Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 310 Fighter - Golvvärme (fläckvis dÃ¥ligt)  (läst 2105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adamlbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan! Har en Nibe 310 panna hemma med golvvärme nere (72m2) sedan radiatorer uppe! Värme uppe funkar klockrent! Men jag har fläckar på nedervåningen som är kalla! Någon som har någon tips/idé om vad som spökar?

Bifogar en bild på golvvärme kopplingen!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 310 Fighter
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2017, 07:57:34 »
Inte ovanligt att det kan finnas lite luft i fördelaren, tror den vita grejen längst ut på fördelaren är luftningnippel.
Varför har du anslutit trädgårdsslangen mot fördelaren?
Har du spolat slingorna?

En annan grej som kan krångla är styrdonen, ser att några är stängda.
Såna här grejer skall trimmas in med alla donen öppna och att man anpassar kurvan i Nibe 310 så att värmen inne blir jämn vid olika utetemperaturer.
Ingen bra idé att kräma på en lite för hög kurva och styra ner värmen med termostater.
När kurvan är intrimmad kan man sen ställa in termostaterna så att ev övertemp regleras.
Men som sagt, kolla att alla donen öppnas efter en stund om termostaterna vrids upp?

Centralen har en bypass som inte ser ut att kunna stängas.  >:(
Om du får för dig att nån gång tömma systemet, se till att montera en ballofix eller liknande på bypassen, den ska normalt inte behövas om kurvan i Nibe 310 är korrekt justerad.
« Senast ändrad: 26 januari 2017, 08:01:22 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad adamlbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310 Fighter - Golvvärme (fläckvis dåligt)
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2017, 15:54:21 »
Hur ska jag kunna lufta systemet på bästa sättet?! Kan någon förklara hur man går tillväga?
Trädgårdslangen kopplades på om det var där man skulle lufta! Ingen aning :D
Några är stängda men öppnas när termostaten justeras.
Ska göra om allt allt men skulle uppskatta utförligare förklaring!

// Adam

Utloggad adamlbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310 Fighter - Golvvärme (fläckvis dåligt)
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2017, 16:03:21 »
Här är en bättre bild på hur det är idag:


Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 310 Fighter - Golvvärme (fläckvis dåligt)
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2017, 16:28:25 »
Du måste även plocka av "styrmotorerna" så att slingan verkligen är helt öppen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad adamlbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310 Fighter - Golvvärme (fläckvis dåligt)
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2017, 17:00:28 »
Du måste även plocka av "styrmotorerna" så att slingan verkligen är helt öppen.

Har du lust att beskriva vilken det är? :D Ser resten OK ut för att lufta?

// Adam

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 310 Fighter - Golvvärme (fläckvis dåligt)
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2017, 19:58:03 »
Du kan plocka bort alla om du stänger slingorna med "justerskruven" medans du spolar runt vattnet för att få bort luften. Du borde ha en ritning där man kan se vilka slangar som är samma slinga, har du inte det kan du spola en slinga i taget för att ta reda på vilka som hör ihop. Tar man bort styrmotorerna är slingorna öppna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 310 Fighter - Golvvärme (fläckvis dåligt)
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2017, 09:47:02 »
Om det inte kommer nån luft så kan det även hända att ventilen under styrdonet fastnat.
Så lossa styrdonen och kontrollera att piggen under fjädrar tillbaka om den trycks in.
Om den fastnat kan man knacka på ventilen eller mycket försiktigt dra i piggen, men var försiktig med detta, piggen kan lossna helt om man tar i.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!