Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 730 - Nya Element, enrör eller tvÃ¥rör??  (läst 974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adamlbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan!

Har idag en 1,5 plans villa på 150m2 där nedervåningen har enrörssystem och radiatorer. Vi skulle gärna vilja sätta upp radiatorer i dem två stora sovrummen på övervåningen då dem idag värms med LVP.

Men min stora fråga är följande: Hur ska man göra? Enrörssystem eller Tvårörssystem? går det att blanda två olika rörsystem till pannan som är en Nibe 730.
Sedan en annan fråga; Kan man i samma rum koppla på ett element till på slingan via befintlig radiator?

Kände jag ville stämma av med hjälpsamma personer innan jag står som ett fån.

// Adam


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 730 - Nya Element, enrör eller tvårör??
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2018, 09:26:19 »
Varje ett-rörsslinga har normalt en instrypningsventil på returen och den ställs in så värmebärarflödet matchar antalet och storleken (effekten) på radiatorerna. Finns det möjlighet att öka flödet genom slingan kan det gå att skarva in en radiator till. Men det bör helst räknas på eftersom flödet samtidigt minskar i andra slingor och deras instrypningsventiler behöver justeras en del. Går väl att blanda ettrörs och tvårörs beroende vilket som ger enklaste rördragning men räkna med att det tar tid att justera in värmen så den blir lagom i hela huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad adamlbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 - Nya Element, enrör eller tvårör??
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2018, 09:38:45 »
Precis, sitter instrypsventiler på returerna, har funkat klockrent på hela nedervåningen, sitter en givare i hallen och vi har ställt den på 21 grader och den varierar mellan 21,0-21,6 i dem olika rummen på nedervåningen. Har haft funderingar på att sätta en givare på övervåningen med ifall det skulle underlätta?.

Om det går att blanda så är det ju bra, har ingen aning om hur allt detta fungerar nämligen men kan ju vara bra att låtsas som man vet.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 730 - Nya Element, enrör eller tvårör??
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2018, 09:50:15 »
Vad jag vet går det bara att ha en innegivare till F730. Annars måste man ju bygga en egen shuntgrupp till övervåningen, vilket man istället brukar göra till nedervåningen om den har golvvärme. På övervåningen i sovrummen vill man kanske ha det lite svalare och kunna justera temperaturen med termostater på vissa av radiatorerna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!