0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inga avfrostningar där.Att förångaren(Evaporator) fladdrar kan bero på luft i arbetstanken, så kanske behöver du lufta av där.Kan även minska lite oljud(atlantångare) faktiskt.Du behöver inte logga var 10:e sekund, varje minut räcker oftast. (30 sek är default).
Följer. Intressant att se andra med nibe f370.Känns som det inte är en maskin man bara ställer in en gång och glömmer om man vill att den skall gå effektivt.Exempelvis behöver man ju vara med och passa luftflödet när utetempen går ner. Torr luft gör att förångaren bli kallare. Den verkar dock frosta inte igen lika lätt pga lägre fuktinnehåll i luften så den verkar kunna gå längre på minussidan än vid varm väderlek. Jag har höjt min fläkt nu när det är kallt ute för att undvika avfrostningar. Hur gör ni andra? Det är ju rätt motsägelsefullt att dra upp luftflödet när det är kallt ute så det blir mer kall luft att värma...
Hej! Marginellt. Mina går i kattvind som är varm. Har ingen större förlust. Ca 0,5 grader mellan rumstemp och frånluftstrmpen i NIBEn. Den Gick inte ner något nu när det var kallt. Måste då vara fuktinnehållet i luften som påverkar. Eller har ni erfarna någon teori?
Angående varmvattnet så sänkte jag en grad i veckan till vi märket att det inte räckte till riktigt, då höjde jag en grad och landade i 39/47 och det har funkat jättebra. VV top brukar då hålla sig stabilt på 44-45 grader. När det är kallt ute och framledningstempen behöver vara högre än så då verkar det som att den gasar på lite per automatik och nu mitt i vinter (göteborg) håller sig vv top på ca 52 grader.
Avgiven värmeeffekt (PH) kW 2,18 COP 3,93 A20(12)W35, frånluftsflöde 200 m3/hAvgiven värmeeffekt (PH) kW 2,03 COP 3,24 A20(12)W45, frånluftsflöde 150 m3/h
.....Så frågan är om man tror man vinner men egentligen förlorar?? Hur mycket energi har det kostat att värma upp 50 m3 luft till rumstemperatur? Säkert mer än 0.15 kWh gissar jag
Om det för låg temperatur inne när det blir kallt ute är det rätt att öka värmekurvan ett steg, alltså till 7(-2). Blir det då lite för hög temperatur efter ett par dygn kan man prova sänka till 7(-3). När är huset byggt? För att ha kurva 4 eller 5 bör man nog ha en betongplatta med 300 mm isolering under golvvärmeslingorna. Tycker man energiförbrukningen drar iväg på vintern kan man komplettera med en luftluftvärmepump som även kan användas för kyla varma sommarveckor.
När kompressorn är av är kompressorvärmaren påslagen (sitter ett relä för detta). Tänkte att kompressorvärmaren är på ca 75 W som andra värmekablar men kanske är det betydligt mer? Kompressorn har en märkeffekt på 650 W och det är då den högsta effekt den får dra i värsta fall. Om kompressorn körs obelastad drar den betydligt mindre.
Det inträffar nog rätt sällan under vintertid
Kompressorn är ju relativt klen så den kan inte nyttja all energi som finns i frånluften, den tar vad den klarar av och vad som behövs för stunden, resten ventileras utJag har sagt det förut, eldning i kamin passar inte ihop med frånluftsvärmepump. En kamin ger mycket energi under kort tid som inte kan "magasineras". Däremot att elda i kakelugn är idealiskt för den levererar energi under lång tid, där finns energin magasinerad i kakelugnen och återvinnning kan ske under många timmar
Jag förutsatte att man har en inomhusgivare, kanske borde varit tydligare, och i så fall beror det helt på var och hur man installerat den.Men det är klart, passar familjen på att duscha/bada medans kaminen går så har pumpen mer energi att plocka ur frånluften, likaså om huset behöver värmas, men ändå bara upp till kompressorns maxeffekt. Med en klen kompressor försvinner väldigt mycket energi ut som inte "hinner" tillvaratas och det skulle inte förvåna mig om även tillsatsen därför kliver in vid hög förbrukning av VV, allt beroende vilken prioritet man ställt in. Trots att man eldar. Den som har kamin och den här typen av enklare pump vet kanske från praktisk erfarenhet hur det brukar bli?
Testa pumpa med säkerhetsventilen öppen som en sista koll innan kärlet faktiskt döms ut. Det kan vara helt vattenfyllt med blåsan "tryckt" mot botten. När säkerhetsventilen är öppen så kan blåsan lägga sig maxblåst utan att vattnet stör.Borde gå att få ut vatten lätt om något är fel där.Avluftstemperaturen bör uppföra sig så som du beskriver.
Såhär 24timmar senare så har systemtrycket minskat med ganska exakt 0.5 bar, från 1.2 till 0.7bar ca.
Enda jag kan tillföra är att under ett år så går elpatron 50% och pumpen 50%. Det gäller ju att få pumpen gå så mycket som möjligt under hela året för maximal intjäning. Min patron är dock spärrad vid 7 kWh
Hej!Nu har vi bott i huset i snart 1,5 år, och haft elmätare på vår F370 installerad i 1 år.12 500 kwh har värme + varmvatten dragit senaste året. Detta med 2 personer i hushållet som duschar varannan dag, eldar sporadiskt och har ca 20-21 grader inomhus.Hur räknar F370 timmarna på el-tillsats? Jag för en logg varje månad över antal starter, förbrukning, samt timmar för el-tillsats. Är 1 timme på räkneverket 1 timme med 4,6kw? Tänker eftersom den ibland går med lägre effekt.Max inställd effekt på tillskottet är 4,6kw.Tyvärr har jag inte fört logg över antal tillskottstimmar sedan jag installerade elmätaren. Men sedan början Februari 2020 till idag (säg 9,5 månader) har det gått åt ca 420 timmar eltillskott.Tack!
Har du 50 / 50 % fördelning mellan elpatron och kompressor? Det låter märkligt, eller så missförstår jag dig?Jag har med mina 13004 timmar kompressor, varav varmvatten 6868 timmar, 2176 timmar eltillsats sedan pumpen installerades november 2019, alltså 2 år sedan.
När är huset byggt? Tänker på isolerstandard osv, det verkar gå åt väldigt mycket mer energi för att värma ert hus som inte är så värst mycket större än vårt vi är också två och måttfulla i krav på värme och antal duschar och dess längd... Har ni 2-plan eller 1,5? Värmer ni något mer än 148 m2? /J
Var lite otydlig där menade att under ett år så har pumpen respektive elpatron gått lika många timmar. Vintertid går patron betydligt mer än sommartid för då räcker kompressorn inte till att hålla både husvärme och varmvatten. Med dina siffror går elpatron ngt mer än hos oss, räcker med några ungdomar som duschar, vi är bara två vuxna i hushållet
Jag kliver in i skamvrån! Jag blandat ihop äpplen och päron. Jag avsåg alltså hur många timmat VP lägger ner på värme respektive VV tillverkning. Hoppas jag inte förvirrat dig för mycket
Det är ju ca 3 grader skillnad i årsmedeltemperatur mellan sthlm och GBG plus att vi bor skyddat i en dalgång mot ett berg som ger bonusvärme på vår/sommar/höst. Plus då att det är 18 års åldersskillnad på våra hus även om isoleringstjocklekarna motsvarar varandra. Men ändå våldsamt stor skillnad i förbrukning, lite förvånad. Vi håller ca 21 grader inomhus. Kör värmekurva 5 trots radiatorer på ovanvåning. Det är grad kallare uppe men det får frugan leva med för att hålla nere förbrukningen lite . Vi kom in på totalt 8008 kWh november 2020 - november 2021 ink hushållsel alltså.Tycker det är lurigt med dessa pumpar. Retar mi dessutom på att hustillverkarna inte tar ordentlig hänsyn till driften. Annars hade man ju aldrig satt futtiga element på ovanvåningen i så många hus. Är ju helt olika framledning som krävs för element och golvvärme.../J
Tycker det är lurigt med dessa pumpar. Retar mi dessutom på att hustillverkarna inte tar ordentlig hänsyn till driften. Annars hade man ju aldrig satt futtiga element på ovanvåningen i så många hus. Är ju helt olika framledning som krävs för element och golvvärme...
Det är ju dessutom så att värmen stiger uppåt så största delen av husets värmebehov finns på undervåningen. Att låta värmepumpen producera värme vid onödigt hög temperatur för att täcka en mindre del av husets värmebehov är mycket dumt. Hade man valt större radiatorer hade merkostnaden betalat sig rätt snart. Men de pengarna syns inte i hustillverkarens kalkyl.
Menar du att ert hus är 18 år nyare? Sen gör kanske faktumet att ni har 1,5 plan att förbrukningen minskar då ni värmer övervåningen "billigare" från undervåningen? Värmekurva 6 -1 har vi inställt, 43-49 grader varmvatten. Reagerar på att tillskottet även måste gå väldigt mycket när pumpen bara ska producera värme. Kompressorgivare (BT18) stannar på runt 32 grader.Det är som sagt en avsevärd skillnad. Vi landar nog runt 14500 kWh på årsbasis. Kollegan med ett relativt nytt Älvsbyhus på 123kvm bottenvåning använder ca 4000kWh per år i uppvärmning med deras F750 Haha, nejdå ingen fara
Men det verkar saknas det där riktiga helhetstänket hos hustillverkarna.