Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ang. F750 optimeringsguide  (läst 2223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nergal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ang. F750 optimeringsguide
« skrivet: 11 december 2020, 09:52:32 »
Det gick inte att svara på tråden för https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66736.0 längre. Så jag skapar ett nytt inlägg.

Jag har provat guiden ovan på min Nibe F750. Dock bor jag i Karlstad, en bra bit ifrån Skåne som guiden ser ut att vara skriven för. Jag får dock väldigt ojämn värme i huset. Försökt variera värdena och väntat ett par dygn men lyckas in få det bra. Någon som kan ge några tips och kanske även exempelkonfig? Jag är ute efter jämn temperatur (20 grader) så effektivt som möjligt.

De problem jag sett:
- Periodisk höjning kickar in 1 gång i veckan fast den var ställd på 21 dagar. Ställde sedan ner det till 14 och startade om pumpen. Men kickar ändå in för ofta. I några fall har den sagt att det misslyckades (fast värmen på vattnet kom upp till inställd temp på 55 grader)

- Vissa dagar blir det ~17.5 grader inne då det är runt 1-3 grader ute. Andra dagar kan tempen hålla sig på 20 grader fast det är samma temp ute.

Bifogar några grafer på pumphastighet, kompressor freq samt temp ute vs. fram/åter-lednings temp.




Alla tips är välkomna :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ang. F750 optimeringsguide
« Svar #1 skrivet: 11 december 2020, 11:22:01 »
Inomhustemperaturen följer utomhustemperaturens mönster. Testa öka värmekurva ett steg. Sänk förskjutning ett steg.

Man kan justera enstaka punkter på värmekurvan där det blir lite kallt; som du upplever vid 1-3 grader.
Men jag hade inte gjort det i första hand, enligt log kan jag inte se det behovet utan tycker det ser ut som det kommer bli för kallare och kallare med sjunkande utomhustemperatur. Då är det ett tecken på låg värmekurva. Men vidare efterjusteringar kan behöva göras. Vänta gärna 2 dygn mellan justeringarna.

Edit: Såg "135 temperature" Har du en F135 också? I så fall, är det ett stort hus?
« Senast ändrad: 11 december 2020, 11:23:36 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nergal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ang. F750 optimeringsguide
« Svar #2 skrivet: 11 december 2020, 13:30:29 »
Inomhustemperaturen följer utomhustemperaturens mönster. Testa öka värmekurva ett steg. Sänk förskjutning ett steg.
Jag ökade från kurva 5 till 6 nu. Men lät bli att sänka förskjutningen för att se om det ger effekt, så kan jag sänka senare.

Det märkliga är att efter att ha ökat kurvan så är beräknad framledning 23C. Nu är jag novis på det här, men om kurvan säger 3x på 2 grader ute. Borde inte framledning vara runt 30 grader då? Speciellt när inomhustemperaturen är runt 18 grader.

Edit: Såg "135 temperature" Har du en F135 också? I så fall, är det ett stort hus?

Nej, bara F750. Det där är en temperatursensor som jag har i mitt vardagsrum. Givaren till pumpen sitter i hallen, vilket brukar skilja c:a 0.5-1 grader mot vardagsrummet. Så just nu har jag 17.3 grader i vardagsrummet. En aning kallt för min smak :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ang. F750 optimeringsguide
« Svar #3 skrivet: 11 december 2020, 15:22:59 »
Denna borde kunna hjälpa dig med en översikt vad som händer. Kurva ändrar mest när det är "kallt" ute.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ang. F750 optimeringsguide
« Svar #4 skrivet: 12 december 2020, 05:43:25 »
Vad har du för värmesystem? Golvvärme eller radiatorer?
Har du termostater kvar på slingor/element?
Är systemet ordentligt luftat?
Hur är cirkulationspumpen ställd (den som är rakt innanför luckan nertill?) Skall lysa grönt II på den vänstra sidan om pumpen, lyser det på högra sidan, är det tryckstyrt.

Utloggad nergal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ang. F750 optimeringsguide
« Svar #5 skrivet: 14 december 2020, 08:40:14 »
Vad har du för värmesystem? Golvvärme eller radiatorer?
Har du termostater kvar på slingor/element?
Är systemet ordentligt luftat?
Hur är cirkulationspumpen ställd (den som är rakt innanför luckan nertill?) Skall lysa grönt II på den vänstra sidan om pumpen, lyser det på högra sidan, är det tryckstyrt.
Jag har golvärme i hela huset (120kvm). Luftat nyligen. Pumpen står på 2 och trycket är ställt på c:a 1bar.

Har dock börjat fundera på ifall "problemet" med ojämn värme beror på att jag har på "smart price adaption" så att värme/vatten styrs av elpriset. Läste något om att vattnet inte kan styras med de förinställda värdena ifall man kör det. Det kanske krockar med de inställningar jag gjort. Någon som vet?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ang. F750 optimeringsguide
« Svar #6 skrivet: 14 december 2020, 19:59:02 »
ja har läst flera som haft strul med smart price adaption, slå av skiten

Utloggad MegakriLL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västragötaland
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Ang. F750 optimeringsguide
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2021, 14:03:04 »
Någon som har testat ? Hur mycket sänktes energiförbrukningen?
Borohus enplansvilla 117 kvm boyta. (Byggår 2017) 2 vuxna 2 barn.
2017: 8076 kWh
2018: 9171 kWh
2019: 8850 kWh
2020: 8650 kWh
2021: 10250 kWh, Uppvärmd pool.

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!