Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe f370 FÃ¥r inte upp värmen!  (läst 10437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe f370 Får inte upp värmen!
« skrivet: 03 december 2020, 23:08:05 »
Helt nyinstallerad Nibe f370, Har problem med att få den att gå upp i Temp.
Installatören provade att köra den som ren elpanna med ventilation avstängd på 23 grader men den kom bara upp i 21,9.
Värmekurva 13
Vad kan det vara för fel?
Efter 1 dygn då kopplades vent in samt kurva 9 med förskjutning 1. Auto med kompressor och tillsats.
Temp inställd på 21 grader
Då håller den bara 20,2, Frånluft 19,6 Avluft - 1,1.
Framledning Temp 39,7. Retur 35,1.
Utetemp 0,6. Tillsats 2,2.
Mellan Sverige, hade kurva 9 på förra 310P.
« Senast ändrad: 05 december 2020, 00:01:35 av Kvarn »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe f370 stämmer från/avluft, värmekurva?
« Svar #1 skrivet: 04 december 2020, 07:49:45 »
Har ni luftat ordentligt

Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 stämmer min från/avluft, värmekurva?
« Svar #2 skrivet: 04 december 2020, 13:33:27 »
Ja vvs firman har spolat systemet och luftat.
Idag så ställde dom luftdon och kurvan på 10.
Det jag tycker är märkligt är att pannan inte ens kunde få upp värmen med ventilation helt avstängd och värme angivelse på 23 grader.
135 kvm 1 plan tegelhus med högsta energivärde på energideklaration.
Hade tidigare en Nibe 310P som gått problemfritt i 21 år. Den har värmt klanderfritt!
Nibe f370 är väl en panna som är efterföljare och i mina ögon tillräcklig att värma huset!?

Vi får vänta o se nu om den stabiliserar sig men jag är orolig över dom täta avfrostningarna och att tempen bara är 19,2 med önskad Temp på 21 grader.
VVS installatörer tror inte luft utan pratade om fler luftdon och större element.
Jag har 3 luftdon i Anebyhus från 1979.
Allt byggt av Aneby.
Det är något som inte stämmer.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Nibe f370 stämmer min från/avluft, värmekurva?
« Svar #3 skrivet: 04 december 2020, 13:49:51 »
Ombyggnation för att få systemet att funka som innan är inget du behöver oroa dig över, det är snarare ett tecken på kompetensbrist.

Jag tycker du ska kontrollera installationen på egen hand. Så inget är omväxlat. Även om det är en lättinstallerad pump så kan det bli fel.
Lufta alla element några gånger om dagen efter avstängd panna 30 min.
Bakom stora fronten finns avluftningar också. Där kan du se systemtryck och kolla så det är högt nog. Det sjunker när du luftar. Trycket ökas med kran där inne.
Kontrollera att cirkulationspumpen snurrar. Kontrollera att shunten inte står på lägsta. (Så det inte är något fabriksfel).
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 stämmer min från/avluft, värmekurva?
« Svar #4 skrivet: 04 december 2020, 14:57:03 »
Om du har ventilationen för lågt ställd så kommer förångaren att frysa och sen börjar pumpen frosta av. Du får höja ventilationen så att förångartemperaturen när kompressorn går ligger stabilt på plusssidan. Mellan 1-3 grader.

För att ändra normal läget håll inne bakpilen 8 sekunder och leta upp ventilationsinställningen. Man får prova sig fram till ett bra värde där.

Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 stämmer min från/avluft, värmekurva?
« Svar #5 skrivet: 04 december 2020, 15:06:09 »
En sak jag funderat på, vvs firman kunde inte bara ställa pannan där tidigare stog utan att flytta expansionskärlet.
Dom tog samma kärl och flyttade det och satte det på väggen under tvättbänken.
Några rör tog i under pannan så den fick inte plats.
Kan sån förändring ändra förhållandet i pannan?

Montören säger att allt är rätt installerat och inga fel på pannan, Men om pannan är inställd på Ekonomi på vatten så borde väl den ligga runt 50-52 grader.
Men den är uppe i 58 grader.
Så pannan värmer men skickar inte ut i huset.
Nu är det +2,7 och elpatron går på 2,2kw och tempen i huset är sjunkande till nu 19,1.
Värmen är inställd sen flera dagar på 21 grader.
Pannan installerades den 24/11 2020.
Kan det vara programvarufel eller behövs uppdatering?
« Senast ändrad: 04 december 2020, 15:50:45 av Kvarn »

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 stämmer min från/avluft, värmekurva?
« Svar #6 skrivet: 04 december 2020, 15:53:03 »
Kanske kolla så shunten inte står i manuellt läge? Eller att handtaget på den tar i något så den inte kan gå till rätt läge?

/ Jonas
« Senast ändrad: 04 december 2020, 15:58:02 av jonas_da »

Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 stämmer min från/avluft, värmekurva?
« Svar #7 skrivet: 04 december 2020, 16:54:02 »
Ja ja påpekade det men dom säger det står rätt men spaken står med pil mot Manuellt.

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 stämmer min från/avluft, värmekurva?
« Svar #8 skrivet: 04 december 2020, 17:04:01 »
Den står ju mot max oavsett om det är manuellt eller auto läge, pilen på vredet är ju indikering på öppningsvinkel. Knappen för auto manuell kan jag inte tolka vilket läge den står i...

Vad har du för systemtryck? Har de återställt förtrycket i expansionskärlet efter att de flyttade det?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Nibe f370 stämmer min från/avluft, värmekurva?
« Svar #9 skrivet: 04 december 2020, 17:21:05 »
Undra varför de flyttade kärlet när det finns ett inbyggt? Något som sticker upp ut golvet där den står? Aja, det inbyggda är inte alla gånger det med bäst kvalité så det är väl inte fel.

Shunten visar max värme försöker lämna pannan. Spelar ingen roll egentligen om det är i auto eller manuell då.

Om cirkulationspumpen är svart och fyrkantig så kan en kryssmejsel användas för att hjälpa den igång via ett hål i mitten. Kolla så det inte är stängda kranar någonstans.
Alla kranar är generellt öppna när vredet är i anslutet rörs vinkel.

Kan du tänka dig ladda upp en 20-tal bilder på installationen om det inte blir någon ordning på det?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 stämmer min från/avluft, värmekurva?
« Svar #10 skrivet: 04 december 2020, 20:10:19 »
Jonas_da

Jag tror det kallas öppet kärl, tom burk med ett skvaller rör.
Trycket på manometern är 1.

Ska ta kort på allt nästa vecka om jag inte löser detta.
Elementen är varma jämt fördelat så värmen går ut i systemet men inte tillräckligt.
Tror det blir vi som löser detta för vvs firman tror inte det går att få varmare.
Fast jag påpekar att den värmer vattnet mer än den ska då den är inställd på ekonomi.
Det tycker jag påvisar något med shuntning.
Den värmer ju hela tiden för den vill upp till 21 gr. men får inte ut det.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #11 skrivet: 05 december 2020, 09:08:59 »
Jag tycker det verkar lite skumt att du tappar så mkt på frånluften. Varför är den 19,6 när du har 20,2 inne? Går kanalen genom kallvinden? Samtidigt har du ju en framledning som verkar högst rimlig för radiatorer, 39,7 och nästan 5 grader i delta. Så värmen levereras ut "någonstans"

Kan det vara så att det inte räcker till? Kompressorn ger ju inte så mycket i sig själv och den får bara 19,6 grader att plocka ut energi ifrån. Och i tillägg effektsteg på 2,2 kW om jag fattat rätt, kanske 3 kW totalt? Hur stort är huset? Håller alla radiatorer ungefär samma temperatur?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #12 skrivet: 05 december 2020, 09:24:57 »
Vi har samma fenomen med kallare frånluft än rumstemp. I vårt fall skulle jag säga att det har att göra med att vår övervåning är ca en grad kallare än nedervåningen där rumsgivaren sitter. Om man antar att det tas ut 1/3 luft uppe och 2/3 luft nere pga större yta nere så stämmer det ganska bra med 0,7 graders skillnad. Så förklaringen på den frågan kan vara så enkel som att det är dålig balans mellan två våningsplan.

Dock kvarstår resten av problemet.

Om den gamla pumpen klarade uppvärmningen bör ju den nya med samma kompressor göra det?

/J

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #13 skrivet: 05 december 2020, 09:41:50 »
NIBE 310P har original en kompressor på 550 W medans F370 har en på 650 W så det är en hårfin skillnad mellan ca 1,7 kW respektive 2,0 kW värmeeffekt från kompressorn. El-patronen är leveranskopplad med max effekt 8 kW på 310P medans bara 4,6 kW på F370 och detta är max med 3×16 A säkringar. Har man kraftigare säkringar och grövre kabel går det att få 9 kW el-patron på 310P och 9,3 kW på F370 (om jag minns rätt). Lite optimistiskt tycker jag det är att sätta 310P/F370 i ett hus från 1979 men 310P kunde i alla fall kompletteras med 4,5 kW till totalt 13,5 kW el-patron.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 Får inte upp värmen!
« Svar #14 skrivet: 05 december 2020, 10:56:27 »
Elementen är ljumna längst bort i huset.
Rören går uppe på vind, kan inte ta mig dit då jag är handikappad.
Men är så häpen, trodde denna panna är en utbytes modell modernare.
Aneby huset såldes med Nibe 310P.
Jag är inte så insatt i beteckningar som delta etc.
Men jag tänker hur i hela friden ska det bli vid 20 minus om jag som idag vid plus+3 har 19 grader i huset och ingen har spolat varmvatten.
Kan försöka ge service info på Söndag så den hinner stabiliseras och få rätt värden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!