Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Synpunkter inför val av bergvärmepump?  (läst 1182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M.C.

  • Gäst
M.C.
Synpunkter inför val av bergvärmepump?
« skrivet: 30 oktober 2020, 20:34:38 »
Hej!

Planerar att byta uppvärmning av vår villa från fliseldning till bergvärme. Lite bakgrundsinfo:

Huset är beläget ca 2 mil väster om Jönköping. Vi är ett hushåll om två vuxna och två barn och har de senaste åren förbrukat ca 33-34 kbm grov grantorrflis och huset som ska värmas är byggt under 2007 och är någorlunda stort, ca 300 kvm. Dessa kvadrat fördelar sig på tre plan bestående av källare med golvvärme i platta, gjutet mellanbjälklag med golvvärme samt ett övre träbjälklag med golvvärme. Till detta finns även ett garage på ca. 60 kvm, även det med golvvärme. Detta ska dock inte hållas varmt, men på plussidan. Flispannan står i garaget och förbinds med boningshuset via en kulvert. Värmepumpen ska placeras i huset för att slippa VVC och att inte behöva köra så mycket energi via kulverten. Dessutom finns gott om plats för pump i husets källare och inkoppling av denna är relativt enkel.

Lösningsförslag:

Jag har hittills fått in fyra jämförbara lösningsförslag. Jämförbara på så vis att alla fått förutsättningarna ovan där alla, oberoende av varann, kommit fram till en beräknad energiförbrukning om 28 000 kWh (35 kbm flis x 0,8 MWh/kbm), 210 m aktivt borrhål. Finns viss variation i mängden foderrör som ingår etc. men detta har jag koll på.

- IVT Geo 512; ca 185 000 kr

- Nibe S1255; ca 172 000 kr

- CTC GSi 612; ca 167 000 kr

- Thermia Atlas 12; ca 163 000 kr

Samtliga priser är angivna efter ROT-avdrag. Samtliga lösningsförslag kommer från välkända och väletablerade företag i Jönköpings-trakten. Det kommer även att komma in ytterligare några lösningsförslag från några andra firmor, men på fabrikaten ovan, för jämförelsens skull.

Energikalkylerna för IVT Geo 512, Thermia Atlas 12 och CTC GSi 612 är snarlika, men där Nibe S1255 är något "sämre".

Önskar nu kloka synpunkter pÃ¥ vad jag särskilt bör beakta och hur ni tycker att jag ska resonera i mitt val av fabrikat. Även om IVT:n just nu sticker ut lite prismässigt sÃ¥ är den ändÃ¥ inom räckhÃ¥ll budgetmässigt, men jag är ju smÃ¥länning och vill naturligtvis inte betala för nÃ¥got i onödan  :)

Som sagt, tacksam för era kloka synpunkter! Tack på förhand!

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Synpunkter inför val av bergvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2020, 20:02:50 »
Vad man har för kvalité på vattnet kan vara viktigt att lägga in som parameter. Alla erbjuder inte alla olika beredartyper. Det krävs vattenprov för att få reda på det som är relevant. Är det kommunalt vatten så ska det finnas provsvar på deras hemsida.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

ccorso

  • Gäst
ccorso
SV: Synpunkter inför val av bergvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2020, 21:00:37 »
Är i samma situation men överväger en lösning med vp utan beredare i garaget, bufferttank om 300 l med vv-slinga i huset och separat elberedare för spets av vv.

Har solceller så sommarhalvåret är vp avstängd och elpatron i bufferttanken värmer dagtid för dygnets behov av varmvatten.

Med två personer är vårt varmvattenbehov lägre men tror också det kan vara ett robust system där man väljer vv-beredare utifrån vattenkvalitet och varmvattenbehov.

Åska ger mig nästan årliga bekymmer och denna lösning gör det också möjligt att separera vp från elnätet under åsksäsongen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!