Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ojämn värme tvÃ¥planshus med golvvärme  (läst 3938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad markus1984

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« skrivet: 26 december 2020, 20:21:42 »
Hej,

Jag är ny medlem på forumet men har varit inne och läst endel. Nu känner jag att jag gärna tar del av er samlade stora kunskap för att komma framåt med vårt problem i huset.

Vi får inte tillräckligt med värme på övre plan i vårt tvåplanshus. På plan 1 är det inga problem, vill vi ha lite varmare så ökar vi bara lite på termostaten så kommer det efter något dygn, det är lätt att det blir för varmt på plan 1 så vi gör endast småjusteringar.
På plan 2 däremot så gäller det omvända, vi har nästan på max på alla termostater, förutom badrummet, där kan det av någon anledning bli varmt. Men övriga rum är ca 19-20 grader för tillfället. Visst, det är inte jättekallt, men i kombination med fresh-ventiler som tar in ganska kall luft såhär års så blir det inte så behagligt. Vi önskar ca 22-23 grader som vi har på plan 1.

Huset är 2 år gammalt i maj och är ett trähus. Vi har såklart försökt få hjälp av husleverantör och de som installerade värmesystemet, men dom kliar sig precis som jag, mest i skallen.

Min teori är att antingen så ventilerar vi för mycket på plan 2 genom ventilerna. Man känner hur det drar kallt i rummen. Eller så är det för lågt flöde till fördelaren på plan 2.
Termometern i fördelarn säger ju i dagsläget, med ca 1 plusgrad ute, att det kommer in 40 grader och returen är på 35 grader. Vilket jag antar ska räcka.
Flödet är automatiskt som jag förstår från pumpen så jag tror inte att jag kan öka på det?

Förra vintern hade vi samma bekymmer, då fick jag tipset av installatören att stänga by-pass-reglaget på golvvärmefördelaren på plan 1 och bara ha den öppen på plan 2. Det blev inte värre, möjligtvis en smula bättre men inte fullt bra.
I veckan så va en annan kille här från samma firma och ändrade på detta och har nu öppnat lite grann på plan 1 och stängde lite grann på plan 2, dvs lite halvöppet på båda.

Huset är totalt 206kvm (103+103) och det är alltså en Nibe 730.

Några saker som är värda att veta om.

-Det har varit vattenläcka i ledningen på plan 2.
-Alla röda vred i fördelarskåpen, är fullt öppna.
-Jag har avluftat både denna vinter och förra, det kom ingen luft vid något av tillfällena
-Det är lite mindre dimension på rören som går till badrummet på plan 2 och det är dubbla slingor dit, detta har jag inte frågat om men det kanske någon av er kan begripa varför det är så och om det kan påverka dom andra rummen.
-Huset är i Skövdee

Lägger upp en laddning med bilder på en dropbox, hoppas att det kan vara till någon hjälp.
https://www.dropbox.com/sh/wivrxkxvruxz28u/AAChe3Utu01pVhpLB40O28eYa?dl=0

Mvh Markus




Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« Svar #1 skrivet: 26 december 2020, 22:02:05 »
Mera fart på flödet ( vattnet i rören ) din cirkpump som nog sitter undertill VP kanske en lucka ( fronten ) för, ta ett foto på den och lägg upp här.

Utloggad markus1984

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« Svar #2 skrivet: 26 december 2020, 22:47:40 »
Mera fart på flödet ( vattnet i rören ) din cirkpump som nog sitter undertill VP kanske en lucka ( fronten ) för, ta ett foto på den och lägg upp här.
Tack för svar, lite åt det hållet jag tänker också. Men jag förstår inte hur jag får högre flöde.
Jag bifogar en bild på vad jag tror är pumpen, men det är kanske helt fel.
Vad jag har läst mig till så finns det något som kallas värmebärarpump GP 1 i min Nibe 730, är det samma sak som cirkulationspump? Vad jag förstår så är den helt automatisk, så jag kan inte riktigt påverka flödet?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« Svar #3 skrivet: 26 december 2020, 22:58:32 »
Fungerar den displyen är svart, den översta knappen trycks på och flyttas till symbolen med ett takt streck i , den nedre är farten och vad den står på nu vet jag inte, är den på2 så tryck en gång så kommer den nog till 3 och prova. Hur många

Utloggad markus1984

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« Svar #4 skrivet: 26 december 2020, 23:20:45 »
Fungerar den displyen är svart, den översta knappen trycks på och flyttas till symbolen med ett takt streck i , den nedre är farten och vad den står på nu vet jag inte, är den på2 så tryck en gång så kommer den nog till 3 och prova. Hur många
Jag tror att den går, eftersom röret som kommer ut i toppen på den är varmt. Dock verkar det vara någon enklare variant av pump utan display och knappar för jag hittar inget att trycka på, dock lyser den konstant grönt på den lilla lampan som är på den.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« Svar #5 skrivet: 27 december 2020, 00:12:07 »
Den där är nog pwm styrd.

Gissar att den går att styra via pumpens användargränssnitt i den mån den går att påverka. Den styr nog på nån form av dT som dom flesta Nibe pumpar.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« Svar #6 skrivet: 27 december 2020, 08:52:50 »
Jag tror att den går, eftersom röret som kommer ut i toppen på den är varmt. Dock verkar det vara någon enklare variant av pump utan display och knappar för jag hittar inget att trycka på, dock lyser den konstant grönt på den lilla lampan som är på den.

I mitt hus från 2008 med IVT490 så vart jag rådd att använda 2 st cirkpumpar , FLVP:ens CP skulle ej räcka för att förse ÖV med värmevatten .
Innan du lyfter luren till VVS firman , tag reda på vad CP i din FLVP har för data . Den kanske funkar till 2 pl hus .
« Senast ändrad: 27 december 2020, 08:57:53 av Västerhaninge 17 »
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« Svar #7 skrivet: 28 december 2020, 05:47:37 »
Alla termostater ska stå på max! eller plockas bort, utom ev rum där man vill ha svalare.

Utloggad markus1984

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« Svar #8 skrivet: 28 december 2020, 15:40:14 »
I mitt hus från 2008 med IVT490 så vart jag rådd att använda 2 st cirkpumpar , FLVP:ens CP skulle ej räcka för att förse ÖV med värmevatten .
Innan du lyfter luren till VVS firman , tag reda på vad CP i din FLVP har för data . Den kanske funkar till 2 pl hus .
Intressant, det är kanske en pump till som behövs. Jag har hittat följade bild, men jag vet ju inte riktigt vilket tryck och flöde som kan tänkas behövas...

Alla termostater ska stå på max! eller plockas bort, utom ev rum där man vill ha svalare.
Okej, det är så vi gör, fast värmen räcker ändå inte till tyvärr.
« Senast ändrad: 28 december 2020, 15:42:12 av markus1984 »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« Svar #9 skrivet: 28 december 2020, 18:28:43 »
Har kikat på bilderna nu.
På ovanvåningen är många ställdon öppna och betyder mycket krav på värme. Nere tvärt om.
Delta inte direkt låg på någon fördelare, jag tror flödet är lagom.

Kontrollera att cirkulationspumpen i Nibe-menyn är inställd på golvvärme. Bakåtpil 7 sekunder så dyker nytt huvudmenyval upp, där borde det finnas någonstans.

Du kanske skulle hänga av alla ställdon några veckor för att kolla vad du har för värmebalans i huset. Jag tror du behöver strypa slingorna på nedervåningen som en sammanfattad lösning på problemet.

1. Skriv ner nuvarande inställningen på den röda inställningen för varje slinga. Uppe och nere. Varje position är viktig. Detta är för att du ska kunna backa till som det är idag.
2. Häng av alla ställdon, uppe och nere.
3. Stäng alla bypass
4. Stryp alla slingor där nere till så de är öppna med 20-30%. Öppna de som är öppna på dina bilder lite mer än de andra.
5. Öppna slingorna på ovanvåningen till max.

Låt det gå ett dygn och se hur det förändras.
Reglera temperaturskillnaden uppe mot nere genom att strypa slingorna där nere. Vissa rum kommer bli för kalla, andra för varma, reglera respektive slinga för detta tills total balans uppstår.

Husets temperatur ändrar du med värmekurva och förskjutning som vanligt. Men vänta gärna med ändra denna.

När allt är klart tänker jag att du inte sätter tillbaka ställdonen till badrummen. Det är istället för bypass.
Resten av donen fyller en funktion när solen börjar värma upp huset.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad markus1984

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« Svar #10 skrivet: 28 december 2020, 23:22:01 »
Har kikat på bilderna nu.
På ovanvåningen är många ställdon öppna och betyder mycket krav på värme. Nere tvärt om.
Delta inte direkt låg på någon fördelare, jag tror flödet är lagom.

Kontrollera att cirkulationspumpen i Nibe-menyn är inställd på golvvärme. Bakåtpil 7 sekunder så dyker nytt huvudmenyval upp, där borde det finnas någonstans.

Du kanske skulle hänga av alla ställdon några veckor för att kolla vad du har för värmebalans i huset. Jag tror du behöver strypa slingorna på nedervåningen som en sammanfattad lösning på problemet.

1. Skriv ner nuvarande inställningen på den röda inställningen för varje slinga. Uppe och nere. Varje position är viktig. Detta är för att du ska kunna backa till som det är idag.
2. Häng av alla ställdon, uppe och nere.
3. Stäng alla bypass
4. Stryp alla slingor där nere till så de är öppna med 20-30%. Öppna de som är öppna på dina bilder lite mer än de andra.
5. Öppna slingorna på ovanvåningen till max.

Låt det gå ett dygn och se hur det förändras.
Reglera temperaturskillnaden uppe mot nere genom att strypa slingorna där nere. Vissa rum kommer bli för kalla, andra för varma, reglera respektive slinga för detta tills total balans uppstår.

Husets temperatur ändrar du med värmekurva och förskjutning som vanligt. Men vänta gärna med ändra denna.

När allt är klart tänker jag att du inte sätter tillbaka ställdonen till badrummen. Det är istället för bypass.
Resten av donen fyller en funktion när solen börjar värma upp huset.

Tack för tydliga åtgärder.
Jag gjorde enligt dina 5 punkter, men skippade den första, eftersom alla slingor var helt öppna, enligt installatörens anvisning.
Det känns som att dessa åtgärder borde ge resultat, åtmindstonde så att det blir varme uppe.
Eftersom huset är relativt nytt och jag har viss typ av garanti kvar, så hoppas jag att jag inte döljer eventuella brister i installationen pga dessa ändringar.

Jag kollade även inställningen och det är inställt för golvvärme, bifogar bild.

Utloggad markus1984

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2021, 20:39:49 »
Hej,

Tänkte ge en uppdatering.
Det blev varmare på plan 2. Men antagligen för att det blev 25 grader på plan 1. Så fort jag ströp ner det på plan 1, fick strypa ganska hårt, så gick temperaturen ner även på plan 2.

Installatören har varit här och sänkt ner ventilationen, det blev väl lite bättre men inte helt bra tyvärr. Termostaterna är åter inkopplade och by-pass öppna igen som installatören vill ha det.
Framledningen är på ca 45 grader och termostaterna kallar på värme hela tiden, men trots detta så är det neråt 20 grader i rummen. Idag när vi hade mycket solinstrålning så blev det dock varmare.

Är det någon som har något tips på vad jag ska göra vidare?
Mvh Markus

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2021, 21:10:32 »
Här behöver du ha koll på vad du får för total-delta. Känns lite som att pumpen behöver ökas om den inte gjort det själv. - Mer kontrollera att den gjort det den kan för att få fart på uppeflödet. Ser du vad du får för delta på ovanvåningen på de fysiska eventuella termometrarna?

Öppna bypass är inte riktigt bra, det skapar behov för en stor pump när flödet genar. Enda tillfället det behövs är på sommaren när alla termostater är stängda.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad markus1984

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2021, 21:20:51 »
Här behöver du ha koll på vad du får för total-delta. Känns lite som att pumpen behöver ökas om den inte gjort det själv. - Mer kontrollera att den gjort det den kan för att få fart på uppeflödet. Ser du vad du får för delta på ovanvåningen på de fysiska eventuella termometrarna?

Öppna bypass är inte riktigt bra, det skapar behov för en stor pump när flödet genar. Enda tillfället det behövs är på sommaren när alla termostater är stängda.

Tack återigen för hjälp. Jag stängde bypass på plan 2 nu. delta på plan 2 är för tillfället ca 8 grader (47-39). När jag kollade för en timme sedan så var det nästan 0 (40-40), men det kanske var avfrostning eller något annat som hände vid den tidpunkten.

edit: Ofta är slingorna, de två till vänster, stängda/lite öppna. Dessa små slingor går till badrummet. Detta är enda rummet som har frånluft och inte heller då någon kall tilluft utifrån. Där brukar det vara ganska bra temperatur.
edit igen: Pumpen går faktiskt bara på 56% för tillfället. När jag gjorde som du tipsade om senast, körde utan termostater osv, då gick den oftast när jag kollade på över 90%, har för mig det va runt 95%.
« Senast ändrad: 04 februari 2021, 21:26:20 av markus1984 »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Ojämn värme tvåplanshus med golvvärme
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2021, 21:40:08 »
Att badrummen är halvöppna betyder egentligen att de slingorna de kan strypas lite till. Ser ut som delta över fördelaren är något högt. Lite bättre flöde hade varit bra så det blev mer värme av den relativt höga framledningstemperaturen.

Tilluftstrypning ovanvåning (något) och tilluftsöppning nervåning kan vara en annan variant på hjälpa helheten.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!