Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga och vilka cirk.pumpar kan Nibe AXC 40 / ECS 40/-41 styra?  (läst 6322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det ingår en Nibe AXC 40 styrbox i alla ECS 40 samt ECS 41 shuntpaket.
Men hur många cirk.pumpar kan den styra/reglera? Bara en pump eller två/flera? Och bara vissa modeller/märken eller vilken pump som helst som har varvtalsstyrning?

Jag måste ju ha två cirk.pumpar då jag har två separata värmekretsar som skall styras separat, och eftersom jag skall installera en arbetstank (ack.tank med 4 anslutningar), så kommer ju inte den i värmepumpen inbyggda cirk.pumpen att kunna tjäna någon av kretsarna. Därför måste jag ju ha en extern cirkulationspump till varje krets.

Till den ena kretsen (golvvärmekretsen) har jag ett ECS 41 shuntpaket där AXC 40 styrbox samt cirk.pump är inkluderat.

Men hur gör jag nu med den andra kretsen (radiatorkrets)? Skall jag behöva köpa ett shuntpaket till, även när jag ju inte ens behöver en shunt till? Eller räcker det att jag köper en extra cirk.pump och styr den med befintliga AXC 40 som ju skall användas till den andra kretsen? Med andra ord, kan den styra två pumpar oberoende av varandra? Får ej något vettigt svar på detta från AXC 40 manualen.

För man kan väl inte styra en extern cirk.pump bara hur som helst utan extra styrkort med en exempelvis Nibe F1245:a eller F1255:a?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Det ska gå att styra en extern CP direkt på AA3-X7 i 1245, men du måste ha ett relä, utgången fixar max 2 A.
Kolla avsnitt "Externa anslutningsmöjligheter" i installationsmanualen för 1245.
Nu står det VVC-pump och grundvattenpump i manualen, men troligen fixar den även en extern CP, tror jag.

Den andra möjligheten är att låta AXC40 styra båda cirkpumparna på samma styrsignal, även där kan det kanske behövas ett relä beroende på hur mycket ström cirkpumparna drar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
AUX-utgången har ett läge för extern VB-cirkpump.

När man kör AXC 40 med shunt kan den nog bara styra en CP.

Jag vet inte om de gjort om AXC 40. Den jag har har mig veterligt ingen varvtalsstyrning av CP, och om man tittar i installatörshandboken till AXC 40 hittar man inget heller. Installatörshandboken till ECS 40/41 visar heller ingen anslutning av varvtalsstyrning, men den visar ju även en Grundfospump med fasta hastigheter.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Fast ska de olika externa cirkpumparna slå på/av oberoende av varandra?
Trodde det var värmesäsomg som styr när pumparna ska gå och då kan man ju i princip låta samma signal styra en hel hopedrös med cirkpumpar? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det enklaste är nog så tråkigt att ha cp på en vanlig brytare eller direkt från vp 2 amp borde räcka gissar jag en ny lågenergi cp drar så lite så glömmer du slå av den är det inte direkt kostsamt sparar kanske en 50 lapp på en sommar visserligen dubbelt i dit fall med 2 pumpar men ändå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fast ska de olika externa cirkpumparna slå på/av oberoende av varandra?
Trodde det var värmesäsomg som styr när pumparna ska gå och då kan man ju i princip låta samma signal styra en hel hopedrös med cirkpumpar? ???

Nja, i detta fall vill jag ju kunna styra kretsarna separat så jag stänger av radiatorerna på sommaren men låter golvvärmen gå lite lätt så där blir lite värme i badrum, toalett osv.

Så här tänkte jag koppla, fast med störst sannolikhet utöka med extra ventiler som enligt bilden underst:
Och om jag nu vill kunna styra golvvärmen separat och låta den gå lite på sommarn, även fast radiatorkretsen är helt avstängd. Hur löser jag det på bästa sätt egentligen?



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Du kommer troligtvis behöva stänga en ventil mot radiatorerna så det inte blir självcirkulation på sommaren och kan då samtidigt slå av cp tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det enklaste är nog så tråkigt att ha cp på en vanlig brytare eller direkt från vp 2 amp borde räcka gissar jag en ny lågenergi cp drar så lite så glömmer du slå av den är det inte direkt kostsamt sparar kanske en 50 lapp på en sommar visserligen dubbelt i dit fall med 2 pumpar men ändå.

Visst kan man slå av den manuellt, men blir det inte fel i systemet då? Då får väl VP fnatt när inomhustemp sjunker eller höjs och den försöker anpassa uppvärmningen men ändå händer ingenting på kretsen då CP är avstängd?

För ECS 41 shuntgruppen (för golvvärmen) styr väl 1245/1255 automatiskt bara man ställer temp? Det är ju egentligen radiatorkretsen som kommer ställa till det lite grand. Det är just det här med att behöva slå av och på själv som jag gärna vill slippa just p.g.a man glömmer lätt.

Citera
så glömmer du slå av den är det inte direkt kostsamt sparar kanske en 50 lapp på en sommar visserligen dubbelt i dit fall med 2 pumpar men ändå.

Fast egentligen så kan man väl knappt "glömma" att slå av den, för om man inte slår av den fortsätter ju CP pumpa värme till radiatorerna även på sommaren? Och det lär man ju märka rätt snabbt :)

Begriper inte riktigt varför inte styrningen i värmepumpar är lite bättre, särskilt när det ju skryts så mycket med att de klarar flera klimatsystem osv. Hur svårt hade det varit att låta den styra en extra CP liksom, om inte annat så med av och på åtminstone.

Annars får jag väl shunta radiatorkretsen också. Låter ju extremt överdrivet dock. Hur gör alla andra som har två kretsar men som vill kunna reglera de helt separat oberoende av varandra?

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kommer troligtvis behöva stänga en ventil mot radiatorerna så det inte blir självcirkulation på sommaren och kan då samtidigt slå av cp tummenupp

Blir det inte massa felmeddelanden då? För VP mäter väl fortfarande ut och in temp på slingan? Får den inte fnatt när den märker att där inte händer något?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Med arbetstank brukar man komplettera med en extra framlednings givare som placeras endera på röret till radiatorerna eller tanken och ska man ha sommar värme borde tanken vara bäst då ställer man troligtvis en mintemp på tanktemperaturen på tex 25 grader och vp försöker hålla det. Hur som helst när man slår av cp är det antagligen så varmt så inte värme behövs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur som helst när man slår av cp är det antagligen så varmt så inte värme behövs.

Jo men det är just det som blir lite problem i mitt fall, då jag ju vill ha lite värme till golvvärmekretsen. Radiatorerna skall ju av på sommarn, då det ju blir extremt varmt på bottenvåning. Men i källarn vill jag ju även på sommarn ha lite värme.
Så om du menar att pumpen ändå inte skall värma vatten till värmekretsarna så stämmer det ju ej i detta fall, då jag ju måste ha lite värme till golvslingan.

PÃ¥ vintern:
Vill ha värme i radiatorkretsen.
Vill ha värme i golvvärmekretsen.

PÃ¥ sommaren:
Vill inte ha värme i radiatorkretsen.
Vill ha lite värme i golvvärmekretsen.

:)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Jo men det är just det som blir lite problem i mitt fall, då jag ju vill ha lite värme till golvvärmekretsen. Radiatorerna skall ju av på sommarn, då det ju blir extremt varmt på bottenvåning. Men i källarn vill jag ju även på sommarn ha lite värme.
Nu vet jag inte alla detaljer hur du tänkt, men vad tror du om följande?
Är det så att du klarar dig med ca 20+ i framledning till golvvärmen på sommaren så kanske du inte behöver uppvärmt vatten alls på sommaren eller ens två separata system? Om vattnet cirkulerar genom radiatorerna även på sommaren och sedan går genom golvet så kommer det ju både värma golvet (och även i viss mån kyla radiatorerna) vilket ju i princip är vad du vill.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jo men det är just det som blir lite problem i mitt fall, då jag ju vill ha lite värme till golvvärmekretsen. Radiatorerna skall ju av på sommarn, då det ju blir extremt varmt på bottenvåning. Men i källarn vill jag ju även på sommarn ha lite värme.
Så om du menar att pumpen ändå inte skall värma vatten till värmekretsarna så stämmer det ju ej i detta fall, då jag ju måste ha lite värme till golvslingan.

PÃ¥ vintern:
Vill ha värme i radiatorkretsen.
Vill ha värme i golvvärmekretsen.

PÃ¥ sommaren:
Vill inte ha värme i radiatorkretsen.
Vill ha lite värme i golvvärmekretsen.

:)
Då ställer man in en min framledning på ett lagomt värde och stoppar cp samt stänger framledning till rad vp jobbar mot tanken och eftersom du har en extern framledningsgivare så bryr sig inte vp om du har några radiatorer alls den kör mot tanken till den är nöjd och du kan stoppa och starta värmen lite som du vill tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu vet jag inte alla detaljer hur du tänkt, men vad tror du om följande?
Är det så att du klarar dig med ca 20+ i framledning till golvvärmen på sommaren så kanske du inte behöver uppvärmt vatten alls på sommaren eller ens två separata system? Om vattnet cirkulerar genom radiatorerna även på sommaren och sedan går genom golvet så kommer det ju både värma golvet (och även i viss mån kyla radiatorerna) vilket ju i princip är vad du vill.

Haha, detta var ju klart fruktansvärt smart tänkt! Frikyla på ett enkelt sätt! :D ...det borde ju egentligen gå?

Hur mår radiatorerna av det då, att de får lite kallare vatten i sig? Kan det inte bli en del kondens, samt även kondens på järnrören i bjälklaget? För kondens vill jag ju inte ha på järnrör utvändigt... för då lär det bli läck på de snart :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det blir inte kondens så lätt jag har framledning på som lägst 17 grader på sommaren pga att jag förvärmer vv i arbetstanken och jag låter cp gå hela sommaren så det ev ska kyla lite har inte sett nån kondens. Har du klinkers vill du nog ha mera än 20 graders framledning och 20 grader kommer antagligen kyla golvet för gissar att det är varmare än så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!