Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BorrhÃ¥l värme för lÃ¥g?  (läst 4306 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #15 skrivet: 09 mars 2020, 21:15:13 »
Det är rätt sällsynta undantagsfall där det blir problem när borrhålet fryser igen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #16 skrivet: 10 mars 2020, 06:36:49 »
Ja det är sällsynt, men risken är att detta hål bara blir kallare och kallare, speciellt om vi får en normal eller ovanligt kall vinter. Personligen tror jag det är smartare att bara ta ut vad hålet klarar.

Vad jag kan gissa efter att ha sett EP användingen är att ingen funktion för att anpassa efter hålet är igång iallafall.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #17 skrivet: 10 mars 2020, 07:49:16 »
Håller med Roland här, man kör 100% elpatron så länge inte nivån i KB-kärlet stiger, eller trycket ökar.
Först då ser jag att det finns någon anledning till ytterligare åtgärder, som t.ex. tilläggsisolering, FLM, nytt borrhål, eller i sista hand att låta kompressorn gå med begränsad effekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #18 skrivet: 10 mars 2020, 08:12:13 »
Håller med Roland här, man kör 100% elpatron så länge inte nivån i KB-kärlet stiger, eller trycket ökar.
Du får nog se över denna formulering, Rickard.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #19 skrivet: 10 mars 2020, 08:22:57 »
Håller med Roland här, man kör 100% elpatron så länge inte nivån i KB-kärlet stiger, eller trycket ökar.

Tror det blev lite fel här. Min åsikt är att det är 100% kompressor som gäller så länge det fungerar utan problem.

Ja det är sällsynt, men risken är att detta hål bara blir kallare och kallare, speciellt om vi får en normal eller ovanligt kall vinter. Personligen tror jag det är smartare att bara ta ut vad hålet klarar.

Belastar man ett borrhÃ¥l med till exempel 50 W/m i  stället för 30 W/m kommer temperaturdifferensen ostört berg/köldbärare att öka en faktor 50/30. Den faktorn kommer att vara konstant över tiden. Det blir inte sÃ¥ att det högt belastade borrhÃ¥lets temperatur helt plötsligt börja sjunka sÃ¥ att faktorn blir större. Belastar man ett snöre tillräckligt mycket brister det. Det finns en maximal belastning snöret klarar. Värmeledning i fasta ämnen fungerar inte sÃ¥. Ökar temperaturdifferensen en faktor tvÃ¥ ökar den överförda effekten med en faktor tvÃ¥ med reservation för att värmeledningsförmÃ¥gan ändras nÃ¥got när temperaturen ändras. Med en köldbärartemperatur pÃ¥ -20 grader skulle det gÃ¥ att ta ut en väldigt hög effekt ur ett borrhÃ¥l men det är dumt att göra sÃ¥. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #20 skrivet: 10 mars 2020, 09:01:32 »
Det var jag som skrev fel!!!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!