Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite reflektioner efter installationen av geo 3 10kw  (läst 1286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JKF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite reflektioner efter installationen av geo 3 10kw
« skrivet: 18 december 2020, 09:56:53 »
Hej på er alla här.
Har monterat in min geo 3 10kw bergvärmepump i början av september och är så otroligt nöjd med den. Fick otroligt bra support från Daikin här på forumet. Tusen tack.
När jag ser tillbaka före installationen sÃ¥ räknade jag att det skulle bli en besparing, men inte sÃ¥ här pass mycket pÃ¥ sÃ¥ kort tid. Har en stuga som är byggt 1948 pÃ¥ tre plan "källare och tvÃ¥ bostadsplan ca 100m2 per plan" . Tidigare höll källaren ca 10grader och övriga huset drog vi ner till 10grader när vi inte var där, nu har vi 20grader frÃ¥n källaren till sovrummen pÃ¥ övervÃ¥ningen. Det gÃ¥r sÃ¥ lite ström att man funderar om det är ett skämt. När man kollar uppvärming +hushÃ¥lls el sÃ¥ har vi minskat med 55%  mot föregÃ¥ende Ã¥r samma mÃ¥nader, men med den fördelen att man inte behöver höja och sänka tempen när man inte är i stugan. Testade att köra över rumstermostaten ett tag men gick tillbaka till framledningstempratur styrning, efter som det krävdes mindre energi för att hÃ¥lla jämnare temp inne. Har även installerar daikin appen sÃ¥ man har koll pÃ¥ pumpen när man inte är där och den har funkat klockrent.
En mycket nöjd Daikin ägare.
Kan tillägga att installationen är gjord helt på egen hand så man sparade lite på installationskostnader.
God Jul och Gott nytt år på er här på forumet.

Utloggad Prometheus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite reflektioner efter installationen av geo 3 10kw
« Svar #1 skrivet: 18 december 2020, 10:54:25 »
Kul att du är mer än nöjd, det vill man gärna bli dÃ¥ man satsar pÃ¥ en BV installation  tummenupp
Jag fick min borra utförd igår och ska byta ut en FLVP också. Hade tänkt att sätta en isolerad kanalfläkt i källaren.

Hur lång borra har du ? är det radiator system map knäppningar och var i vårt avlånga land ligger huset ?

Lyckades du regga pumpen för försäkring när du installerade helt själv?
Sävsjö trähus frÃ¥n 1996 i Täby  2plan 180m2 +45 m2 suterräng källare med garage.
Golvvärme i hela huset. 4 pers två idrottande tonåringar: Årsförbrukning 9 MWh
200m borra, Daikin Altherma 3 Geo 10 kW X-modellen med aktiv kyla.
Förbrukning med Nibe 360p 22 MWh, 28 MWh när kompressorn rasade.

Utloggad JKF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite reflektioner efter installationen av geo 3 10kw
« Svar #2 skrivet: 19 december 2020, 11:55:58 »
Vi har stugan i Jockfall överkalix kommun.
Jag planerade att borra 240m men hålet rasade ihop mellan 205-210m,så vi stannade på det djupet. Jag kör med c22 radiatorer, bytte ut alla gamla radiatorer och drog om all vvs i huset när man ändå höll på. Tänkte det skulle bli knäppningar men tror man bygger bort det med framledningsstyrning eftersom det inte blir så stora skillnader i temp. Bara min teori.
Jag försökte regga pumpen men det lyckades jag inte med, så la det på sidan. Man får väl ta försäkring på den efter att garantin går ut om två år.
Monterade själv förra pumpen i huset jag hade utanför gällivare och den hade jag inte heller någon garanti på, förutom dom två första åren.den funkar fortfarande efter 7år.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite reflektioner efter installationen av geo 3 10kw
« Svar #3 skrivet: 19 december 2020, 17:14:39 »
Vi har stugan i Jockfall överkalix kommun.
Jag planerade att borra 240m men hålet rasade ihop mellan 205-210m,så vi stannade på det djupet. Jag kör med c22 radiatorer, bytte ut alla gamla radiatorer och drog om all vvs i huset när man ändå höll på. Tänkte det skulle bli knäppningar men tror man bygger bort det med framledningsstyrning eftersom det inte blir så stora skillnader i temp. Bara min teori.
Jag försökte regga pumpen men det lyckades jag inte med, så la det på sidan. Man får väl ta försäkring på den efter att garantin går ut om två år.
Monterade själv förra pumpen i huset jag hade utanför gällivare och den hade jag inte heller någon garanti på, förutom dom två första åren.den funkar fortfarande efter 7år.
Skicka mig ett PM med dina uppgifter (adress/namn/mail/telnummer/maskinebeteckning/serienummer/installdatum) så fixar jag reggningen åt dig.

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!