Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Huset blir varm (mycket varmt) men inte varmvattnet  (läst 2176 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tvärfunktionell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har en Daikin bergvärmepump sedan december och den har fungerat utmärkt fram till i går. Huset, som har golvvärme, blev väldigt varmt samtidigt som varmvattnet tryter.
Varningsmeddelande i går kväll AJ-03 och felmeddelande i dag på fm 7H-01.
Några givarvärden: vvtemp 32, framl 46, retur 39, köldmed 39, flöde 18,9.
Ställdon: Pump på, kompressor VVB, Elp AV, Trevägsventil VVB, Klödbärarpump På.
Väderberoende framledningstemp som är maxad till 32 grader !!
Gjorde omstart på hela maskinen men ingen förändring.
Iakttog givarvärdena en stund (som här ovan) då det var ett uppenbart behov att värma varmvatten men endast framledningstemp steg successivt.
Jag gissar att trevägsventilen har fastnat men men skulle uppskatta en mer professionell analys.
mvh Christer

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Huset blir varm (mycket varmt) men inte varmvattnet
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2019, 18:09:52 »
Värdena du har är ok för vv laddning.
Kan vara så att 3-vägaren har låst sig. Brukar inte vara problem med dem då det är ESSBE som gör dem.

Kontakta din installatör.
Med vänlig hälsning
D

Utloggad Tvärfunktionell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Huset blir varm (mycket varmt) men inte varmvattnet
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2019, 09:06:32 »
Hej igen,

Kan jag styra trevägsventilen manuellt? Är i akut behov av varmvatten.

mvh Christer

Inloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Huset blir varm (mycket varmt) men inte varmvattnet
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2019, 09:53:13 »
Dra i det runda locket på ventilen, den åker ut ca 1cm, sedan kan du vrida den manuellt mot varmvatten.
Mvh

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Huset blir varm (mycket varmt) men inte varmvattnet
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2019, 12:01:33 »
Dra i det runda locket på ventilen, den åker ut ca 1cm, sedan kan du vrida den manuellt mot varmvatten.
Mvh

Helt rätt. Dra ut locket ca 1/2cm så ventilen släpper motorn. Vrider du medurs så tillverkas vv. Vrid moturs så värms huset. Glöm inte att vrida tillbaks den i rätt läge och klicka locket på plats efteråt.

Utloggad Tvärfunktionell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Huset blir varm (mycket varmt) men inte varmvattnet
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2019, 14:04:41 »
Stort tack för hjälpen Daikin och Vandieren - söndagmiddagen är räddad.
Det gick inte att vrida trevägsventilen manuellt eftersom man inte får så mycket kraft med fingertopparna. Den satt helt fast.
Monterade loss ställdonet men lät den sexkantiga plastaxeln som kopplar ställdonet till ventilen sitta kvar och med hjälp av en liten skiftnyckel släppte ventilen. 
Den satt ganska hårt men släppte successivt efter att jag motionerade den fram och tillbaka ett antal ggr. Nu produceras varmvatten igen.
Nu kvarstår en fråga till Daikin. Bör trevägsventilen bytas?

mvh Christer

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Huset blir varm (mycket varmt) men inte varmvattnet
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2019, 17:20:15 »
Stort tack för hjälpen Daikin och Vandieren - söndagmiddagen är räddad.
Det gick inte att vrida trevägsventilen manuellt eftersom man inte får så mycket kraft med fingertopparna. Den satt helt fast.
Monterade loss ställdonet men lät den sexkantiga plastaxeln som kopplar ställdonet till ventilen sitta kvar och med hjälp av en liten skiftnyckel släppte ventilen. 
Den satt ganska hårt men släppte successivt efter att jag motionerade den fram och tillbaka ett antal ggr. Nu produceras varmvatten igen.
Nu kvarstår en fråga till Daikin. Bör trevägsventilen bytas?

mvh Christer


Absolut. Du har garanti på din maskin. Dessa ventiler har fungerat klanderfritt i Sverige hela tiden. Vet dock att ESSBE har haft problem i central/södra Europa med dessa om det har varit kalkrikt vatten. Det har att göra med mässingskvaliteten de använder. Dock är det första gången på 5 år jag hör om detta i Sverige. Du kan dock sätta tillbaks din motor under tiden. Tänk bara på att det finns en urgröpning i den sexkantiga hylsan som måste stämma överens med motorn. Kontakta din installatör för utbyte. Denna skall reklameras till oss och jag vill gärna att installatören skickar den till oss för kontroll.  Med vänlig hälsning Daikin

Utloggad Tvärfunktionell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Huset blir varm (mycket varmt) men inte varmvattnet
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2019, 19:27:49 »


Hej,

Ok, tar kontakt med återförsäljaren så får vi se vad de kan göra.

Jag är mycket tacksam för den support jag fått av Daikin under helgen då det varit svårt att få annan hjälp. Innan jag valde värmepump såg jag att det förekom liknande support för andra kunder och det var ett av skälen till att jag valde just Daikin.

Vill också passa på att ge lite feedback eftersom informationen i displayen kan vara lite vilseledande. I en meny kan man se temperaturer för tex ”varmvatten” och ”framledning”.

Jag trodde att ”framledning” alltid visade temperaturen på vattnet som går ut i värmkretsen men så är det ju inte. Man måste ha koll på om det pågår varmvattenberedning eller ej eftersom ”framledning”, vid varmvattenberedning, visar temperaturen på det vatten som värmer beredaren. Detta kanske är branchstandard och något man bör känna till men jag blev förvirrad.

Råkar man då titta på ”framledningstemperatur” när det pågår varmvattenberedning förleds man tro att det går ut för varmt vatten och att det är ett fel i anläggningen.
Kanske bättre att inte visa ett värde på "framledningstemperatur" under varmvattenberedning?

 
Mvh Christer

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Huset blir varm (mycket varmt) men inte varmvattnet
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2019, 20:23:39 »
Du kan i informationsmenyn under ställdin se om maskinen producerar vv eller husvärme. Det indikeras även på displayen då du ser två cirklar runt solen eller duschsymbolen. Det visar om det är hus eller vv som värms.
Mvh
D

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Huset blir varm (mycket varmt) men inte varmvattnet
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2019, 12:41:22 »
Du kan i informationsmenyn under ställdin se om maskinen producerar vv eller husvärme. Det indikeras även på displayen då du ser två cirklar runt solen eller duschsymbolen. Det visar om det är hus eller vv som värms.
Mvh
D

Ursäkta stavfel samt kortfattat svar, satt på flyget när jag svarade från mobilen.
/D

Christer Wessberg

  • Gäst
Christer Wessberg
SV: Huset blir varm (mycket varmt) men inte varmvattnet
« Svar #10 skrivet: 12 april 2019, 11:43:26 »
Hej,

Vänder mig till Daikin support.
Har förgäves försökt få återförsäljeran att skaffa en ny trevägsventil men hittills resultatlöst.
Det är inte så att de vägrar utan de säger att "det ska vi fixa" men sedan händer inget och nu har det gått ett par månader.
Kan jag ta direktkontakt med er istället?

mvh Christer
 

Ralom

  • Gäst
Ralom
SV: Huset blir varm (mycket varmt) men inte varmvattnet
« Svar #11 skrivet: 12 juli 2022, 16:25:42 »
Jag bor i norra Sverige..  jag får byta min trevägs ventil nu för tredje gången.. tydligen börjar Daikin att ifrågasätta mitt vatten så dom kanske inte vill ta det på garantin längre (enligt leverantören).. stört..
Min installatör säger att jag har för mkt järn i vattnet.. och dom rekommenderar att jag sätter i ett filter som tar bort järn.
Inte kalk som nämns i den här tråden.
Tydligen har dom nya Daikin pumparna järnfilter inbyggt redan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!