Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1575 skrivet: 26 februari 2021, 20:19:13 »
enkelhet kanske är bäst, men inte effektivast, det går att köpa tjänster där folk justerar in grejerna, sen tror jag idag att det är mest ointresse, man ids inte sätta sig in i värmesystemet, det ska bara funka!
De flesta som installerar idag, trycker dit grejerna och åker hem och fakturerar så snabbt som möjligt.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1576 skrivet: 27 februari 2021, 10:12:03 »
I mitt avtal ingick automatiskt att säljaren (officiell  Nibe-installatör) nÃ¥gra dagar efter installationen gör ett besök och gÃ¥r igenom parametrar med kunden. Inte sÃ¥ dum idé tycker jag.
Annars ser man en trend i samhället med allt mer komplicerade apparater, att el-varuhus som säljer datorer, TV apparater med mera erbjuder leverans med igångkörning. Detta blir mer och mer nödvändigt. Detta kostar naturligtvis extra.

Som jag nämnt tidigare, med erfarenhet frÃ¥n mitt tidigare arbete, hade jag gärna sett ett ordentligt igÃ¥ngkörningsprotokoll som överlämnas till kund. Där ingÃ¥r exempelvis avluftning även inställning av kurva, val av auto/man pÃ¥ cirkulationspumpar, radiator eller golvvärme, elvärmeeffekt, huvudsäkring m.m. Att installatören systematiskt steg för steg mÃ¥ste göra en kontroll och aktivt val med avbockning och eventuella kommentarer, som avslutas med namn och underskrift. 
Detta skulle även vara av stor hjälp ifall det ej fungerar bra, och ställer kunskapskrav på installatören. För den seriösa installatören skulle detta ej ta längre tid.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1577 skrivet: 27 februari 2021, 12:14:17 »
Det som du skriver  Valiant är bara vad som gäller idag heter ""  Egenkontroll "" och ska utföras av installatören. Men gemene hen sÃ¥ vet dom inget om detta och har inte en susning om vad som gäller. Det är inte fel att i ett avtal om installation inskriva om egenkontrollen som annars förbigÃ¥s och inte görs. det behövs nera upplysning till allmänheten om detta, I egenkontroll ingÃ¥r allt för en funktionell anläggnings drift.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1578 skrivet: 27 februari 2021, 12:56:12 »
Nibes manual har en sida med punkter att pricka av och signera. Jag följde den när jag installerade själv, inga konstigheter.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1579 skrivet: 27 februari 2021, 15:22:26 »
Nibes manual har en sida med punkter att pricka av och signera. Jag följde den när jag installerade själv, inga konstigheter.

Jag har tittat och tittat i min installationshandbok, hittar dock ingen sådan sida. Kanske är blind. Återkom gärna med sidnummer.
Det finns kapitel 6, igångkörning, men inget riktigt protokoll där jag exempelvis bockar i en ruta att avluftning verkligen har skett.

Här på forumet är vi intresserade, men det finns en stor andel människor som vill ha bergvärme, men inte har en aning hur det fungerar. Jag förstår fullständigt vad Hulta beskriver. Det skall bara fungera. Jag ser bara här i vår lilla stad hur man installerar svindyr fjärrvärme, men talar sig varma för enkla installationen, serviceavtal m.m. Kunnig personal.
Bekymmersfritt. Sedan med alla avtal och fasta avgifter betalar de oftast ca 85 -90 öre /kW värme, medan vi med dagens elpris och skatter betalar kanske 35 öre/kW.

Rätt inställd bergvärme är bekymmersfritt, men det behövs kanske erbjudas en installationsservice med kunnig tekniker som till fast pris loggar anläggningen för att därefter optimera den. Uplink skulle kanske kunna användas av en sådan tekniker inför besöket.
Jag tror det finns en marknad.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1580 skrivet: 27 februari 2021, 15:57:30 »
Jag har tittat och tittat i min installationshandbok, hittar dock ingen sådan sida. Kanske är blind. Återkom gärna med sidnummer.

Till "Valiant" :
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/27958/331292-5.pdf      se sida 6

För övrigt hÃ¥ller jag med "25focus" !  Jag hade inga kunskaper om värmepumpar
innan, anlitade ett större installationsföretag som har representation på över 30
orter i Sverige, tog totalentreprenad eftersom jag saknade kunskaper.
Jag kan ju inte klaga på installationen, det har fungerat bra ändå, montörerna var
kvar tills elektrikern hade kopplat in och de såg att VP'n fungerade och det
blev varmt.
Först några dagar efter hittade jag sidan med "Installationskontroll" i de häften
som hade lämnats kvar, där var ingenting ifylld ! Ringde till det lokala företag
och påtalade det att jag ville ha det ifylld.

Det gör vi aldrig, vi startar upp och kontrollerar att det fungerar, fick jag till svar.
Då hade det ju gått och fungerat bra i kanske en vecka eller så, så det var liksom
överspelad och få det ifylld.

För att få det rätt ifylld från början och för de som inte har lika bra tur att det
fungerar problemfritt direkt, skulle Installationskontrollen vara i 2 exemplar och
Nibe krävde in ett ifylld protokoll, kopplat till rabatten som företaget får på den
inköpta värmepumpen. Då kanske det blir en morot att fylla i för installatörerna.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1581 skrivet: 27 februari 2021, 22:49:50 »
Tack Hasberg, där var sidan, sidan 6. Även jag har den. Icke ifylld, förstås. Saknar även att protokollet är mycket hårdvarubasserad kontroll.
Jag tycker att detta utmärkta forum faktiskt visar att det finns en brist i verkligheten. Alla de frÃ¥gor som kommer upp här skulle egentligen inte existera frÃ¥n ägare. Hur mÃ¥nga är det inte som har problem med för lÃ¥ga temperaturer, för höga temperaturer, bÃ¥de här och där. 

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1582 skrivet: 28 februari 2021, 04:30:13 »
Tror att de flesta fyller upp systemet med vatten, så de får dra igång pumpen, sen när de ser att den går utan larm, så drar de som en avlöning. Och ändå har de slarvfyllt systemet. När jag gjort ingrepp på varma sidan, så jag måst tappa en del vattten, då brukar jag fylla väldigt sakta, för att få ut så mycket luft som möjligt, inte bara vrida på max på påfyllning.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1583 skrivet: 28 februari 2021, 11:48:47 »
Vid pumpbyte står man ju inför valet on/off eller inverter, men vill ju såklart inte bygga om värmesystemet mer än nödvändigt.
Vad finns det för/nackdelar att behålla UKV 200 med en inverter?

Den kopplades som 4 rörs med extern CP, men enligt Nibes manualer skall tankarna kopplas med 3 rör.
Betydelse i praktiken?

Finns här några som kör 1255 mot tank? Hur resonerade ni och hur går era pumpar?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad petter565

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsnäs/Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1584 skrivet: 02 mars 2021, 17:13:13 »
Som jag ser det så är fördelarna att men kan mera fritt bestämma vad man vill ha för delta T över värmepumpen förutsatt att man har en extern shunt och CP.
Speciellt vid låg effekt då den börjar gå on/off.
Flödet från VP:n till tank skall vara lite högre så att den laddas upp efter hand.

Vid on/off drift får man ju längre gång/ståperioder med tanken.

Man vill inte ha returflödet till tank vid VP-drift. Det finns ju risk för att det blandar sig i tanken i såfall.

Personligen har jag dockat min till den gamla pannan som tank. Närmast för att kunna använda det gamla systemet också utan större ändringar.

Fungerar nog helt bra, enda egentliga utmaningen för mig har varit vid varmvattenvärmning, då hinner tanken kylas en del och pumpen räknar ner gradminuter en hel del innan den "vaknar" vilket i sin tur gör att den ibland inte hinner dra ner effekten innan den går över 0 gradminuter och stannar.
Jag löste detta med en intern kontakt som är kopplad som extern vv-cirkpump styrning, som i praktiken stannar de externa cirkulationspumparna vid vv-drift. Så fungerar den bättre för mig iaf.
« Senast ändrad: 02 mars 2021, 17:44:10 av petter565 »
Nibe 1255-12, dockad till flispanna som 250l-arbetstank. Borrad energibrunn 230m.
Renoverat stockhus ca. 230 m2. (golvvärme ingjuten i golv + radiatorer på vind)
Kör fortfarande flispannan då det är kallt men har blivit lite lat.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1585 skrivet: 03 mars 2021, 11:35:57 »
Jag såg till att rörfirman fyllde i de där punkterna när pumpen installerades.

Är en 1255-6 pump, nu när det blir varmare ute så börjar den stänga av sig mera, i början så var det en start per dag ungefär, men nu är det 125 starter på 450 timmar ungefär varav 20 timmar varmvatten

När den är igång brukar den gå på 20,22 Hz men ökar när den gör varmvatten.

Går det att stänga av varmvatten produktionen helt, och bara ha golvvärmen på?

När det blir några grader till ute, så kommer jag att stänga av pumpen helt.

Ingen kommer att bo i huset, nåt halvår, år ytterligare så varmvatten behövs ej.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1586 skrivet: 03 mars 2021, 12:57:06 »
Snodden, jag hade aldrig stängt av värmen helt i ett hus. Detta för att hålla fukten borta. Slippa att köksluckor slår sig m.m. Det kostar inte många kronor att hålla exempelvis 10 grader i ett hus. Förslag, installera en rumstermostat och ställ den på 10C.
Gammal beräkning brukade säga att man sparar 6% energi för varje grad lägre inomhusklimat. då blir det minst 60% besparing, förmodligen mycket mer eftersom det går mot varmare tider. Att slå ifrån varmvatten, kan jag förstå.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1587 skrivet: 06 november 2021, 22:04:45 »
Det har nu gått några år sedan Nibe införde drossel RA3 i F1255-12kW och S1255-12KW. Det har blivit tyst här på forumet om trasiga frekvenssomriktare, inverters. Skall vi tolka det positivt, att problemet är löst genom att införa en drossel i matningen. Obs, detta gäller endast 12kW levererade under de senate åren.
Skullen vara intressant att fÃ¥ feedback ifall ni här pÃ¥ forumet upplever att tillförlitligheten har ökat. 

Utloggad irsta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1588 skrivet: 07 november 2021, 19:51:43 »
Hej, någon som testat att ansluta Netatmo smart termostat till sin F1255. Hur gjorde ni isåfall? Dvs anslöt ni relät till rumsgivaringången eller via IFTT? Tycker det verkar smart med funktionen att den kan korrigera för kommande temperaturer via väderprognos samt att termostaten lär sig värmesystemets tröghet. Frågan är bara hur mkt den ska tillåtas styra jämfört med utegivaren (värde 1-6)
Toshiba RAS 13 installerad försommaren 2008

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1589 skrivet: 16 december 2021, 05:47:01 »
Det har nu gått några år sedan Nibe införde drossel RA3 i F1255-12kW och S1255-12KW. Det har blivit tyst här på forumet om trasiga frekvenssomriktare, inverters. Skall vi tolka det positivt, att problemet är löst genom att införa en drossel i matningen. Obs, detta gäller endast 12kW levererade under de senate åren.
Skullen vara intressant att få feedback ifall ni här på forumet upplever att tillförlitligheten har ökat.

Kan säga att inverterbytandet har mer eller mindre avtagit, visst händer det fortfarande, men inte en bråkdel av vad vi bytte för några år sedan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!