Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera flödet LK VKF-i (värmekretsfördelare)  (läst 8499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nibeeländet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver hjälp att justera flödet i två slingor, mitt problem är att slingan för tvättstugan tar all värme och golvet blir vid rådande väderlek en bra bit över 35 grader samt ett sovrum där yttemperaturen överstiger 27 grader, vilket resulterar i att både kök och vardagsrum blir kalla (längst slingor).

Jag har tidigare haft alla rumstermostater maximalt öppna efter att ha läst att värmepumpen ska styra golvvärmen och inte termostaterna men det är tyvärr då jag fått detta problem.

Jag testade att skruva på justeringsventilen för tvättstugan, med LK nyckeln, men efter jag skruvat både med insexnyckeln samt låsningen så droppade det lite vatten från ventilen vilket gjorde att jag ställde tillbaka den igen.

Om jag ska strypa flödet, är det någon som kan förklara hur jag går tillväga? Vilket håll ska jag skruva på, i LKs manual skruvar de motsatt riktning mot hur klockan går, är det för att strypa flödet? Tyvärr kan jag inte utläsa något från flödesmätarna som finns till varje slinga då de är helt brunsvarta.

Om jag ska kontrollera att en ventil är maximalt öppen, måste jag först skruva låssningsgängan samma håll som klockan går och sen flödesjusteringen i samma riktning, men kan man skruva ut någon av dessa så att vattnet forsar ut?

Bifogar en bild på justeringsnyckeln samt ventilen där jag justerar.

Mycket tacksam för all hjälp!
« Senast ändrad: 06 januari 2014, 01:32:23 av nibeeländet »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Justera flödet LK VKF-i (värmekretsfördelare)
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2014, 13:02:03 »
Jag postade ju som du såg ett svar i din andra tråd; http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54040.msg562522#msg562522

Jag kompletterar det svaret med följande förslag: Prova stäng dina två för varma slingor helt (medsols), och skruva sedan upp dom 1.0 varv. Avvakta ett dygn. Vill du,kan du mäta temperaturerna på tillopp och retur för alla slingor under tiden för att se hur det dom påverkas.

Sedan kan du behöva justera slingorna mer, kanske andra slingor också. Men den längsta slingan ska alltid vara fullt öppen.

Du har ingen projektering för golvvärmen med beräknade inställningar?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad nibeeländet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera flödet LK VKF-i (värmekretsfördelare)
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2014, 15:09:47 »
Jag postade ju som du såg ett svar i din andra tråd; http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54040.msg562522#msg562522

Jag kompletterar det svaret med följande förslag: Prova stäng dina två för varma slingor helt (medsols), och skruva sedan upp dom 1.0 varv. Avvakta ett dygn. Vill du,kan du mäta temperaturerna på tillopp och retur för alla slingor under tiden för att se hur det dom påverkas.

Sedan kan du behöva justera slingorna mer, kanske andra slingor också. Men den längsta slingan ska alltid vara fullt öppen.

Du har ingen projektering för golvvärmen med beräknade inställningar?

Jag stängde slingan för tvättstugan helt och öppnade sedan 0,5 varv. Den andra slingan som var för varm har jag ännu inte rört, däremot har jag ändrat så förhoppningsvis är alla termostater kopplade till rätt slinga nu, håller på att kontrollera de sista två slingorna.

Tvättrummets ställdon har jag kopplat ur så min tanke är att den ska alltid vara öppen och att jag får reglera temperaturen genom flödet då det saknas en rumstermostat i tvättstugan och att koppla den till en annan blir bara fel.

Jag har tyvärr ingen information alls om golvvärmen så det blir att skruva och testa sig fram.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!