Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur koppla ovanvÃ¥ning om man har golvvärme pÃ¥ nedervÃ¥ning?  (läst 3265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Hej!
Nybörjar frågor. Har försökt att leta i forumet, men nu börjar det finnas så många trådar så det börjar bli svårt
att hitta exakt det man letar efter.
Det är som så att vi flyttat in i ett nybygge som jag själv gjort, med golvvärme på nederplan.
Nu är snart ovanvåningen klar, och kommer att ha element där upp, förutom badrummet, där det blir golvvärme.
(har väldigt öppen planlösning, så där är redan ganska varmt uppe på vinter, så det kommer inte att krävas mycket värme där uppe tror jag)

Nu till frågan, måste man ha shunt för ovanvåningen? Har aldrig riktigt lärt mig det med shunt.
Just nu kör jag golvvärmen direkt från pannans cirkulationspump (dock så har jag nästan 900m golvvärmeslang, så det är kanske inte läge att
påfresta med en ovanvåning också? ).
Kan man bara koppla ett "T" och köra samma värme till ovanvåningen som jag kör till golvvärmen?
Har dragit två rör till varje element, alltså en framledning och en retur för varje element. (Tänkte ha en (förgrening) EDIT:fördelare heter det, på ett ställe, så jag kan komma
med en framledning och en retur till ovanvåningen, och därefter dela upp det efter det.)

Var hos min kusin som har ett Myresjöhus, och där ser det ut som att all värme att kopplat på samma slinga, alltså ingen shunt som delar upp
det hela.

Tacksam om någon kan förklara lite lätt hur man bör gå till väga.

Och, hörde precis något om att det är ändrade regler för rördragning till elementen. Nu måste de sticka ut från väggen och inte komma upp genom golvet.. stämmer det?
Var kan man hitta de reglerna?

mvh
« Senast ändrad: 04 december 2012, 11:16:58 av Boney »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det är en intressant frågeställning där många husleverantörer har trampat snett. Hur man bör gå tillväga är enkelt.

Har man värmepump skall man dimensionera radiatorerna på övervåningen så att ingen shunt behövs. Undervåningen står för större delen av husets värmebehov. Det är idiotiskt att dimensionera radiatorerna på övervåningen så att det behöver t.ex. 45 graders framledningstemperatur när golvslingorna behöver t.ex. 35 grader och sen installera en shunt som tar blandar ner 45-gradigt vatten till 35 grader för golvvärmen. Det innebär att värmepumpen måste tillverka all värme för huset i form av vatten med 45 grader trots att största delen av värmebehovet täcks med 35-gradigt vatten. När man värmer huset med värmepump är all blandning av vatten med olika temperatur en förlust som måste ersättas med mer el till kompressorn. För en värmepumpnörd som ser det hela ur en termodynamisk synvinkel är en shuntventil ett djävulens påfund.

Om radiatorerna i stället vore dimensionerade så att de kunde värma huset med 35 grader fram skulle värmepumpens verkningsgrad öka 20-30 %, man skulle slippa kostnaden för shunten och den extra cirkulationspumpens elförbrukning.

Se alltså till att installera stora radiatorer och kör utan shunt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
TACK TACK TACK! tummenupp
Precis så tänker jag också!

Då kör jag ett fördelarskåp där upp bara tänkte jag.
Men, kan jag kanske tänkas behöva en ytterligare cikulationspump för att orka och dra upp det på ovanvåningen? Hur räknar man på sånt?
I fördelarskåpet, så funderar jag på att sätta ställdon för varje slinga, då jag kör KNX, och tänkte styra rummen vid fördelarskåpet istället för termostad på elementet.
Men skillnaden i flödet blir väl ingen skillnad för det va? Att man stryper lite vid fördelarskåpet eller vid själva elementet?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det gÃ¥r inte Ã¥t mer pumpenergi för att fÃ¥ cirkulation pÃ¥ vattnet till övervÃ¥ningen än om samma rörlängd hade varit horisontell. Energin som tillförs för att lyfta vattnet Ã¥tervinns i det nedÃ¥tgÃ¥ende röret. Det gäller bara att se till att trycket i expansionskärlet i bar är större än höjdskillnaden expansionskärl-radiator pÃ¥ övervÃ¥ningen dividerat med 10. DÃ¥ är man garanterad att det är övertryck i hela systemet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Ok. Lysande!
Stort tack för svaren.

Då är bara frågan om rör dragningen till elementen, om det får komma från golv som det alltid gjort, eller nu måste komma från väggen?
Dock hittar jag bara element med röranslutningar nedåt, så jag funderar på om det verkligen stämmer att man måste
komma med rören ut från väggen.

Ã…terigen, Tack Roland för de andra svaren!  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 699
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!