Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalla element med Jordvärme  (läst 3852 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad atrogens

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kalla element med Jordvärme
« skrivet: 03 september 2019, 20:34:02 »
Jag behöver lite hjälp! Vi flyttade in i vårat hus för snart 2 år sedan och har jordvärme som fungerat hur bra som helst fram tills nu. Vi har ISKALLA element dygnet runt trots att de är kallt ute så de är jättekallt inne nu.. Det är inget larm på pumpen, de står bara inget behov av värme.. varmvattnet funkar utan problem. Bifogar bilder från skärmen.
Filtren är rengjorda så inte de som är felet iaf.. Men har idag ringt reparatören men hade inte tid förrens nästa vecka..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla element med Jordvärme
« Svar #1 skrivet: 03 september 2019, 22:54:31 »
Kolla om växelventilen växlar över som den ska till värmedrift?
Det ser ut som den inte känner av hur kallt radiatorvattnet är?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad atrogens

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element med Jordvärme
« Svar #2 skrivet: 04 september 2019, 08:29:47 »
Vart sitter den? Jag har letat men inte hittat...

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kalla element med Jordvärme
« Svar #3 skrivet: 04 september 2019, 08:39:14 »
Står det "Drift Auto" i teckenfönstrets startsida?


Utloggad atrogens

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element med Jordvärme
« Svar #4 skrivet: 04 september 2019, 10:18:55 »
Ja de står drift auto, inget behov av värme eller va de nu står..
den fick nå fnatt i sommras när de va som varmast så elementen blev jättevarma fast de inte behövdes så jag vet inte om de va då det blev nå knas..

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kalla element med Jordvärme
« Svar #5 skrivet: 04 september 2019, 11:40:21 »

Det ser ut som att växelventil står i läge mot varmvattenberedaren.

Gissar att det är något fel med växelventilen typ att den har fastnat i sitt innersta lägen om det är en äldre typen av ventil d.v.s. Honeywell eller liknande.


Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kalla element med Jordvärme
« Svar #6 skrivet: 04 september 2019, 12:01:16 »
Finns det någon extra cirkulationspump utanför värmepumpen? Kolla den i så fall att den fungerar.
Vad är det för värmepump?
Så här ser Honeywell-ventilen ut:
https://www.ahlsell.se/external-assets/STEP_IB_BILD/JPEGlarge800_800/std.lang.all/60/99/5396099.jpg?preset=medium
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla element med Jordvärme
« Svar #7 skrivet: 04 september 2019, 21:14:02 »
Vart sitter den? Jag har letat men inte hittat...

Gissar på att du har en Thermia Diplomat?
Displayen ser så ut.
Då sitter växelventilen bakom panelen allra högst upp, en 3-vägsventil med en plastig fyrkant ovanpå (motordel).
Jag tror motordelen sitter med nån form av låsskruv, eller så är det bajonettfattning?
Motordelen går i alla fall att montera loss, kolla sen om ventilen går trögt, det är en pinne som man kan trycka ner, den ska sen fjädra tillbaka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad atrogens

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element med Jordvärme
« Svar #8 skrivet: 05 september 2019, 09:44:39 »
här är dagens displayer, va ner en stund före och så stod de att den producerar värme men det gick över till att varna för hög retur... hittar ingen växelventil heller, får se om jag kan ta bort framsidan sen då. De är en thermia duo jag har.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla element med Jordvärme
« Svar #9 skrivet: 05 september 2019, 21:58:47 »
Duo, illa, då sitter växelventilen bakom köldbärarpumpen längst ner och den sitter lite illa till.
Men jag tror det går att krångla sig in och undersöka grejera med lite akrobatik.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad atrogens

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element med Jordvärme
« Svar #10 skrivet: 07 september 2019, 15:47:00 »
Hm okej.. men hur länge borde en pump hålla? Fick höra av andra att den nog har gett upp och måste bytas helt å hållet, den är 14 år i år.
Ska testa ringa till annan reparatör på måndag, den som jag ringt till 2 gånger nu under dessa 2 år vi bott här som lovar komma varken kommer eller hör av sig.

Utloggad atrogens

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element med Jordvärme
« Svar #11 skrivet: 09 september 2019, 17:26:32 »
Nu har jag hittat växelventilen och den är det inga fel på.. Idag larmar den även för högt tryck löst så har inget varmvatten nu heller. Ingen reparatör har tid heller. Alla radiatorer är öppna så fattar inte vad som är fel nu, larmet går inte att återställa.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla element med Jordvärme
« Svar #12 skrivet: 09 september 2019, 19:59:40 »
Undrar om cirkpumpen krånglar, vanligen funkar inte VV-laddning då heller men den kanske kommer igång ibland?
Men är du säker på att växelventilen slår om som den ska?
bland kan motordelen krångla på den?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad atrogens

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element med Jordvärme
« Svar #13 skrivet: 09 september 2019, 21:44:00 »
Växelventilen va fast men de löste jag, eller rättare sagt min granne gjorde men de blev ingen skillnad. Men hör att den klickar om man försöker starta pumpen.. vi funderar också på cirkelpumpen nu, har skruvat av pluggen å den går att snurra på med mejsel men annars verkar den rätt död. Har haft den på tillsats nu på kvällen så vi har fått varmvatten iaf medans de vart på. Men den kan man väl inte ta på hur länge som helst?
« Senast ändrad: 09 september 2019, 22:44:44 av atrogens »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!