Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F730 Optimeringsguide  (läst 62712 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
Nibe F730 Optimeringsguide
« skrivet: 28 december 2019, 18:54:04 »
Av Admin: Läs vidare i tråden, och ha i åtanke att en korrekt injusterad värmepump inte nödvändigtvis kommer att gå mer ekonomiskt om man ändrar på enskilda förutsättningar, tvär om kan problem uppstå.

Favorit i repris  :-*, denna gång på den mer moderna frånluftsvärmepumpen F730 från Nibe

Nedanstående guide är skriven med följande förutsättningar och baserad på mjukvaran 9089R5 från maj 2019:

Golvvärme i betongplatta (påverkar bla val av värmekurva)
Skåne (påverkar bla val av värmekurva)

Syftet är att optimera energiförbrukningen utan att komforten ändras märkbart samt att minska slitage i form av onödiga starter.

Förberedelser: Tag ut och skaka/dammsug luftfiltret ordentligt. Lufta pannans 4 (fyra) ventiler och se till att trycket är nånstans runt 1.0 Bar. Öppna ALLA termostater till golvslingor och element.

Meny 1: Inomhusklimat (Grönt hus)
1.9.1.1: Värmekurva  = 5 med förskjutning = 0
1.9.4: Rumsgivarinställningar = Avaktiverad, ingen bock i cirkeln

Meny 2: Varmvatten (Blå droppe)
2.2: Komfortläge  = Ekonomi eller Normal
2.9.1: Periodisk höjning = 28 dagar //  legionellakörning

Meny 4: Värmepump (Vit Värmepump)
4.2: Driftläge = auto
4.9.1: Varmvatten 30 min och Värme 30 min
4.9.2: Autolägesinställning
        Stopp av värme 15-16 grader  // Blir det över detta stängs värmen i pannan av.
        Stopp av tillsats 1-3 plusgrader   // Ingen elpatron kopplas in över denna temp
        Filtreringstid 5-8 h // Medeltemp baseras på denna tid
4.9.3: Gradmininställning
        Aktuellt värde = visar aktuellt värde
        Start kompressor = -200 till -300
        Startdifferens tillsats = 1500 // Ge pannan lite extra tid innan eltillskott hjälper till
        Diff mellan tillsatssteg = 100   // Intervall innan eltillsatsen ökas med ytterligare 0,5 kW

Meny 5: Service (Nås genom longpress på returpilen i 8 sek)
5.1.1: Varmvatteninst  // Ändra den profil du valde i Meny 2.2
        Starttemp 44
        Stoptemp 50 // Håll 6-7 grader skillnad så minimeras antal starter under den varma årstiden
        Stoptemp periodisk höjning 55  // Högre ger ofta varningar i form av hög kondensortemp
5.1.2: Max framledningstemp = 40-45     // Skyddar trägolv mot uttorkning

5.1.5: Fläkthastighet frånluft
        Normal 67% // Försök få minst 180 i luftflöde, se värdet nedan i Meny 3

5.1.10 Driftläge värmebärarpump
auto = bockad

5.1.11: Laddpumphastighet
Värme, auto =  bockad
Varmvatten, auto = bockad
Högsta tillåtna = 100%
Hastighet i vänteläge = 25%

5.1.12: Intern eltillsats
Säkringsstorlek = (värdet på huvudsäkring, se elfaktura)  // Tex 16A eller 20A

5.1.14: Flödesinställningar klimatsystem
Välj förinställd golvvärme
DUT är lägsta temp som vanligtvis händer på vintern = -15  // Inte den lägsta temp som någonsin hört talas om där du bor...

5.1.25: Tid filterlarm
          Mån mellan filterlarm = 1  // Påminner om ett renskakat filter


Meny 3 (Bokstaven "i")
3.1

sida 4/13
Värde lufthastighetsgivare BS1 (över 180 är mest ekonomiskt och gör det möjligt för pannan att nå de högre frekvenserna där 120 Hz är maxhastighet och ger med 2kW input ca 5 kW värme)

Sådär ja nu var det klart efter 10-15 min ”hårt” jobb  tummenupp Låt nu alla termostater vara fullt öppna i något dygn. Om det blir för varm så sänk värmekurvan i Meny 1 och upprepa tills det blir lagom temp. Vill man ha något lägre temp i tex sovrum så vrid ner någon enstaka termostat men låt så många som möjligt vara fullt öppna.

Synpunkter och ev felaktigheter tas tacksamt emot!

PS: Får du ändå inte till det som du vill så dra ett PM, alla hus och installationer är olika jag lovar att det finns 1000-lappar att spara på att göra rätt inställningar.

Med vänlig hälsning, Johan
« Senast ändrad: 02 november 2022, 09:11:49 av Rickard »
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Nibe F730 Optimeringsguide
« Svar #1 skrivet: 29 december 2019, 14:56:37 »
Bra guide!

Skulle vara intressant att veta vilka kriterier som ska uppfyllas för att nå 120hz. Vissa når det lättare än andra?

Jag har fått höja flödet till 250-270 på bs1 för att den ska trimma upp till 120hz under en tid.
Då håller jag förångaren på ca - 16-17c och en avluft på -12-13c

Sänker jag luftflödet neråt 220-240 m3/timme så trimmar kompressorn upp till strax över 100hz men ligger efter en stund på ca 95hz och det är väl för att förångare och avluft hamnar på samma temperatur jag nämnde ovanför och niben börjar sänka kompressor frekvensen för att inte förångaren ska bli allt för kall.

Niben får in 21.0-21,5 graders frånluft in i pumpen så den har mycket varmluft att jobba med.

Ska jag få den att arbeta i 120hz redan vid 180 i luftflödet måste jag väl ha 30c i rumstemp  8)
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe F730 Optimeringsguide
« Svar #2 skrivet: 30 december 2019, 13:23:27 »
Bra guide!

Skulle vara intressant att veta vilka kriterier som ska uppfyllas för att nå 120hz. Vissa når det lättare än andra?

Jag har fått höja flödet till 250-270 på bs1 för att den ska trimma upp till 120hz under en tid.
Då håller jag förångaren på ca - 16-17c och en avluft på -12-13c

Sänker jag luftflödet neråt 220-240 m3/timme så trimmar kompressorn upp till strax över 100hz men ligger efter en stund på ca 95hz och det är väl för att förångare och avluft hamnar på samma temperatur jag nämnde ovanför och niben börjar sänka kompressor frekvensen för att inte förångaren ska bli allt för kall.

Niben får in 21.0-21,5 graders frånluft in i pumpen så den har mycket varmluft att jobba med.

Ska jag få den att arbeta i 120hz redan vid 180 i luftflödet måste jag väl ha 30c i rumstemp  8)

Kriterierna är enkla. Förångaren måste vara varmare än -16  8)

Som du sett så säger inte flödeshastigheten allt, den kan variera rätt mycket mellan 3 maskiner som alla har 70% fläkt. Kanske sitter förångargivaren med litet litet glapp på vissa så att förångaren är kallare än vad sensorn visar.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F730 Optimeringsguide
« Svar #3 skrivet: 01 november 2022, 17:35:32 »
Ser att en del som följer guiden kan få problem.
Jag har 2 kommentarer:

Citera
4.9.3: Gradmininställning
        Aktuellt värde = visar aktuellt värde
        Start kompressor = -200 till -300

Ser inte vinsten med detta, Nibe 730 är en inverter och går normalt nonstop hela värmesäsongen, det är typ bara on/off värmepumpar (och kanske våldsamt överdimensionerade invertrar) som vinner nått med att ändra detta. Problemet är att styrningen kan bli så trög att elpatron puttar på utan att det behövs med denna ändring.

Citera
5.1.5: Fläkthastighet frånluft
        Normal 67% // Försök få minst 180 i luftflöde, se värdet nedan i Meny 3

Ger fan i detta om fläkten är korrekt injusterad av ventilationstekniker.
« Senast ändrad: 01 november 2022, 17:37:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Savina10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 Optimeringsguide
« Svar #4 skrivet: 22 november 2022, 10:41:59 »
Jag ser att vissa antagande är gjorda som guiden baseras på, tex Skåne/betongplatta men jag funderar på hur generell guiden är?

-Passar den för alla typer av hus på platta oberoende storlek?
-Flera våningar?
-Var huset ligger, kust/inland med tanke på vind etc.?
-Vad brukaren prioriterar?

Jag tänker att värme/ventilation uppfattas som grymt komplext och jag är av uppfattningen av att ni som har lång historik på forumet verkar ha stenkoll. Själv vill jag lära mig mer.

I mitt fall tex så har jag:
Hus i södra Skåne
4 personer, två vuxna, två mindre barn.
3 år gammalt trähus som är välisolerat med extra bra isoleringsvärden på fönster
Två våningar, betongplatta
golvvärme på botten
radiatorer på ovanvåning
Nibe F730 som är injusterad vid byggnation efter provtryckning. Efter det har jag nog haft besök av klimat-"proffs" 2-3 gånger. Osäker på om något justerats, mer än fördelning värme/vatten.

Jag har pannan uppkopplad med Nibe Uplink (gratisver) med Smart Price Adaption tillslaget (påverkansgrad max på både värme och vatten), har ej ändrat något på pannan mer än block av elpatron och förskjutning men skulle vilja försöka att optimera för:
ekonomi med någorlunda komfort. När det är som dyrast på vinterhalvåret kan vi lätt ta på oss mer. Har också en kamin som eldas i mest för att det är mysigt men den ger ju helt klart värme, dock på kort sikt.

Börjar jag med ovan guide eller någon annanstans?
« Senast ändrad: 22 november 2022, 10:46:26 av Savina10 »

FSC

  • Gäst
FSC
SV: Nibe F730 Optimeringsguide
« Svar #5 skrivet: 01 december 2022, 10:22:57 »
Har du någon liknande guide om man har 2 klimatsystem? Jag har tex. Klimatsystem 1 radiatorkrets på ovanvåning och klimatsystem 2 golvvärme på nedanvåning. Dessutom har jag schemastyrda termostater på radiatorerna för att sätta ner temperaturen på veckodagar då rummen inte används.

Utloggad 4lpha0ne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Potsdam/Germany
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Optimizer, Automotive Engineer, Retro/Demoscener
SV: Nibe F730 Optimeringsguide
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2023, 16:35:29 »
Meny 2: Varmvatten (Blå droppe)
2.2: Komfortläge  = Ekonomi eller Normal
2.9.1: Periodisk höjning = 28 dagar //  legionellakörning
(autotranslated version below)

I use it a bit differently (especially important during times, when heating is needed): Since hot water production causes cold air to be sucked into the house (if fan sync mode is used, which I learned, isn't officially available in Sweden anymore, but can be activated still):
Economi/Economy mode uses 35 Hz compressor frequency in normal mode or 65 Hz in "hög effekt"/"high power" mode (can be set in the menu 5.1.1 with the hot water temperature thresholds, scroll down there).
Normal mode seems to use variable frequencies up to 80 or 90 Hz.
Lyx/Luxury mode runs at 80 Hz in standard and 90 Hz in "hög effekt"/"high power" mode.

This means, that the Lyx mode also is the fastest in reaching desired temperatures without filling the house with cold air from outside too much. So I set a timed "luxury mode" for 30 minutes during the afternoon (when outside temperatures are the highest) to boost the water temperature for the evening to something like 50 °C. If more is needed, just make this phase a bit longer. This might need some fine tuning with the thresholds (start/stop temperatures in menu 5.1.1) to not let hot water run for too long with a low compressor frequency (e.g. due to a high stop temperature for economoy/normal mode). I also do this after a tariff related switch off phase. Without such phases it might interfere with the priority setting. This might have to be tested individually.

Some heating optimizer guys on Youtube also mentioned, that the hot water circulation pump should be switched on only for short times, as it wastes a lot of energy heating the house with hot water in the pipes.

------------------ autotranslated --------------------

Jag använder det lite annorlunda (särskilt viktigt under tider när uppvärmning behövs): Eftersom varmvattenproduktion gör att kall luft sugs in i huset (om fläktsynkroniseringsläge används, vilket jag lärde mig, är det inte officiellt tillgängligt i Sverige längre, men kan fortfarande aktiveras):
Ekonomiläge använder 35 Hz kompressorfrekvens i normalt läge eller 65 Hz i "hög effekt"-läge (kan ställas in i menyn 5.1.1 med trösklarna för varmvattentemperaturen, scrolla ner där).
Normalt läge verkar använda variabla frekvenser upp till 80 eller 90 Hz.
Lyxläget går på 80 Hz i standard och 90 Hz i "hög effekt"-läge.

Det betyder att Lyx-läget också är snabbast att nå önskade temperaturer utan att fylla huset med kall luft utifrån för mycket. Så jag ställde in ett tidsinställt "lyxläge" i 30 minuter under eftermiddagen (när utomhustemperaturerna är som högst) för att höja vattentemperaturen för kvällen till ungefär 50 °C. Om det behövs mer, gör bara denna fas lite längre. Detta kan behöva finjusteras med tröskelvärdena (start/stopptemperaturer i meny 5.1.1) för att inte låta varmvatten rinna för länge med låg kompressorfrekvens (t.ex. på grund av en hög stopptemperatur för ekonomi/normalläge). Jag gör detta också efter en taxerelaterade avstängningsfas. Utan sådana faser kan det störa prioritetsinställningen. Detta kan behöva testas individuellt.

Några värmeoptimerare på Youtube nämnde också att varmvattencirkulationspumpen bara ska vara påslagen under korta tider, eftersom det slösar mycket energi på att värma upp huset med varmvatten i rören.
« Senast ändrad: 08 januari 2023, 14:35:00 av 4lpha0ne »
Working on the energy/comfort optimal solution for my NIBE F730 with custom control logic.

Utloggad ulagbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frånluftsvärmepump f370
SV: Nibe F730 Optimeringsguide
« Svar #7 skrivet: 21 december 2023, 13:12:00 »
Hej, kan man tillämpa din fina guide rakt av på en F370

Utloggad ulagbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frånluftsvärmepump f370
SV: Nibe F730 Optimeringsguide
« Svar #8 skrivet: 24 december 2023, 12:05:17 »
Hej
Är nybörjare på F370, jag har justerat in pumpen efter guiden och då försvann alla avfrostningar.
Huset vi bor i är tvåvåningshus på 117 m2 i bottenplan är der golvvärme och på övervåning radiatorer. I går var det ca 15 grader utomhus och det drog rejält kallt från friskluftsventilerna. Jag sänkte fläkten till 50% och stängde ventilerna till hälften och höjde värmekurvan från 5 till 6 och +3 vilket gjorde att temperaturen gick från 18,5
till 19,8 nu på morgonen.
Min fråga är om det är någon nackdel att sänka fläkthastigheten och justera friskluftsventilerna så länge  som förångarventilen ligger på plus

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 Optimeringsguide
« Svar #9 skrivet: 24 december 2023, 12:12:20 »
Egentligen ska man inte hålla på att ändra fläkten och ventilationen. Den kan behövas när man är flera i huset. Avluftstemperaturen ska ligga >0 °C för att man ska slippa avfrostningar och förlora värdefull gångtid på kompressorn på denna modell. Vissa tillämpar dock ändå årstidsanpassad ventilation och det fungerar eftersom luften blir så torr inne på vintern och vid ett begränsat antal personer i huset. Det är då oerhört viktigt att ställa upp ventilationen igen när vintern är slut och våren kommer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ulagbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frånluftsvärmepump f370
SV: Nibe F730 Optimeringsguide
« Svar #10 skrivet: 24 december 2023, 12:43:28 »
Tack för svaret. Vi är som regel bara 2 personer, när tempen går upp mot ett par plus tänkte jag återgå till fullt öppna friskluftsventiler. Men ser du någon annan nackdel att ligga på fläkthastigheten 50% istf 55-60%

Utloggad kebj76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 Optimeringsguide
« Svar #11 skrivet: 27 december 2023, 14:17:56 »
Hej! Har du en guide för den nya s735?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Thomppaa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 Optimeringsguide
« Svar #13 skrivet: 03 januari 2024, 23:38:26 »
Hallå
Tänkte följa din optimering men bor i ett hus byggt 1992 så vi har element och ingen golvvärme. Sen har vi en luft/luft som införskaffades för att kyla huset på sommaren men sen förstod jag att F730 och Luftvärmepumpen är en bra kombination.
Är det någon av parmetrarna som jag bör ställa in annorlunda i med att jag har element och luftvärmepump?
Bor i västra Skåne.

Tack på förhand!
Mvh Thomas

Utloggad Milosh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 Optimeringsguide
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2024, 12:15:10 »
Av Admin: Läs vidare i tråden, och ha i åtanke att en korrekt injusterad värmepump inte nödvändigtvis kommer att gå mer ekonomiskt om man ändrar på enskilda förutsättningar, tvär om kan problem uppstå.

Favorit i repris  :-*, denna gång på den mer moderna frånluftsvärmepumpen F730 från Nibe

Nedanstående guide är skriven med följande förutsättningar och baserad på mjukvaran 9089R5 från maj 2019:

Golvvärme i betongplatta (påverkar bla val av värmekurva)
Skåne (påverkar bla val av värmekurva)

Syftet är att optimera energiförbrukningen utan att komforten ändras märkbart samt att minska slitage i form av onödiga starter.

Förberedelser: Tag ut och skaka/dammsug luftfiltret ordentligt. Lufta pannans 4 (fyra) ventiler och se till att trycket är nånstans runt 1.0 Bar. Öppna ALLA termostater till golvslingor och element.

Meny 1: Inomhusklimat (Grönt hus)
1.9.1.1: Värmekurva  = 5 med förskjutning = 0
1.9.4: Rumsgivarinställningar = Avaktiverad, ingen bock i cirkeln

Meny 2: Varmvatten (Blå droppe)
2.2: Komfortläge  = Ekonomi eller Normal
2.9.1: Periodisk höjning = 28 dagar //  legionellakörning

Meny 4: Värmepump (Vit Värmepump)
4.2: Driftläge = auto
4.9.1: Varmvatten 30 min och Värme 30 min
4.9.2: Autolägesinställning
        Stopp av värme 15-16 grader  // Blir det över detta stängs värmen i pannan av.
        Stopp av tillsats 1-3 plusgrader   // Ingen elpatron kopplas in över denna temp
        Filtreringstid 5-8 h // Medeltemp baseras på denna tid
4.9.3: Gradmininställning
        Aktuellt värde = visar aktuellt värde
        Start kompressor = -200 till -300
        Startdifferens tillsats = 1500 // Ge pannan lite extra tid innan eltillskott hjälper till
        Diff mellan tillsatssteg = 100   // Intervall innan eltillsatsen ökas med ytterligare 0,5 kW

Meny 5: Service (Nås genom longpress på returpilen i 8 sek)
5.1.1: Varmvatteninst  // Ändra den profil du valde i Meny 2.2
        Starttemp 44
        Stoptemp 50 // Håll 6-7 grader skillnad så minimeras antal starter under den varma årstiden
        Stoptemp periodisk höjning 55  // Högre ger ofta varningar i form av hög kondensortemp
5.1.2: Max framledningstemp = 40-45     // Skyddar trägolv mot uttorkning

5.1.5: Fläkthastighet frånluft
        Normal 67% // Försök få minst 180 i luftflöde, se värdet nedan i Meny 3

5.1.10 Driftläge värmebärarpump
auto = bockad

5.1.11: Laddpumphastighet
Värme, auto =  bockad
Varmvatten, auto = bockad
Högsta tillåtna = 100%
Hastighet i vänteläge = 25%

5.1.12: Intern eltillsats
Säkringsstorlek = (värdet på huvudsäkring, se elfaktura)  // Tex 16A eller 20A

5.1.14: Flödesinställningar klimatsystem
Välj förinställd golvvärme
DUT är lägsta temp som vanligtvis händer på vintern = -15  // Inte den lägsta temp som någonsin hört talas om där du bor...

5.1.25: Tid filterlarm
          Mån mellan filterlarm = 1  // Påminner om ett renskakat filter


Meny 3 (Bokstaven "i")
3.1

sida 4/13
Värde lufthastighetsgivare BS1 (över 180 är mest ekonomiskt och gör det möjligt för pannan att nå de högre frekvenserna där 120 Hz är maxhastighet och ger med 2kW input ca 5 kW värme)

Sådär ja nu var det klart efter 10-15 min ”hårt” jobb  tummenupp Låt nu alla termostater vara fullt öppna i något dygn. Om det blir för varm så sänk värmekurvan i Meny 1 och upprepa tills det blir lagom temp. Vill man ha något lägre temp i tex sovrum så vrid ner någon enstaka termostat men låt så många som möjligt vara fullt öppna.

Synpunkter och ev felaktigheter tas tacksamt emot!

PS: Får du ändå inte till det som du vill så dra ett PM, alla hus och installationer är olika jag lovar att det finns 1000-lappar att spara på att göra rätt inställningar.

Med vänlig hälsning, Johan


Hej
Stort tack för denna guide

Jag läste inte ordentligt och följde guiden bra tyckte jag. Nu när jag inte lyckas få jämn temp mellan mina våningar så ser jag att du skrivit att alla element skall vara helt öppna och uppe är det så (radiatorer) men nere har vi golvvärme och jag blir inte klok på hur man gör. Se bild. Tacksam för hjälp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!