligt värmekurvan. Det blir 360 gradminuter. Detta måste den då köra ifatt när den sedan gör värme igen. Om den då kör fem grader över beräknad framledningstemperatur i snitt kommer det att ta 1 tim och 12 min att köra ifatt underskottet. Om då termostater stänger värmeflödet för att temperaturen tillfälligt blir lite högre vid radiatorn kommer den inte klara köra ifatt värmeunderskottet i huset och det finns risk för att högtryckspressostaten löser ut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 Högtryckslarm 50
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2021, 14:55:28 »
NIBE F730 är en frånluftsvärmepump med växelventil, inte en elpanna som shuntar ut en jämn temperatur hela tiden beroende på utetemperatur. F730 gör ibland varmvatten och ibland värme till huset. Under tiden den gör varmvatten faller temperaturen i värmesystemet. Säg att det i genomsnitt tappat 12° under 30 minuter jämfört med beräknad framledningstemperatur enligt värmekurvan. Det blir 360 gradminuter. Detta måste den då köra ifatt när den sedan gör värme igen. Om den då kör fem grader över beräknad framledningstemperatur i snitt kommer det att ta 1 tim och 12 min att köra ifatt underskottet. Om då termostater stänger värmeflödet för att temperaturen tillfälligt blir lite högre vid radiatorn kommer den inte klara köra ifatt värmeunderskottet i huset och det finns risk för att högtryckspressostaten löser ut.

Tack för förklaringen, men jag förstår inte en sak. Om termostaterna stänger borde det väl inte finnas något värmeunderskott i huset? Då har man ju "rätt" eller för hög innetemperatur. Det vet väl förstås inte värmepumpen om, kan det kommuniceras till den på något sätt med innertempgivaren?

Vad är lösningen på problemet? :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: F370 Högtryckslarm 50
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2021, 15:03:55 »
Lösningen är att man ställer in rätt kurva i styrdatorn, i det här fallet en lite lägre kurva. Har man rätt kurva inställd så behöver inte termostaterna strypa över huvud taget (i princip) utan den skickar ut rätt temperatur på vattnet och man får rätt temperatur utan hjälp av termostaterna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 Högtryckslarm 50
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2021, 16:39:52 »
Lösningen är att man ställer in rätt kurva i styrdatorn, i det här fallet en lite lägre kurva. Har man rätt kurva inställd så behöver inte termostaterna strypa över huvud taget (i princip) utan den skickar ut rätt temperatur på vattnet och man får rätt temperatur utan hjälp av termostaterna.

aha så det är så att hon har för hög kurva så framledningetempen är högre än vad den behöver va?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: F370 Högtryckslarm 50
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2021, 18:22:44 »
 tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F370 Högtryckslarm 50
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2021, 18:50:13 »
ingen värmepump  vill ha termostater, de vill ha fritt flöde och massor med lÃ¥gtempererat vatten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!